به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تاثیر اوراق بدهی در رشد اقتصادی

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- تجربه نشان داده است که انتخابات بر رفتار سرمایه گذاران موثر است به ویژه سرمایه گذارانی که سنگین حرکت می کنند؛ گرچه رفتار سرمایه گذاران خرد از اهمیت بالایی برخوردار است، اما درحقیقت این سرمایه گذاران بزرگ هستند که به بازار از لحاظ ساختاری سمت و سو می بخشند و انتخابات سبب به تعویق انداختن تصمیم گیری سرمایه گذاران بزرگ می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،مدیرعامل کارگزاری بانک سامان،  وضعیت فعلی بازار را متاثر از عوامل متعددی دانست و گفت: وضعیت فعلی بازار بستگی به عوامل زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین این عوامل، محصولات جدیدی است که وارد بازار می‌شوند.

 حمیدرضا مهرآور اوراق بدهی را یکی از این محصولات خواند و افزود: در اوراق بدهی بازده ثابتی وجود دارد و از آنجا که این  اوراق در مقابل سایر سهام‌ها که بازده ‌های متغیری دارند، بدون ریسک هستند، برای سهامداران از جذابیت بالایی برخوردارند.

 وی با اشاره به اینکه اوراق بدهی در بلند مدت بر اقتصاد تاثیر مفیدی خواهد گذاشت، تصریح کرد: دولت از این طریق بدهی های خود را به پیمان کاران پرداخت می کند و پیمان کاران نیز این پول ها را وارد چرخه تولید می کنند و در بلند مدت این موضوع به بازار سرمایه نیز در کنار اقتصاد کشور کمک می کند.

 مدیرعامل کارگزاری بانک سامان ضمن اشاره به پیامدهای کوتاه مدت سرمایه گذاری در اوراق بدهی، گفت: سرمایه گذاری در این اوراق سبب خروج پول از بخش سهام و بانک‌ها در کوتاه مدت می‌شود البته معاملات اوراق بدهی در بازار سرمایه انجام می شود و بر رشد شاخص بازار سرمایه تاثیر مثبت می‌گذارد، اما درحقیقت موجب توسعه بازار و حمایت از صنایع بورسی در بازه زمانی کوتاه مدت نمی‌شود.

 

طراحی محصولات جدید مالی، گزینه موثری برای توسعه بازار

 وی راه حل خروج از این وضعیت را در طراحی محصولات جدید دانست و تاکید کرد: ما باید محصولات جدیدی را در کنار این محصولات موجود در بازار سرمایه ایجاد کنیم که جذابیت داشته باشد و بتواند به سرمایه گذاران این اطمینان را بدهد که در یک بازه زمانی معین، از بازدهی مشخصی برخوردار خواهند شد.

 مهرآوا ادامه داد: توسعه ابزار ها و محصولات مالی گام مهمی در توسعه بازار سرمایه خواهد بود و در صورت فقدان چنین محصولاتی بازار به سمت بازاری کامل و عمیق حرکت نخواهد کرد.

 وی short selling را نمونه‌ای از این محصولات جدید دانست و گفت: short selling یا همان فروش استقراضی، به عنوان ابزارهایی درنظر گرفته می‌شوند که در هنگام رکود بازار و کاهش شاخص‌های بازار سهام، کسب سود را ممکن می‌سازند.

 این کارگزار بورس ادامه داد: short selling در بازارهای بین‌المللی اجرا می‌شود و در انجام معاملات از قابلیت بالایی برخوردار است، اما در ایران به سبب مسایل فقهی در مورد نحوه اجرا و قوانین مربوط به آن بحث و گفتگو هایی میان علمای این حوزه وجود دارد.

 

رشد ملایم و مثبت بورس تا انتخابات

 وی با اشاره به انتخابات پیش‌رو در ایران و امریکا گفت: به نظر می رسد که بازار تا این زمان شتاب تندی نداشته باشد و پیش‌بینی می شود که روند مثبت و به دور از هیجان باشد.

 مدیرعامل کارگزاری بانک سامان افزود: تجربه نشان داده است که انتخابات بر رفتار سرمایه گذاران موثر است به ویژه سرمایه گذارانی که سنگین حرکت می کنند؛ گرچه رفتار سرمایه گذاران خرد از اهمیت بالایی برخوردار است، اما درحقیقت این سرمایه گذاران بزرگ هستند که به بازار از لحاظ ساختاری سمت و سو می بخشند و انتخابات سبب به تعویق انداختن تصمیم گیری سرمایه گذاران بزرگ می شود.

 

لزوم بازنگری در زیرساختارهای بازار سرمایه

 وی در ارتباط با کاهش حجم مبنا یا حدف آن در بازار سرمایه، اظهار کرد: این موضوع در حال حاضر روند شاخص را منفی خواهد کرد؛ چرا که حجم مبنا یا محدودیت های دامنه نوسان، از حرکات پر شتاب و متلاطم قیمت ها جلوگیری می کند.

 مهرآوا ادامه داد: در صورتی می توانیم افزایش دامنه نوسان و حذف یا کاهش حجم مبنا داشته باشیم که بازار به اندازه کافی ژرف باشد و سرمایه گذاران و سرمایه پذیران از بلوغ کافی برخوردار شوند.

 وی با تاکید بر لزوم بازنگری در این زیرساختارهای بازار سرمایه گفت: نیاز هست روش های محاسبه دامنه نوسان و حجم مبنا تغییر داده شود که در صورت این اقدام، کارایی بیشتری در بازار سرمایه ایجاد می شود.

 این کارگزار بورس در ادامه افزود: بازار با توجه به بزرگ شدن،ورود ابزارهای مختلف معاملاتی و ضرورت بین المللی شدن نیاز به بازنگری دارد تا توسعه بیشتر در بازار سرمایه رقم بخورد.

 مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در پایان گفتگو خود با "سنا" با اظهار امیدواری برای ادامه روند مثبت بورس گفت: امیدواریم با حضور دکتر شاپور محمدی که از جنس بازار هستند، بتوانیم محصولات جدیدی را در بازار سرمایه به ویژه در ابزار مشتقه ارایه دهیم تا این بازار برای سرمایه گذاری جذاب و جذاب تر شود.

منبع: ایستانیوز

۲۷ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۱۵
تعداد بازدید : ۵۵۲
کد خبر : ۳۴,۶۰۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید