به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

قراضه و قیمت میلگرد– 27/ 10/ 1388

مرکز خدمات فولاد ایران- در بیشتر کشورهای  خاور میانه قیمت میلگرد در ژانویه نسبت به دسامبر تغییر نکرده است. گزارش ها از بازار نشان می دهد در حالیکه قیمت ها در مصر افزایش یافته، قیمت میلگرد در ایران، امارات و سوریه افت داشته است. میزان تقاضا در این کشور ها پایین آمده که متعاقب آن فروش محصولات نیز با مشکل روبرو شده است.

قیمت میلگرد در ترکیه در پی افزایش قیمت قراضه بالا رفته است. محدودیت های فصلی جمع آوری قراضه در امریکا و اروپا و افزایش تقاضای کارخانه ها به قراضه منجر به بالا رفتن قیمت این محصول در کشورهای ساحلی اقیانوس اطلس شده است. قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 امریکا و انگلیس نیز از قیمت 320 دلار هر تن سی اف آر ترکیه به 340 دلار هر تن سی اف آر یا بیشتر رسیده است. تقاضای کارخانه های ترکیه نیز در سال جدید در پی تکمیل موجودی بالا رفته است.

قیمت میلگرد صادراتی ترکیه به کشور های خاور میانه از قیمت 500 دلار هر تن در نیمه دوم دسامبر به 510 تا 520 دلار هر تن در اوایل ژانویه افزایش یافته است. قیمت های پیشنهادی قیمت های بالایی هستند و قیمت مورد نظر کارخانه ها 500 تا 510 دلارهر تن سی اف آر می باشد.

پیش بینی می شود که روند قیمت قراضه تا اواخر مارس صعودی باشد واحتمال کاهش قیمت این محصول ضعیف می باشد. کارخانه های ذوب آهن نیز قیمت ها را بالا خواهند برد که متعاقب آن قیمت محصولات نیمه تمام فولادی نیز بالا خواهد رفت. قیمت محصولات نیمه تمام فولادی روسیه و اکراین از قیمت 420 تا 430 دلار هر تن فوب در اواخر دسامبر به قیمت 430 تا 440 دلار هر تن فوب افزایش یافته است. قیمت محصولات نیمه تمام فولادی درب کارخانه ترکیه نیز به قیمت 460 دلار هر تن بدون محاسبه مالیات ارزش افزوده رسیده است.

افزایش هزینه ها دلیل اصلی بالا رفتن قیمت قراضه می باشد و با کاهش قیمت قراضه نرخ میلگرد نیز در بازار کاهش خواهد یافت. با افزایش سطح تقاضا در بازار احتمال رشد قیمت ها نیز وجود دارد.

در سال جاری میزان بودجه اختصاص یافته به بخش های عمرانی و زیربنایی در امارات، عربستان، مصر، اردن ولیبی افزایش یافته است اما افزایش این بودجه درایران به رشد قیمت نفت تا 75 دلار هر بشکه بستگی دارد. قیمت نفت در ماه ژانویه به 80 دلار هر بشکه رسید اما این افزایش قیمت ها موقتی است.

میزان تقاضای میلگرد در امارات در سال جاری در مقایسه با سال 2009 بیشتر خواهد بود اما  با احتساب این افزایش قیمت ها هنوز 30 تا 40 دلار از میزان قیمت ها پیش از بحران کمتر خواهد بود. پس از اتمام ساخت برج دوبی که بلندترین برج دنیا می باشد هنوز ساخت پروژه جدیدی در این کشور آغاز نشده است. مشکلات مالی سال گذشته دوبی منجر به کاهش اعتبار اقتصادی دوبی به عنوان بزرگترین اقتصاد منطقه شده است.

سال گذشته مصر با واردات 93/2 میلیون تن میلگرد از ترکیه که رشدی 5/7 برابری را نسبت به سال 2008 نشان می دهد به بزرگترین وارد کننده میلگرد در منطقه تبدیل شد و کاهش واردات کشور های دیگر منطقه را جبران کرد. پروژه های عمرانی بخش خصوصی و دولتی در مصر در سال 2010 افزایش خواهد یافت اما پیش بینی می شود که واردات میلگرد مصر از ترکیه در پی تصمیم دولت مبنی بر حمایت از تولید کننده های داخلی پایین بیاید.

در پی این تصمیم دولت مصر، سطح تولید کارخانه ها در ترکیه کاهش خواهد یافت و واردات قراضه و محصولات نیمه تمام فولادی مصر بالا خواهد رفت.

احداث پروژه های جدید در خاور میانه به دلیل کمبود بودجه و با توجه به نوسان قیمت نفت و شرایط بد اقتصادی کشور های غربی تا شروع فصل بهار پایین خواهد بود. در نهایت قیمت قراضه وارداتی به ترکیه تعیین کننده قیمت میلگرد خواهد بود.

۲۷ دی ۱۳۸۸ ۱۱:۵۵
تعداد بازدید : ۷۹۲
کد خبر : ۳,۵۹۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید