به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

جنگ جهانی فولاد در راه است

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- از امریکا گرفته تا هند، قانوگذاران در سراسر دنیا به سختی در تلاشند تا از صنعت فولاد داخلی خود در مقابل رقبای خارجی حمایت بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایفنا، نیمه نخست سال جاری کشورهای مختلف 85 تعرفه جدید بر واردات فولاد اعمال کردند که 49 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. این اختلافات تجاری نتیجه اشباع بازارهای فولاد و افزایش صادرات چین است. فولادسازان چینی به دنبال بازارهای جدید هستند چون اقتصادشان دیگر تولید محور نیست. واردات ارزان قیمت کسب درآمد را برای فولادسازان امریکایی واروپایی دشوار تر کرده  منجر به افزایش بیکاری شده است از این رو فشار بیشتری بر سیاستمداران وارد شده تا از بازار داخلی خود حمایت کنند.

دنیا در حال ورود به یک جنگ جهانی در صنعت فولاد است چون تقاضا ضعیف است  در حالی که بحران مازاد تولید در این صنعت نمایان است. در این بین روسیه مورد حمله تعرفه های آنتی دامپینگ قرار گرفته چون ارزان ترین تولید کننده است و افت ارزش روبل برای کارخانه های آن یک مزیت شده است.

آمار چین نیز نشان می دهد که تولید فولاد همچنان رو به بالاست. در جولای تولید نسبت به سال گذشته بالاتر رفت و  در 7 ماه نخست سال جاری تولید فولاد چین تنها 0.5 درصد کاهش داشته است. این کشور نیمی از تولید فولاد دنیا را در دست دارد.

جولای سال جاری سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که با رشد چشمگیر راهکارهای تجاری محدود کننده در سطح دنیا روبرو هستیم در حالی که باید این راهکارها آخرین اقدام مورد نیاز اقتصاد دنیا باشد. صادرکننده ها مورد اتهام هستند که فولاد را زیر هزینه تولید خود می فروشند و سعی دارند با دامپینگ فولاد رقبا را از بازار خارج کنند و سهم آن ها را به دست آورند.

این امر جنبه سیاسی بیشتری به خود گرفته دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری در امریکا در تبلیغات انتخاباتی خود اظهار داشته از فولاد امریکایی برای توسعه زیرساخت های امریکا بهره خواهد برد.

روسیه و چین نیز ماه جاری با تعرفه های آنتی دامپینگ 5 ساله اتحادیه اروپا روبرو شده اند  چرا که اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده این دو کشور با تجارت ناعادلانه تولید داخلی اروپا را به خطر انداخته اند. امریکا نیز بر واردات ورق گرم از 7 کشور از جمله استرالیا، برزیل و ژاپن تعرفه بسته است.

به نظر آرسلورمیتال بزرگترین تولید کننده فولاد اروپا و امریکا، شواهد امر حاکی از آن است که تعرفه ها کارساز هستند. ماه گذشته این کارخانه اظهار داشت قیمت فولاد در مناطقی که تعرفه های آنتی دامپینگ اعمال شد بهبود داشته و موجب شد این شرکت بهترین سوددهی فصلی را از سال 2014 تاکنون داشته باشد.

در این بین باید به نکاتی در رابطه با این تعرفه های آنتی دامپینگ توجه داشت. اول این که تولید کننده های چینی با اعمال تعرفه های بیشتر در کشورهای توسعه یافته آسیب بیشتری نمی بینند چون بخش اعظم صادرات آن ها به کشورهای آسیایی همسایه می رود و به دنبال بازارهای جدیدی در افریقا و خاور میانه نیزهستند.

برای تولیدکننده ه های روس هزینه تولید پایین است در نتیجه می توانند علی رغم تعرفه ها کسب درآمد کنند چون می توانند به بازارهای دور از دسترس سایر رقبا صادرات داشته باشند. در هر حال به نظر کارشناسان این تعرفه ها در درازمدت تهدیدی برای صنعت فولاد روسیه است. اگر هزینه تولید فولاد بالا برود که دور از دسترس نیست چون با افزایش ارزش روبل و بالا رفتن قیمت انرژی این چنین می شود، در آن صورت تولیدکننده های روس مجبور می شوند برخی خطوط تولید را که به صادرات فولاد می پردازند تعطیل کنند. به نظر سوراستال که چهارمین فولادساز بزرگ روسیه است روند صعودی تعرفه های آنتی دامپینگ در کل بدون شک نگران کننده است. چون دسترسی به بازارهای مقصد سنتی و قدیمی را محدود می کند. به نظر آنها این بررسی ها در مواردی بر خلاف قوانین تجارت جهانی نیز می باشد.

در هر حال جنگ تجاری در صنعت فولاد دنیا در حال جدی تر شدن است و مشخص نیست چه سرانجامی خواهد داشت ولی کشورهایی چون امریکا و انگلیس که زمانی تولید کننده های اصلی فولاد بوده اند باید تصمیم بگیرند صنعت فولاد داخلی خود را رونق ببخشند یا این که به طور کامل به واردات وابسته شوند.

منبع: Bloomberg

 ترجمه: م. تابان شمال

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۲۶ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۷۷۷
کد خبر : ۳۴,۵۹۰
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید