به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مالیات بر سودهای بانکی راهکاری برای هدایت نقدینگی به سمت تولید است

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- سیدحسین سلیمی با تشریح راهکارهایی از جمله در نظر گرفتن مالیات برای سودهای بانکی، گفت: سود بانکی برای افراد یک درآمد محسوب می شود و باید مشمول مالیات شود تا بخش تولید با تقویت بیشتری کار خود را ادامه دهد.

گروه اقتصادی: در دولت یازدهم نقدینگی از 500 هزار میلیارد تومان به بیش از هزار هزار میلیارد تومان افزایش یافته و نحوه اعطای تسهیلات نیز تا حدودی افزایش یافته است. دولت در ابتدای فعالیت خود اعلام کرد قصد دارد بخش تولید را سر و سامان دهد و تا حدودی هم برای این شعار تبلیغاتی خود موفق بود اما آنچه اهمیت دارد با دو برابر شدن میزان نقدینگی خیلی حال و روز تولید کشور تغییر نکرده است. بخش تولید اکنون تشنه نقدینگی است و از دولت توقع دارند از آنها حمایت کنند تا بتوانند کارخانجات خود را سر پا نگه دارند. البته دولت در بخش خودرو و لوازم خانگی به صورت تسهیلات ورود کرد اما نتوانست صنعت خودروسازی و لوازم خانگی را از رکود خارج کند و دلیل این موضوع را کارشناسان اعلام کردند که هدف تسهیلات اشتباه بود. در این راستا تعدادی از فعالان اقتصادی راهکارهایی را برای خروج از رکود ارائه دادند.
سید حسن سلیمی، نایب رییس کمیسیون پول اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز، به تشریح راهکارهایی از جمله در نظر گرفتن مالیات برای سودهای بانکی پرداخت و گفت: سود بانکی برای افراد یک درآمد محسوب می شود و باید مشمول مالیات شود تا بخش تولید با تقویت بیشتری کار خود را ادامه دهد. برای مطالعه ادامه این گفتگو با ما همراه باشید...

*
نقدینگی در دولت یازدهم به بیش از دو برابر افزایش یافته است اما بسیاری از فعالان اقتصادی هنوز تشنه نقدینگی هستند. به نظر شما این نقدینگی کجاست؟
نقدینگی در سه سال اخیر از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به بیش از دوبرابر رسیده است. البته در کنار افزایش میزان نقدینگی شاهد رشد تسهیلات اعطایی به بخش تولید نیز هستیم و این همان برنامه دولت و هدایت بخش پولی به سمت تولید کشور است. دولت در برنامه اخیر خود اعلام کرده که نقدینگی باید به سمت تولید حرکت کند و تزریق منابع مالی در بخش‌های مختلف اقتصاد باید به گونه‌ای باشد که خروج از رکود را به همراه داشته باشد. به این معنا که همه توان پولی کشور نباید در یک بخش سرمایه‌گذاری شود. دولت برای تجربه نکردن اتفاق تلخ قفل نقدینگی باید بخش‌های تشنه نقدینگی را شناسایی کند و اولویت اعطای منابع مالی را به آنها بدهد تا موتور اقتصادی به حرکت درآید و چرخ‌های صنعت و اقتصاد بچرخد.

*
راهکار شما برای خروج اقتصاد از رکود چیست؟
مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند به خروج از رکود کشور و همچنین افزایش توان تولید منجر شود، رشد گردش مالی بوده که دولت در این بخش توانسته گام‌های موثری بردارد.اکنون دولت با بدهی به نظام بانکی توان این بخش را تحلیل داده و باید از طریق فروش اوراق مشارکت و اوراق قرضه بدهی خود را کاهش دهد تا بانک‌ها بتوانند تسهیلات بهتری ارائه دهند.

*
برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که رشد نقدینگی هنوز باعث افزایش توان تولید نشده است. نظرتان را در این مورد بفرمایید.
باید در نظر گرفت که توان تولید با نقدینگی افزایش نمی‌یابد و این یکی از شاخص‌های افزایش تولید است. مهم‌تر از نقدینگی خروج از رکود است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. اگر محصولی با تزریق نقدینگی تولید شود اما در بازار خریداری نداشته باشد آن تولید به یک زیان تبدیل خواهد شد که آسیب‌های آن به لایه‌های مختلف اقتصاد از جمله نظام بانکی وارد خواهد شد. اعمال مالیات در بخش های مختلفی که اکنون در نظر گرفته نمی شود می تواند روی بخش تولید کشور تاثیر بگذارد.

*
مالیات در چه بخش‌هایی؟
ببینید یکی دیگر از راه‌های هدایت نقدینگی به سمت تولید، کاهش نرخ سود بانکی و اعمال مالیات بر سودهای بانکی است. سود بانکی برای افراد یک درآمد محسوب می‌شود و تا زمانی که بر این درآمدها مالیات وضع نشود نمی‌توان شاهد سرمایه‌گذاری کلان در بخش تولید بود.
منبع: بولتن نیوز

۳ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۵۱
تعداد بازدید : ۸۲۲
کد خبر : ۳۴,۱۱۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید