به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رشد 77 درصدی صادرات فولاد در 4 ماهه امسال

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: طی 4 ماهه نخست امسال، میزان صادرات فولاد کشور 77 درصد افزایش یافت.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره رجایی و باهنر به عنوان خدمتگزاران ایثار و شهادت و با اشاره به اینکه بخش معدن و صنایع معدنی از جمله شاخص های اصلی اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: در 4 ماهه امسال میزان صادرات این بخش به 2.4 میلیارد دلار رسید که حاکی از رشد 33 درصدی آن است.

 

 در حوزه فولاد نیز صادرات با رشد 77 درصدی از 1.2 میلیون تن به 2 میلیون تن افزایش یافت.
رئیس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: در سال گذشته ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی به 7.2 میلیارد دلار رسید.
وی درباره شرایط ماه های نخستبن دولت یازدهم گفت: هنگام تحویل ایمیدرو در دولت جدید، اتفاقات نامبارکی همچون «واگذاری 21 هزار میلیارد تومان از اموال و شرکت های تحت پوشش ایمیدرو به شرکت های غیر تخصصی به عنوان رد دیون»، «انحلال شرکت ملی فولاد»، «واگذاری 45 درصد سهام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به بانک ها» و «راکد ماندن طرح های مختلف از جمله 7 طرح فولادی» رخ داده بود.
وی ادامه داد: ما علاوه بر فعال سازی طرح های راکد و نیمه فعال به ارزش 240 هزار میلیارد ریال، طرح های جدیدی را در راستای جلوگیری از خام فروشی اجرا کردیم. اکنون 38 طرح نیز با سرمایه گذاری 7 میلیارد و 300 میلیون دلار نیز فعال شده و در دست اقدام قرار دارد و در پایان سال 96 تکمیل شده و به بهره برداری می رسد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: تا پایان امسال، 4 واحد احیای مستقیم طرح های فولادی (سپید دشت، میانه، نی ریز و شادگان به بهره برداری می رسد که عملیات آزمایشی احیای مستقیم فولاد سپید دشت شروع شده و در شهریور ماه به بهره برداری می رسد. با افتتاح این واحدها، 3 میلیون و 200 هزار تن به ظرفیت آهن اسفجی کشور افزوده می شود.
وی ادامه داد: ظرفیت فولاد مبارکه نیز از 5.4 میلیون تن به 7.4 میلیون تن افزایش می یابد.


طرح هایی برای جلوگیری از خام فروشی
کرباسیان با بیان اینکه جلوگیری از خام فروشی جزو سیاسیت های اصلی دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو است و طبق برنامه ریزی ها خام فروشی تا پایان امسال کاهش قابل توجهی می یابد و در سال 96 متوازن می شود، تصریح کرد: در زنجیره فولاد، طرح های راکد یا نیمه فعال کنسانتره و گندله فعال شد و پیش بینی می شود با راه اندازی طرح های کرمان، سنگان و بندرعباس، تا پایان امسال 15 میلیون تن به ظرفیت کنسانتره آهن کشور اضافه شود. همچنین با بهره برداری از طرح های گندله سازی، ظرفیت این محصول 20 میلیون تن افزایش می یابد.
وی ادامه داد: در بخش مس، طی سال 93 طرح های کنسانتره مس سونگون و سرچشمه با ظرفیت 300 هزار تن توسط معادن رئیس جمهور افتتاح شد و امسال نیز طرح پالایشگاه خاتون آباد با ظرفیت 200 هزار تن کاتد و ذوب مس سرچشمه با ظرفیت 280 هزار تن آند به مرحله بهره برداری می رسد. (هر 40 تن خاک از معادن مس، یک تن کنسانتره و هر 4 تن کنسانتره یک تن مس کاتد تولید می شود که نشان دهنده ارزش افزوده و ایجاد اشتغال قابل توجه است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اکتشافات معدن به عنوان یکی از اقدامات بسیار ارزشمند، در 21 استان کشور با قوت ادامه می یابد، گفت: در سال گذشته، 80 هزار متر حفاری شد که رکورد محسوب می شود. میزان هزینه اختصاص داده شده نیز 130 میلیارد تومان بوده است.
وی ادامه داد: از طرح های فعال شده، طرح آلومینیوم جنوب به ظرفیت 300 هزار تن است که پیش بینی کرده ایم قبل از 30 ماه به پایان برسد. برای تامین بوکسیت (ماده اولیه پودر آلومینا)، علاوه بر اینکه قرارداد معدن گینه برای 25 سال دیگر تمدید شد و در برنامه ریزی ها، درصد برگزاری مناقصه بین المللی برای انتقال بوکسیت هستیم. وی ادامه داد: با شرکت نالکوی هند نیز برای تاسیس واحدهای آلومینیوم وآلومینا در چابهار به توافق رسیده ایم که قرار است کارگروه دوم آن برای پیگیری طرح ها تا 20 روز دیگر تشکیل شود. همچنین، با شرکت استرالیایی برزیلی در حال مذاکره برای احداث کارخانه تولید بوکسیت هستیم.
کرباسیان به طرح احداث کارخانه تیتانیوم (130 هزار تن کنسانتره و 70 هزار تن سرباره) اشاره کرد و گفت: برندگان مناقصه متشکل از شرکت های معتبر دارای فناوری به صورت ای پی سی (مهندسی، تامین تجهیزات و کالا و ساخت) مشخص شده و در مهرماه عملیات اجرایی شروع می شود. گزارش طرح نفلین سینیت توسط یک مشاور آلمانی در حال تکمیل است و برای انتخاب سرمایه گذار در نیمه دوم سال اقدام می شود. در این طرح، روس ها برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند.
وی ادامه داد: مناقصه فاز دوم طلای زرشوران و افزایش ظرفیت از 3 تن به 5 تن در حال انجام است. با اکتشافات انجام شده، 40 تن به ذخایر قطعی این معدن افزوده شد. طرح فرآوری معدن مهدی آباد با برنده شدن کنسرسیومی از تولیدکنندگان ایرانی و خارجی در حال اقدام است و قرار است تا یک ماه آینده از سوی مشاور طرح، ضمانت نامه ها ارائه شود. همچنین طرح آنتیموان سفیدابه در مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران، بومی سازی، ساخته و تجهیزات آن در منطقه محروم زابل نصب شد. این در حالی است که با توجه به ظرفیت بالای معادن منطقه، می توان ظرفیت کارخانه را 2 برابر کرد.
کرباسیان گفت: طرح عناصر نادر خاکی را در سال گذشته با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی افتتاح کردیم و امسال در تلاش هستیم آن را به صورت نیمه صنعتی اجرا کنیم. در بخش پژوهش، بودجه را در سال 94 به 4 برابر رساندیم. همچنین اعتبار صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی را از 10 میلیارد تومان به 110 میلیارد تومان افزایش دادیم و 12 قرارداد در مرحله عملیاتی قرار گرفت.
وی ادامه داد: طرح تولید پتاس از شورابه های خور و بیابانک سال گذشته به تولید رسید و 2 طرح جنبی برای آن شروع شد. همچنین طرح های شورابه های قم و ترود نیز در حال عملیاتی است. در طرح توسعه منطقه ویژه پارسیان، زمین به سرمایه گذاران واگذار شده و تاکنون 3 شرکت بزرگ پتروشیمی زمین دریافت کرده اند و طی 20 روز آینده نیز عملیات مناقصه این منطقه نیز آغاز می شود.


درخواست برای وام 3- 4 میلیارد یورویی
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه برای تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی باید 30 میلیارد یورو برای بخش معدن و صنایع معدنی جذب شود، گفت: چنانچه 3 تا 4 میلیارد یورو در اختیار ایمیدرو به صورت وام قرار گیرد، تا چند برابر می توانیم سرمایه جذب کنیم، البته در بخش هایی که بخش خصوصی آمادگی فعالیت داشته باشد وارد نشویم.
کرباسیان درباره سئوال یکی از خبرنگاران درباره موضوع ایمنی، بهداشت و محیط زیست گفت: در این حوزه با سازمان محیط زیست داریم. در منطقه بهرام گور ، با رعایت کامل ضوابط زیست محیطی، کار اکتشاف را انجام می دهیم. در منطقه زیرآب مازندران برای اجرای طرح کردآباد نیز همه مسائل زیست محیطی را رعایت می کینم.
وی همچنین ادامه داد: با توجه به وضعیت رکود بخش معدن و صنایع معدنی خواستار کاهش حقوق دولتی تصویب شده از 1200 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان هستیم.

منبع: ایمیدرو

۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۰۰
تعداد بازدید : ۲۶۲
کد خبر : ۳۴,۸۱۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید