به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا نظام بانکی در ایران امسال بیش از 300 هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق میکند؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-  از ابتدای پاییز در ماههای مهر و آبان نرخ بازار بین بانکی، نرخ بهره ای که بانکها به سپرده ها پیشنهاد میکنند به وضوح از محدودیت 15 در صدی بانک مرکزی فراتر رفته و تا بیش از 22 درصد هم گزارش شده است. این بدان معناست که سرعت رشد نقدینگی در این ماهها افزایش پیدا کرده است.

در روند جاری نظام بانکی در ایران، اولین نقطه در خلق پول پرداخت سود تعهد شده به حسابهای بانکی است. بانکها برای پرداخت سود، روزانه مقادیر جدیدی از پول را خلق می کنند و متناظر با آن حساب بدهکاران را بدهکارتر.
 
سرعت گردش پول نمی تواند کمکی به مسئله پرداخت سودهای بیشتر کنند، لاجرم باید نقدینگی جدید خلق شود.
با احتساب میزان نقدینگی در پایان سال 94 (1017 هزار میلیارد تومان) کاهش چشمگیرسهم سپرده های دیداری، سهم بالاسری بانکها،  درصدی از خلق پول بیش از پرداخت سود به سپرده های قبلی، و در نظر گرفتن روندهای قبلی، پیش بینی می شود نظام بانکی درسال 95 بیش از 300 هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق کند و نرخ رشد نقدینگی حتی بیش از سال 94 فراتر از 30 درصد رود.
نقدینگی در شهریور94 رشدی معادل 23.5 درصد نسبت به شهریور 93 داشت، این تفاوت در شهریور 95 در مقایسه با شهریور 94 به عدد 28.6 درصد افزایش پیدا کرده است.
از ابتدای پاییز در ماههای مهر و آبان نرخ بازار بین بانکی، نرخ بهره ای که بانکها به سپرده ها پیشنهاد میکنند به وضوح از محدودیت 15 در صدی بانک مرکزی فراتر رفته و تا بیش از 22 درصد هم گزارش شده است. این بدان معناست که سرعت رشد نقدینگی در این ماهها افزایش پیدا کرده است.
برای دریافت عمق  فاجعه کافی است عدد تقریبی 350 هزار میلیارد نقدینگی جدید در سال 95 را با بودجه دولت، بودجه آموزش پرورش، درآمد نفت و کل درآمدی ملی در ایران مقایسه کنید زمانی که بدانید غالب این نقدینگی جدید در اقتصاد تبدیل به سرمایه‌گذاری واقعی نشده و در مقابل برای عده‌ای قلیل منفعت و متناظراً  برای عده‌ای دیگر بدهکاری ثبت میشود.
منبع: مؤسسه مطالعات و تحقیقات مبین

۲۹ آبان ۱۳۹۵ ۱۲:۱۴
تعداد بازدید : ۷۷۹
کد خبر : ۳۶,۳۹۳
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید