به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

دست دوستی‌آمریکا به سوی ایران!

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- «در صورت پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، او باید جان کری را به دلیل رابطه منحصر به فرد با همتای ایرانی خود به عنوان نماینده آمریکا در امور ایران منصوب کند.» این موضوعی بود که در گزارش پایگاه خبری نشنال اینترست به آن اشاره شده است.

تاکید بر روابط حسنه ظریف و کری به ویژه از سوی یک رسانه آمریکایی را می‌توان از چند جهت مورد بررسی قرار داد و باید منتظر ماند و دید که این تاکید بر ادعای روابط خوب وزرای خارجه ایران و آمریکا چه تاثیری در انتخابات ریاست جمهوری این کشور دارد. نکته قابل تامل در اینجاست که کری و مقامات آمریکایی تمایل زیادی به رفاقت و رفتار حسنه با ایرانی‌ها دارند که این موضوع در سال ۹۳ محسوس بود چنانکه در آن مقطع جان کری گفته بودخواهان پرهیز از رو در رویی هستیم. ما نمی‌خواهیم این وضعیت ما را از مسیری که به خواسته‌مان می‌رساند دور کند. مسیری که ماهیت حقیقتا صلح آمیزِ برنامه هسته‌ای ایران را تایید می‌کند» و پس از آن هم که به ایرانی بودن دامادش اشاره شد، اظهار داشت: «من ایرانی‌ها را پیش از این می‌شناختم. دامادم انسان فوق‌العاده‌ای است، او را بسیار دوست دارم. اما هیچ کشوری را با این گونه نسبت‌ها پیوند نمی‌زنم. من سال‌هاست که با ایران آشنا هستم. خواهرم هم در ایران کار می‌کرد. در مدرسه بین‌المللی درس می‌داد و در تهران زندگی می‌کرد. متاسفانه خیلی سریع در زمان انقلاب ناچار شد ایران را ترک کند. او مسافر آخرین پروازهای پیش از انقلاب بود. خواهرم فارسی یاد گرفته بود. همیشه به من می‌گفت که دوستان ایرانی اش را دوست داشت و از زندگی در آنجا لذت می‌برد .ایرانیان مردمی بسیار موفق، قابل و پرغرور با تاریخی شگفت انگیزند.» بنابراین از بعد خانوادگی نمی‌توان ایرادی به این نزدیک بودن وارد کرد بلکه بحث اصلی بر سر سیاست‌های آمریکا و دشمنی‌های آنها با ملت ایران از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است که البته پس از مطرح شدن مذاکرات هسته‌ای ، تا حدودی یخ این روابط شکست. ایران با تاکید بر اینکه دشمنی‌های آمریکارا فراموش نکرده است اما برای به ثمر نشستن مذاکرات حول محور فعالیت‌های هسته‌ای به پای میز مذاکره با کشورهای ۱+۵ نشست که آمریکا هم یکی از کشورهایی بود که سعی داشت به نحوی چهره جدیدی از خود نمایان سازد.

یخی که کمی آب شد

در اواخر سال ۹۳ بود که ظریف و کری زمان کوتاهی به قدم زدن با یکدیگر در خیابان‌های ژنو پرداختند. این پیاده روی پس از چند ساعت گفت وگوی طولانی، با انتقاداتی در داخل کشور مواجه شد و اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس را به همراه داشت. فریدون مجلسی، تحلیلگر روابط بین الملل، اعتراض نمایندگان مجلس قبل به این اقدام را متاثر از گفتمانی جناحی دانست که از ابتدای مذاکرات، نسبت به نتیجه آن خوش بین نبوده و همواره مذاکرات را در شان و جایگاه جمهوری اسلامی ایران نمی‌دانستند. اما این مخالفت‌ها در سال ۹۴ کمرنگ‌تر شد، به نحوی که درآن سال یک منبع مطلع به انتخاب گفته بود: روبه‌رو شدن ظریف و اوباما کاملا اتفاقی و غیرقابل اجتناب بود. بعد از سخنرانی دکتر روحانی، ظریف و همراهانش به سمت ورودی حدود یک متری مجمع عمومی که مخصوص وزرا و سران است، جهت خروج از سالن رفتند. وی افزود: مسئولان امنیتی به هیات گفتند، چند لحظه صبر کنید چراکه یک هیات دیگر در سطح رئیس کشور وارد می‌شود. سپس کری و اوباما وارد شدند. وی عنوان کرده بود: با توجه به اینکه اوباما بیش از ۲ ساعت قبل در مجمع سخنرانی کرده و از مجمع به جلسات دوجانبه و چندجانبه رفته بود، حضور مجدد وی در سالن مجمع غیر منتظره و غیرمعمول بود و قابل پیش‌بینی نبود. در واقع، این احتمال وجود داشت که این مواجهه با دکتر روحانی صورت گیرد.این شاهد عینی اضافه کرد: آنها سپس به سمت هیات ایران رو کردند. کری، ظریف را به اوباما معرفی کرد و وی دست داد و گفت به اجرای برجام متعهدند. بعد هم با سایر اعضای هیات دست داد.

ارتباط با ایران برای پیروزی در انتخابات

در سال ۹۵ تمایل طرف آمریکایی به نزدیک شدن به همتایان ایرانی افزایش داشت به نحوی که بخشی از پرونده انتخاباتی شد. در گزارش نشنال اینترست آمده است: با فرض اینکه هیلاری کلینتون برنده انتخابات ریاست جمهوری باشد، صبح بعد از انتخابات او باید با جان کری تماس بگیرد، هیلاری باید از او بخواهد که حداقل به مدت ۶ ماه تا یک سال نماینده ویژه آمریکا در ایران باشد. در حالی که زمزمه‌ها حاکی از آن است که کلینتون احتمالا به دلیل آنکه می‌خواهد سیاست‌های خود را در قبال ایران پیاده کند، جان کری را کنار خواهد گذاشت. به دلیل رابطه منحصر به فرد و حسنه‌ای که کری و ظریف به سختی در جریان مذاکرات هسته‌ای به دست آورده‌اند، این موضوع باید به طور دقیق بررسی شود. کری می‌تواند در دولت آینده نقش مهمی را در رسمی کردن روند دیپلماتیک دیدارها و گفت‌وگو با ایران بازی کند. اگرچه کلینتون ایران را به عنوان یک چالش استراتژیک بلند مدت می‌بیند و از موضع رقیب حزبی خود، برنی سندرز برای عادی سازی روابط با ایران انتقاد کرده بود، متعهد است تا توافق هسته‌ای برجام را اجرا کند. در همین راستا، منصوب کردن جان کری به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور ایران به مدت حداقل شش ماه تا یک سال می‌تواند منافع استراتژیک آمریکا را تامین کند.

کلینتون وکیل مدافع ایران

هیلاری کلینتون به موازات بهره بردن از کری برای پیروزی در انتخابات به وکیل مدافع ایران دربرخی موضوعات هم تبدیل شده است چنانکه این نامزد حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری از سخنان دونالد ترامپ در مورد لزوم شلیک به قایق‌های ایرانی در صورت نزدیک شدن به ناوهای آمریکایی به شدت انتقاد کرد و گفت: ترامپ می‌گوید اگر نیروهای کشوری دیگر فقط به ناوهای آمریکایی نزدیک شود باید به آنها حمله کنیم و آن‌ها را از صحنه روزگار محو کنیم. او افزود: او (ترامپ) با چنین مواضعی جنگ دیگری را برای آمریکا ایجاد خواهد کرد. در پایان نباید فراموش شود که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده‌اند که آمریکا به طور کامل در حال اجرای تعهدات برجامی خود نیست.

منبع: روزنامه آرمان امروز

۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۳:۱۵
تعداد بازدید : ۴۰۰
کد خبر : ۳۵,۱۶۴
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید