به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سوء‌استفاده هیوندای، کیا و تویوتا از بازار ایران

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که شرکت‌هایی مانند هیوندای، کیا و تویوتا سال‌هاست که با صادرات خودروهای آماده خود به بازار ایران، از بی‌برنامگی و غفلت ما در این حوزه سوءاستفاده می‌کنند.
به گزارش ایسنا، حسن کریمی سنجری اظهار کرد: هیوندای، کیا و تویوتا نزدیک به صددرصد بازار خودروهای خارجی ایران را اشغال کرده‌اند. این شرکت‌ها با صادرات خودروهای آماده خود مفت و مجانی از بازار خودروی ایران استفاده می‌کنند بدون آن‌که ارزش افزوده و سودی برای اقتصاد ایران ایجاد کنند.
وی ادامه داد: واردات خودروهای آماده خارجی به ایران نه تنها هیچ ارزش افزوده و اشتغالی برای اقتصاد ایجاد نمی‌کند بلکه با توجه به عوارض و تعرفه‌هایی که از واردات خودرو اخذ می‌شود، این محصولات با قیمتی به مراتب بیشتر از نرخ‌های جهانی به دست مصرف‌کنندگان ایرانی می‌رسند.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: با وجود مضرات واردات خودروهای آماده به ایران نمی‌توان واردات این محصولات را ممنوع کرد، زیرا این کار برخلاف قواعد اقتصاد رقابتی و همچنین نقض حقوق آن دسته از مصرف‌کنندگانی است که خواهان استفاده از این خودروها هستند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین راهکار حل این معضل آن است که خودروسازان خارجی همچون تویوتا، هیوندای و کیا را به انتقال خطوط تولید خود به ایران و تولید محصولاتشان در داخل تشویق کرد. در این زمینه دولت باید از یک سو شرایط واردات خودروهای آماده (سی‌بی‌یو) را سخت کرده و از سوی دیگر شرایط را برای احداث کارخانه و تولید این خودروها در ایران با مشوق‌هایی همچون معاف شدن از حقوق و عوارض گمرکی فراهم کند.
کریمی سنجری با بیان اینکه باید به خودروسازان خارجی پیشنهاد کنیم در صورت تولید در ایران از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی واردات قطعات معاف شده و مشوق‌های مالیاتی دریافت خواهند کرد، تصریح کرد: در آن صورت این شرکت‌ها ترغیب به تولید در ایران شده و به این ترتیب از یک سو قیمت این محصولات در بازار داخل کاهش یافته و از سوی دیگر اشتغال و ارزش افزوده ناشی از تولید نصیب اقتصاد ایران خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین دولت باید با اتخاذ سیاست‌هایی بهره‌وری واحدهای تولیدی در ایران را افزایش دهد زیرا در حال حاضر بهره‌وری صنایع در ایران پایین بوده و این موضوع موجب افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می‌شود.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: اما ادامه روند فعلی که همان واردات خودروهای آماده به ایران و فروش آن به قیمتی بیش از دو برابر قیمت‌های جهانی این محصولات است تنها باعث نقض حقوق مصرف‌کنندگان و متضرر شدن اقتصاد ملی خواهد شد.

منبع: ایسنا

۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۸۵۲
کد خبر : ۳۵,۲۳۶
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید