به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تجارت بزرگ با عراق

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-  مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی پیشتاز وابسته به صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با اتصال مسیر ریلی ایران به عراق از این پس امکان صادرات کالاهای داخلی به عراق از خطوط راه‌آهن دو کشور فراهم شده است. محمد سیاوشی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه ارتباط ایران و عراق یک ارتباط استراتژیک است، افزود: از آنجا که عراق در سال‌های گذشته درگیر جنگ بود، در زمان حاضر به شدت زیرساخت‌های آن ویران شده است و پس از پایان جنگ به اعتقاد کارشناسان اقتصادی به بزرگ‌ترین پروژه قرن بدل خواهد شد. وی ادامه داد: به‌دلیل نیاز به ایجاد زیرساخت‌های اولیه در عراق حجم بالای ساخت و ساز را در این کشور پیش‌بینی می‌کند.

 سیاوشی با بیان اینکه در حال حاضر عراق نیازمند ساخت نیروگاه آب، برق و تمامی زیرساخت‌های یک کشور است، افزود: بنابراین این کشور به بازار بزرگی برای ساخت و ساز بدل خواهد شد. از آنجا که عراق یک کشور کاملا مصرف‌کننده نیز هست به همین دلیل همواره مقصد بسیاری از کالاها می‌تواند باشد.  سیاوشی ادامه داد: با توجه به تمامی این ویژگی‌ها، موقعیت استراتژیک عراق و همچنین وجود مرز طولانی از شمال تا جنوب این کشور با ایران، کشور ما نیز در موقعیت بسیار خوبی برای صادرات کالا به عراق قرار دارد. وی تصریح کرد: بر این اساس اکثر پیش‌بینی‌های لازم بین مقامات دو کشور برای راه‌اندازی ارتباط ریلی انجام شده است تا مسیر ریلی حمل کالا و مسافر نهایی و اجرایی شود. وی افزود: خوشبختانه با حمل‌ونقل ترکیبی از طریق مرز شلمچه از این پس قطار مسافری تهران به کربلا و دیگر شهرهای عراق برقرار شده است و مسافران به‌راحتی از طریق قطار می‌توانند به کربلا و دیگر شهرهای عراق سفر کنند و پس از پایان ماه صفر، قطار تهران به کربلا هفته‌ای یک بار با ظرفیت 338 مسافر سفر می‌کند.

سیاوشی با تاکید بر اینکه با اتصال این مسیر ریلی یک تجارت بزرگ میان دو کشور شکل خواهد گرفت، افزود: ایران سالانه حدود 6 میلیارد دلار صادرات انواع کالا به عراق داشته است که با اتصال مسیر ریلی این صادرات تقویت خواهد شد. وی با بیان اینکه چین نخستین کشوری است که بخش اعظمی از صادرات ایران به آن اختصاص دارد، افزود: ما به چین مواد اولیه و مواد خام صادر می‌کنیم این در حالی است که عراق که در جایگاه دوم بازار صادراتی ما قرار دارد، محصول و کالای نهایی را از ما دریافت می‌کند که ارزش افزوده بیشتری برای کشور به ارمغان می‌آورد و می‌تواند تقویت‌کننده تولید داخلی ما باشدوی افزود: خوشبختانه راه‌اندازی این مسیر ریلی منشأ تحولات بسیار زیادی برای کشور خواهد شد و هزینه حمل‌ونقل ریلی به عراق را به نسبت جاده‌ای حداقل 50 درصد کاهش خواهد داد و این در موضوع رقابتی کردن صادرات انواع کالاها بسیار موثر است. سیاوشی ادامه داد: به‌دلیل صرفه اقتصادی حمل‌ونقل کالا از طریق راه‌آهن از این پس تجار و بازرگانان می‌توانند کالاهای خود را از این طریق به عراق صادر کنند و این موضوع صرفه اقتصادی زیادی برای حوزه تجاری و اقتصادی کشور در بر دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

۲۹ آبان ۱۳۹۵ ۱۲:۱۴
تعداد بازدید : ۸۴۲
کد خبر : ۳۶,۳۹۲
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید