به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

موتور اقتصاد زنگ زده؟!

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- کارشناسان اقتصادی معتقدند که استفاده از راه های علمی برای تحریک تقاضا و هزینه های واقعی خانوار می تواند موتور زنگ زده اقتصاد را به حرکت دربیاورد.

ابراهیم پورفرج در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سیر نزولی مصرف خانوارها در سالیان اخیر گفت: پایین بودن سطح درآمد دهک های اول تا چهارم و رکود حاکم بر بازار منجر شده تا مصرف خانوارها سیر نزولی داشته باشد.

وی با اشاره به نبود تقاضای موثردر بازار، افزود: خانوارها بدنبال پس انداز هستند تا در صورت مواجهه با مشکل از آن استفاده کنند و همین امر کاهش تقاضا را رقم زده است.

پورفرج ضمن نقد آمارهای موجود بیان کرد: تراز بودجه ای خانوار دهک های 5 به بالا معمولا مثبت بوده ولی در خصوص دهک های پایین این گونه نیست و ارائه میانگین آمار نمی تواند واقعی و کاربردی باشد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا پایین آوردن نرخ سود بانک ها می تواند راه حلی برای افزایش هزینه مصرفی خانوارها باشد، اظهار داشت: با توجه به این که سبد کالایی مسکن،خودرو و بورس برای پس انداز و سرمایه گذاری قابل اعتماد نیستند و منابع درآمدی نیز محسوب نمی شوند ترجیح خانوارها علی رغم پایین آمدن نرخ سود بانک،پس انداز به جای مصرف است.

وی در پایان تاکید کرد: رونق بازارهای سود ده، دسترسی خانوارها به اقلام متنوع و مطلوب تر، افزایش هزینه مصرفی خانوار و به تبع رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

موتور اقتصاد زنگ زده است

مجید صوفی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تراز بودجه ای خانوارها در سال های اخیر گفت: افزایش قیمت کالاهای وارداتی، افت درآمد سرانه بدلیل تحریم ها ، افزایش نرخ ارز و تورم درکنار رکود موجب شد تا بازار اقتصاد کشور وضعیت مطلوبی نداشته و به تبع آن میل به هزینه در خانوارها کاهش یابد.

وی با اشاره به لزوم تحریک تقاضا برای بهبود روند بازار افزود: بالا بردن قدرت خرید مردم و نیز سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان در راستای افزایش تقاضا و از طرفی ایجاد اشتغال می تواند از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از روند سیر نزولی هزینه های خانوارها باشد.

وی درپایان تاکید کرد: استفاده از راه های علمی برای تحریک تقاضا و هزینه های واقعی خانوار می تواند موتور زنگ زده اقتصاد را به حرکت دربیاورد.

باشگاه خبرنگاران جوان

۲۸ مهر ۱۳۹۵ ۱۱:۳۱
تعداد بازدید : ۱,۳۷۵
کد خبر : ۳۵,۷۹۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید