به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 38 سال 2016 ( شماره 346)

سنگ آهن

ایفنا: با این که انتظار می رفت قیمت سنگ آهن در چین موقتا با بهبود خرید ها بالا برود ولی هفته گذشته این چنین نشد. با این که حجم خرید ها رشد داشت قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی در چین تا 80 سنت افت داشته در 55 دلار و 20 سنت هر تن سی اف آر ثبت شد. فولادسازان چینی قبل از تعطیلات اکتبر سنگ آهن بیشتری خواهند خرید تا موجودی انبارها را تکمیل کنند ولی چون افت قیمت فولاد و نگرانی از رکود بازار مسکن مطرح است سنگ آهن بازار راکدی دارد.

آخرین موجودی سنگ آهن وارداتی در بنادر چین 103 میلیون و 500 هزار تن ثبت شده و در سطح بالایی است.

 

قراضه

ایفنا: هفته گذشته در ترکیه معامله ای برای قراضه وارداتی بسته نشد و خریدارها به دنبال تخفیف بودند ولی فروشنده ها نیز تمایلی به کاهش قیمت ندارند. قیمت درخواستی ترک ها برای قراضه 20-80 امریکا 210 دلار هر تن سی اف آر است ولی پیشنهاد قیمت 215 تا 220 دلار است از این رو بازار در سکوت است. آخرین معامله قراضه سنگین خلوص 15-85 امریکا 218 دلار هر تن سی اف آر بوده است.

قراضه خرد شده کانتینری وارداتی در هند 4 دلار بالا رفته 222 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. آخرین قیمت قراضه کانتینری وارداتی در تایوان 8 دلار بهبود داشته 218 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

قراضه آ3 سی آی اس با 11 دلار افت هفتگی به 192 تا 193 دلار هر تن فوب رسید. در خاور دور معامله ای شنیده نشده ولی در کره جنوبی قیمت پیشنهادی 225 تا 227 دلار هر تن سی اف آر بود که تغییر نداشت.

قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن  201 دلار هر تن فوب بود و تغییری نسبت به معاملات قبلی نداشت.

 

بیلت

ایفنا: رکود بازارهای مقاطع و افت قیمت قراضه باعث شده عرضه کننده های بیلت سی آی اس قیمت ها را پایین تر بیاورند.  بیلت سی آی اس 315 تا 325 دلار هر تن فوب شده در حالی که 10 روز قبل 330 دلار هر تن فوب بود. با این حال چنین قیمتی هنوز از نظر خریدارها بالاست از این رو معامله جدیدی شنیده نشده است.  شاید در ترکیه 305 دلار هر تن فوب معادل 320 تا 325 دلار هر تن سی اف آر برای خریدارها قابل قبول باشد.

اختلاف قیمت بیلت و قراضه وارداتی در ترکیه به 110 دلار هر تن رسیده از این رو کسی به دنبال خرید بیلت نیست.

بیلت صادراتی چین 10 دلار هر تن ارزان تر شده 320 تا 325 دلار هر تن فوب ثبت شد. در جنوب شرق آسیا بیلت چین در 330 تا 335 دلار هر تن سی اف آر معادل 315 تا 320 دلار هر تن فوب معامله شد.

بیلت در بازار ایران

ایفنا: قیمت بیلت در بازار ایران در هفته گذشته ثابت بود. سایز 125 میلیمتر در مبادی در قیمت 1250 تومان معامله میشد و سایز 150 میلیمتر 1280 تا 1290 تومان پیشنهاد میشد. محصول فولاد خوزستان در بازار نیست و گفته میشود که این کالا بیشتر در حال صادرات است . در هفته گذشته قیمت قراضه کمی بالا رفت و به همین دلیل احتمال آن می رود که قیمت شمش کمی بهبود یابد بخصوص آنکه با کاهش تولید در کارخانجات میله گرد نشانه هایی از افزایش قیمت مقاطع در بازار احساس می گردد.

 عرضه و تقاضای شمش به یکدیگر بسیار نزدیک شده و این امر حساسیت بازار را تشدید می کند چرا که هر تغییری در تقاضا باعث تغییر در قیمت خواهد شد. در صورتیکه کارخانجات شمش بخواهند از ظرفیت خالی خود بهره برداری کنند حداقل دو هفته از بازار عقب خواهند ماند ضمن آنکه در رقابت با خرید قراضه قیمت این کالا بالا خواهد رفت. تولیدکنندگان آهن اسفنجی که بیشتر با کارخانجات بزرگ مثل فولاد خوزستان همکاری می کنند نمی توانند به سرعت حجم تولید خود را بالا ببرند احتمال دارد که در هفته های آینده شاهد نوساناتی در قیمت شمش باشیم که البته این تغییر قیمت در بورس نخواهد بود.

 

مقاطع

ایفنا: هفته گذشته در بازار داخلی ترکیه میلگرد 383 دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز 375 دلار هر تن فوب بود که 5 دلار افت داشت. در بازار داخلی امریکا میلگرد 500 دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود. میلگرد ایتالیا در آلمان با تخفیف هایی در 410 تا 420 یورو هر تن معامله شده که تحویل اواسط اکتبر معامله شده است.

بازار صادرات مقاطع سی آی اس جوی منفی داشت. میلگرد از 360 تا 370 دلار دو هفته قبل به 350 تا 365 دلار هر تن فوب رسیده است.

میلگرد صادراتی چین سه هفته متوالی نزولی بوده و آخرین بار 340 تا 360 دلار هر تن فوب ثبت شد در حالی که هفته قبل 350 تا 360 دلار بود. در جنوب شرق آسیا میلگرد چین 355 تا 360 دلار هر تن فوب معامله شده است.

مقاطع در بازار ایران

ایفنا: قیمت مقاطع از اول هفته روند کاهشی آرامی را طی کرد. میله گرد بطور متوسط تا هر کیلو 10 تومان پایین آمد. نبشی و ناودانی هم به همین ترتیب نوسان قیمت داشت. متوسط قیمت میله گرد قطر 14 تا 25 میلیمتر در اول هفته 1568 تومان بود که در پایان هفته به 1550 تومان رسید. هفته گذشته نمی تواند ملاک حرکت بازار باشد چون با یک تعطیلی میان دوره ای، آخرین تعطیلات تابستان و کندی عملیات مالی بسیاری از شرکت ها مصادف بود اما برای هفته های بعد امیدواری هایی هست . مهمترین مطلب آن است که احتمالاً از مهرماه پرداخت های دولت به شرکت های ساختمانی بابت بدهی های سال قبل شروع خواهد شد. حجم این پرداخت ها طبق بودجه 40 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. به این ترتیب می توان امیدوار بود که بخشی از مشکل نقدینگی نزد شرکت های ساختمانی برطرف شود.

 از طرف دیگر تولیدکنندگان بزرگ شمش محصول خود را صادر می کنند. برخلاف دو ماه قبل کمتر پیشنهاد فروش شمش فولاد خوزستان یا ارفع یا نیشابور در بازار دیده می شود به همین دلیل با ورود تقاضای جدید احتمال رونق و بروز نوسان مثل اردیبهشت ماه امکان پذیر خواهد بود در حال حاضر بسیاری از کارخانجات تولیدکننده میله گرد تولید خود را کاهش داده اند. در صورت ورود تقاضای میله گرد ممکن است بازار با کمبود شمش روبرو شود که پر کردن این خلاء زمان بر خواهد بود.

 

ورق

ایفنا: ورق گرم صادراتی چین هفته گذشته را در 376 دلار هر تن فوب به پایان برد در حالی که هفته قبل 375 تا 400 دلار بود.

در بازار داخلی شمال اروپا ورق گرم در 455 یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت.

در بازار امریکا قیمت ورق گرم 17 دلار نسبت به هفته قبل افت داشته 595 تا 606 دلار هر تن درب کارخانه شد.

قیمت ورق گرم در بازار ترکیه 420 تا 425 دلار هر تن درب کارخانه بود که نسبت به قبل از تعطیلات عید قربان تا 15 دلار بالا رفت. تولید کننده ها به دنبال 5 تا 10 دلار افزایش قیمت دیگر نیز هستند. در بازار واردات ترکیه ورق گرم سی آی اس 10 دلار بالا رفته 410 تا 420 دلار هر تن سی اف آر شد.

متوسط قیمت ورق گرم وارداتی در منطقه آسه آن 387 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.  

 ورق در بازار ایران

ایفنا: قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول روز شنبه در انزلی 1870 تومان هر کیلو بود اما از روز یکشنبه قیمت شروع به بالا رفتن کرد و به 1935 تومان رسید. این افزایش قیمت دو علت داشت : در درجه اول اینکه چند نفر از عرضه کنندگان اصلی کالا از بازار غایب بودند از طرف دیگر قزاق ها بر سر قیمت با خریداران ایرانی بازی در آوردند به همین علت فروشندگان این کالا با احتیاط عمل می کنند. چون امکان جایگزینی کالا به علت رفتار طرف عرضه کننده روسی برایشان قابل پیش بینی نیست .

 ورق های گرم ضخامت 2.5 تا 5 میلیمتر همچنان در بازار با محدودیت عرضه روبروست ولی به علت ضعف تقاضا قیمت آنها تغییر نکرد . ورق های ضخامت 6 تا 15 میلیمتر با محدودیت عرضه روبرو بود که قسمتی از آن به علت غیبت بعضی از عرضه کنندگان ورق در بازار بود. ورق های ضخامت 6، 10 و 12 میلیمتر کمتر پیشنهاد میشد به همین علت قیمت قابل رقابتی برای آنها در دسترس نبود. ورق های ضخامت 15 میلیمتر به بالا محصول کاویان در هفته گذشته در بازار عرضه نمیشد که البته رکود بازار هم به کمک محدودیت عرضه آمد و قیمت تغییر نکرد محصولات اکسین که در هفته های قبل با محدودیت عرضه شدید روبرو بود این هفته به بازار آمد. تعطیلی و رکود بازار هم با کمک عرضه باعث شد تا قیمت ها در حد 10 تومان کاهش یابد اما همچنان نگرانی از عرضه این کالا در بازار وجود دارد .

ورق سرد بازار بسیار بی رونقی داشت که بیشتر ناشی از تعطیلات فصلی بود. قزاق ها قیمت فروش ورق سرد را دوباره این هفته تا 10 دلار هر تن افزایش دادند و زمزمه 470 دلار هر تن سی اف آر بندرانزلی را آغاز کردند. این قیمت فراتر از قیمت های فروش امروز بازار است و به همین دلیل تمایلی به واردات این کالا بطور جدی نیست. نباید فراموش کرد که به علت کاهش تقاضای این کالا حجم و سرعت فروش آن بسیار کاهش یافته و کمتر خریداری تمایل به سرمایه گذاری روی خرید این کالا دارد. از طرف دیگر چین که در سال گذشته رقیب عمده سی آی اس در تامین ورق سرد به بازار ایران بوده چند ماهی است که به علت بالا بودن قیمت از بازار ایران خارج شده است. در صورتیکه مبارزه با قاچاق لوازم خانگی تشدید یابد تقاضا برای ورق سرد بالا خواهد رفت با توجه به محدودیت عرضه از طرف مبارکه و عدم امکان افزایش عرضه در کوتاه مدت قیمت این کالا جا دارد که در ماههای آینده افزایش چشمگیری پیدا کند.

ورق گالوانیزه تغییری در هفته گذشته نداشت ولی شاهد عرضه ورق اماراتی و روسی در بنادر بودیم که احتمالاً فروش آنها در هفته های آینده خواهد بود. در حالیکه تقاضای آن همچنان پایین است.

 

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری تحلیلی فولاد( ایفنا)

۳ مهر ۱۳۹۵ ۰۹:۴۷
تعداد بازدید : ۷۳۱
کد خبر : ۳۵,۲۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید