به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کسری بودجه چین واقعا چقدر است؟؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- اگر کسری مالی یک کشور به 10 درصد رشد تولید ناخالص ملی 5 ساله برسد می توان به طور منطقی نتیجه گیری کرد که تامین مالی دولتی آن خیلی زیاد بوده است. به گزارش ایفنا،  از این رو قابل درک است که می بینیم موجی از نظریات، هشدارها و پیشنهاد ها به چین شده که دارد وارد چنین ورطه ای می شود. به صورت رسمی و ظاهری چین نمونه کاملی از درستکاری و سلامت مالی را داراست و کسری بودجه سالانه آن 50 سال گذشته به طور میانگین تنها 1.8 درصد بوده است. در حالی که موسسات اعتبار سنجی و بانک هایی چون گلدمن ساکس، صندوق بین المللی پول و سایرین به رقمی نزدیک به یک دهم نرخ رشد تولید ناخالص ملی رسیده اند که بیش از 5 برابر آمار رسمی است.

در ظاهرا این آمار نشان می دهد چین از یک شکاف بودجه ای رنج می برد نه یک شکاف اعتباری. صندوق بین المللی پول چند سال قبل مفهوم جایگزینی ابداع نمود تا به تعقیب حجم بالای هزینه هایی که خارج از ترازنامه های دولتی چین رخ می دهد بپردازد. چون دولت مرکزی محدودیت های شدیدی بر بدهی های دولت های محلی دارد، استان ها و شهر ها مدت هاست از شرکت هایی که به عنوان وسیله تامین مالی دولت های محلی معروفند برای گرفتن وام از بانک ها  و صدور اوراق قرضه استفاده کرده اند.  این واقعیت که این وام ها نیز جز بدهی های دولتی حساب می آیند راز آشکاری بوده است. کسری افزوده راهی برای روشن شدن این واقعیت است.

به عنوان نمونه برای سال 2016 دولت چین نرخ رسمی کسری را 3 درصد رشد تولید ناخالص داخلی اعلام کرده ولی با حساب سایر بدهی ها صندوق بین المللی پول آن را به 8.4 درصد رسانده است.

البته کسری افزوده آنقدر هم که به نظر می آید ترسناک و نگران کننده نیست. در واقع به پای بدهی های شرکتی چین هم نمی رسد. اول این که بدهی های پنهان جدید را شامل نمی شود. دوم این که هزینه های فروش زمین به این بدهی ها نمی افزاید.

در پایان باید گفت کسری بودجه چین با کشورهای توسعه یافته فرق می کند. مبلغ سرمایه گذاری شده بر روی برنامه های اجتماعی گرچه رو به افزایش است ولی هنوز کم است. بیشتر کسری از سرمایه گذاری در جاده ها، راه آهن و موارد مشابه شکل گرفته است. به نظر اقتصاد دانان نیز این ها فقط مخارج عمومی کشور نیست بلکه دارایی هایی برای دولت ایجاد می کنند و تا زمانی که این دارایی ها سرپا باشند بدهی خالص تحت کنترل است و به دولت اجازه می دهد کسری خود را به تدریج بهبود بخشد. از این رو صندوق بین المللی پول برآورد کرده کسری افزوده چین سال 2021 به 9 درصد کاهش یابد.

ولی با این حال نگرانی های دیگری مطرح است. وقتی کسری یک دهم جی دی پی است مخارج اجتماعی  و عمومی نصف کشورهای ثروتمند می گردد. از آنجایی که جمعیت چین نیز به سرعت در حال پیر شدن است، اختلافی که بین حقوق بازنشستگی و سیستم رفاه و تامین اجتماعی چین با سایر کشورها وجود دارد به سرعت عمیق تر می شود در حالی که پول عمومی نیز کم می شود. از این رو همانطور که دولت چین سعی می کند به تدریج از کسری خود بکاهد باید موارد مصرف بودجه را نیز به سرعت تغییر دهد و بیشتر برای ساخت بیمارستان و یا حقوق بازنشستگی کارمندان مصرف کند و کمتر به فکر نیروگاه های برق باشد.

منبع: economists

 ترجمه: م. تابان شمال

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۲ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۱۳
تعداد بازدید : ۴۹۸
کد خبر : ۳۴,۷۴۲
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید