به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نیلی ناامید از راه‌حل اقتصادی و کوچ به زمین سیاست

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-  دکتر مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ ضمن فعالیت در دانشگاه شریف، موسسه عالی آموزش مدیریت و برنامه‌ریزی و در دفتر مشاوره رییس‌جمهوری، هنوز آنقدر انرژی و انگیزه داشت که حتی فراتر از رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رییس سازمان مدیریت از دولت دفاع کند.

او در سال ۱۳۹۲ بدون تردید ستاره دولت در باره طرح مباحث کلان اقتصادی بود و برگزاری سمینار بزرگ اقتصاد ایران با هدف طرح اصلی‌ترین مباحث اقتصادی با همان انگیزه و شور فراوان برای حل مسایل اقتصاد ایران برگزار شد.

مسعود نیلی در آن سمینار از ۲۵ نفر اقتصاددان امضا گرفت که تصریح کردند حل مساله اقتصاد بدون حل مساله تحریم و رسیدن به نقطه مطمئن در مناسبات خارجی ممکن نیست. این استراتژی دولت برای سال ۱۳۹۳ و تا زمان امضای برنامه اقدام مشترک میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵ شد. مسعود نیلی اما در آبان ۱۳۹۴ و در بهمن همان سال زمین بازی حل مسایل اقتصاد ایران را تغییر داد و از سیاست خارجی به سیاست داخلی نقل مکان کرد.

دکتر مسعود نیلی به مثابه یک اقتصاددان ورزیده و مورد قبول دولت و گروه پرشماری از فعالان بخش خصوصی که البته مشاوره همزمان دولت و اتاق تهران این را اثبات می‌کند، در سال ۱۳۹۴ به این نتیجه رسید که طرح مشکلات اقتصادی چاره کار نیست و به مرور از صحبت و نوشتن در این باره اجتناب کرد و این روش را در نیمه اول ۱۳۹۵ ادامه داد.

سعود نیلی در ۵ ماه سپری شده دوبار سخنرانی کرد که متن یکی از صحبت‌هایش در موسسه عالی با محوریت طرح مسایل اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵ انتشار عام پیدا نکرد و سخنانش در اتاق بازرگانی تهران نیز به یک مساله خاص اشاره داشت. اما او در گفت‌وگو با روزنامه دولت بار دیگر به زمین سیاست داخلی برگشته است و همان حرف‌های قبلی‌اش مبنی بر اینکه اگر اجماع سیاسی درباره روش حل مشکلات اقتصاد ایران پیدا نشود سال‌های سختی خواهیم داشت را تکرار کرد.

بررسی سخنان مسعود نیلی در ۳ سال سپری شده به این دلیل اهمیت دارد که اکثریت دولت و اکثریت فعالان خصوصی نیز همزمان با نیلی و یا حتی جلوتر از او به این نتیجه رسیده‌اند که حل مساله اقتصاد ایران بدون اجماع سیاسی به نتیجه نمی‌رسد.

به گزارش ساعت ۲۴، نیلی و اقتصاد ایران ابتدا امیدوار بودند که با کمک ابزار و دانش اقتصاد بتوانند از سطح مشکلات عبور کرده و به ژرفای آن برسند. شاید حل مساله تورم به این دلیل که کاهش ناخواسته تقاضای کل شامل مخارج دولت و مخارج شهروندان و سرمایه‌گذاری بنگاه‌ها اتفاق افتاد آسان بود چون نیاز به ابزار دیگری نداشت. اما حل مساله رکود نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و این عامل کمیاب در اقتصاد ایران شده است. پس نیاز به سیاست خارجی بود که با جهان تعامل کند که این اتفاق افتاد اما شدت شکاف در میان نیروهای سیاسی در داخل آنقدر گسترده است که نمی‌توان به سادگی به برجام داخلی رسید.

نیلی پیش از این با خوش‌بینی از برجام ۲ نیز گفته بود اما اکنون به لویی‌جرگه اقتصادی می‌اندیشد که تاسیس آن به سادگی ممکن نیست. این لویی‌جرگه تا زمان انتخابات بعدی ریاست جمهوری اتفاق نمی‌افتد و به نظر می‌رسد حل مسایل اقتصاد کشور از نظر کلی تا آن موقع نیز ناممکن خواهد بود. نیلی به عنوان استراتژیست اقتصادی ایران با همه ریز و درشت مسایل اقتصادی ایران آشناست و اکنون مستاصل از راه‌حل‌های اقتصادی به سیاست پناه آورده است و این را مدام تکرار می‌کند.

منبع: ساعت 24

۲۶ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۵۸
تعداد بازدید : ۷۶۰
کد خبر : ۳۴,۵۸۲
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید