به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 34 سال 2016 ( شماره 342)

سنگ آهن

ایفنا: هفته گذشته بازار نقدی سنگ آهن در ابتدا رشد قیمت داشته از کمتر از 61 دلار هفته قبل به 62 دلار رسید ولی تا پایان هفته رکود بازارهای فیوچرز بر بازار نقدی سنگ آهن اثر منفی داشته سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی از استرالیا 59.5 دلار هر تن سی اف آر چین ثبت شد  که از اواخر جولای تاکنون پایین ترین قیمت بوده است.

البته بازار فولاد چین رونق دارد و فعالان بازار بعید می دانند سنگ آهن افت بیشتر داشته باشد. حاشیه سود فولادسازان چینی فعلا خوب است از این رو سنگ آهن می خرند تا تولید را بالا ببرند. در کوتاه مدت قیمت این ماده اولیه بین 60 تا 62 دلار هر تن سی اف آر برآورد شده است.

 

قراضه

ایفنا: بازار قراضه ترکیه فعالیت چندانی نداشت و روند آینده بازار روشن نیست چون تحرک چندانی ندارد. متوسط قیمت قراضه وارداتی 225 تا 229 دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است. حجم ناچیز معامله ها نیز با روسیه و حوزه دریای بالتیک بوده است. معاملاتی که روزهای آتی نهایی شوند روند بازار را روشن تر خواهند کرد.

در خاور دور نیز قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن آخرین بار به کره جنوبی در 213.3 دلار هر تن فوب صادر شده و پیشنهادات جدید به 228 دلار رسیده است. البته بعید است ژاپنی ها در این قیمت ها خریدار پیدا کنند.

قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 کانتینری امریکا در تایوان نیز 225 تا 228 دلار هر تن سی اف آر بود. قراضه آ3 روسیه و قراضه سنگین کلاس یک امریکا در کره بین 235 تا 240 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

 

بیلت

ایفنا: قیمت بیلت صادراتی سی آی اس اخیرا در سطوح پایینی بوده  و با این که قیمت های صادراتی بیلت چین کمی بالا رفته بیلت سی آی اس حرکتی نداشته است.

بیلت صادراتی چین 350 تا 355 دلار هر تن فوب ثبت شده که 5 تا 10 دلار رشد داشت علت رشد قیمت نیز رونق بازار داخلی بود. بیلت صادراتی چین مشتری نداشت و بیلت روسیه، ایران و هند و حتی برزیل ارزان تر از چین معامله شد. در تایلند نیز بیلت ایران و هند در تناژ بالا 15 تا 25 دلار ارزان تر از قیمت های چین فروخته شد. در بازار داخلی چین قیمت بیلت 15 دلار بالا رفته است.

 

در بازار سی آی اس معاملات ناچیزی در 318 تا 320 دلار هر تن فوب شنیده شده که نسبت به اوایل آگوست تغییر چندانی نداشته است. خریداران ترک نیز در 320 تا 325 دلار هر تن سی اف آر برای بیلت سی آی اس درخواست داده اند و بیلت روسیه اخیرا در320  دلار هر تن فوب معامله شده است. تمایل به واردات بیلت در ترکیه کم است.

بیلت صادراتی اوکراین 330 دلار هر تن فوب ثبت شد و در ترکیه قیمت 330 دلار هر تن سی اف آر نیز شنیده شد.

بیلت در بازار ایران

ایفنا: بیلت در بازار ایران تغییر قیمتی نداشت قیمت سایز 150 میلیمتر فولاد خوزستان 1290 تا 1295 تومان هر کیلو پیشنهاد میشد و تقاضا بسیار پایین بود. علیرغم فشارها و امیدواری برای کاهش قیمت بیلت از آنجا که قیمت این کالا به کف خود رسیده است امکان تغییر قیمت نیست. ضمن اینکه اگر قیمت بیلت کاهش پیدا کند به یکباره رکود دامن بازار مقاطع را خواهد گرفت چرا که خریدارها به انتظار کاهش قیمت بیشتر مقاطع می نشینند.

 

مقاطع

 

ایفنا: هفته گذشته میلگرد در بازار داخلی ترکیه 388 دلار هر تن درب کارخانه بود که 50 سنت رشد داشته است.  قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نیز در 380 دلار هر تن فوب ثبات داشت.

در شمال اروپا میلگرد در بازار واردات حدود 425 یورو هر تن با کرایه حمل بود و در بازار داخلی امریکا نیز میلگرد در 500 دلار هر تن درب کارخانه ثبات داشت.

در لبنان میلگرد وارداتی 10 تا 20 دلار هر تن ارزان تر شده 10 هزار تن میلگرد چین آخرین بار در 360 تا 365 دلار هر تن سی اف آر نهایی گردید.

مقاطع در بازار ایران

ایفنا:قیمت مقاطع در بازار ایران تغییری نکرد و تقریباً ثابت ماند در اول هفته  متوسط قیمت میله گرد 14 تا 25 در اهواز 1500 تومان هر کیلو عنوان میشد که در پایان هفته به 1495 تومان رسید. متوسط قیمت میله گرد 14 تا 25 هم در اصفهان 1540 تومان بود که به 1531 تومان در پایان هفته افت کرد. اما بر خلاف آنها متوسط قیمت تیرآهن 14 تا 18 که روز شنبه در اصفهان 15080 ریال بود در پایان هفته به 15283 ریال رسید.

 در هفته گذشته هم اندیشی هایی بین تولیدکنندگان مقاطع برقرار شد اما ضعف تقاضا آنقدر جدی است که هر تصمیم گیری را زیر سئوال می برد در روز چهارشنبه اصلاحیه دولت بر بودجه سال جاری مبنی بر دریافت 40 هزار میلیارد تومان از محل تسعیر نرخ ارز به تصویب مجلس رسید در صورتیکه شورای نگهبان با این مصوبه مخالفت نکند این حجم پول می تواند بدهی دولت به شرکت های ساختمانی را از بابت بودجه های عمرانی تسویه کند با این عمل شرایط برای بهبود بازار مقاطع امیدوارکننده خواهد شد .

 

ورق

ایفنا: ورق گرم در بازار داخلی چین رونق داشت و تا 9 دلار بالا رفت از این رو قیمت صادراتی نیز بالا رفت و باعث شد خریدار کمتر شود. ورق گرم صادراتی در 395 تا 405 دلار هر تن فوب پیشنهاد می شد که 5 دلار رشد هفتگی داشته است.

آخرین قیمت پیشنهادی ورق گرم هند 400 دلار هر تن فوب شنیده شده که 10 تا 20 دلار نسبت به یک ماه قبل رشد داشته است.

قیمت ورق گرم در بازار داخلی شمال اروپا 10 یورو نسبت به هفته قبل افت داشته به 425 یورو هر تن رسیده است. خریدارها در تلاشند برای قراردادهای فصل پایانی سال قیمت ورق گرم را به کمتر از 420 تا 430 یورو برسانند. در جنوب اروپا ورق گرم 410 یورو هر تن درب کارخانه بود.

قیمت ورق گرم وارداتی در منطقه آسه آن هفته گذشته 360 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که 20 دلار رشد داشت.

هفته گذشته بازار ورق امریکا در ثبات بوده قیمت ورق گرم 665.5 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.

قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی سی آی اس  370 تا 375 دلار هر تن فوب بود که نسبت به اواخر جولای 10 دلار بالا رفته است. در خاور دور ورق روسیه 10 تا 15 دلار نسبت به دو هفته قبل بالا رفته 400 دلار هر تن سی اف آر معادل 380 تا 385 دلار هر تن فوب است.

ورق در بازار ایران

ایفنا:سه روز اول هفته ورق در بازار ایران روند ثابتی داشت اما با بخشنامه گمرک به یکباره بازار ورق متلاطم شد و از روز چهارشنبه به بعد پیشنهادات عرضه کالا متوقف گردید بر اساس این بخشنامه واردکنندگانی که از طرف گمرک معتبر شناخته نمی شوند باید 4 درصد علی الحساب مالیات عملکرد را بپردازند اما مهمتر از آن دریافت مفاصا حساب از حوزه های مالیاتی مربوطه است به این ترتیب بسیاری از شرکت ها که از کارت های بازرگانی غیر معتبر استفاده می کنند و کالاهایشان را با استفاده از کارت بازرگانی آنها وارد کرده اند برای ورود کالا یا ترخیص دچار مشکل می گردند .

قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی که تا روز دوشنبه هر کیلو 1770 تومان بود روز چهارشنبه به 1800 تومان رسید و روز پنجشنبه دیگر کسی فروشنده نبود .

ورق های گرم ضخامت 2.5 تا 15 میلیمتر تفاوت قیمت جدی نداشت و به علت رکود تقاضا تقریباً ثابت ماند در حالیکه عرضه محدود بود .

ورق های 15 میلیمتر به بالا با بازار به هم ریخته روبرو بود قیمت ورق های اکسین به علت عدم عرضه همچنان رو به بالا بود در حالیکه کالاهای چینی در بازار عرضه میشد .

ورق سرد سه روز اول هفته با قیمت های ثابتی روبرو بود اما از روز سه شنبه به بعد به علت همان بخشنامه گمرک قیمت ها بهم ریخت و از روز چهارشنبه فروشنده ها از بازار عقب نشستند به همین دلیل قیمت ها به شدت بالا رفت .

ورق گالوانیزه به علت تعطیل بودن چندین کارخانه با محدودیت عرضه روبروست به همین علت قیمت ها آماده به اوج گیری است اما ضعف تقاضا اجازه نمی دهد.

 

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری تحلیلی فولاد( ایفنا)

۶ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۳۲
تعداد بازدید : ۴۴۹
کد خبر : ۳۴,۷۸۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید