به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

عبور ترامپ از خط قرمز چین

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- روابط چین و آمریکا که همیشه به دلیل مساله تایوان تیره بوده بار دیگر به دلیل گفت وگوی تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب‌ آمریکا با خانم «تسای اینگ ون» رهبر این جزیره به خطر افتاد و این موضوع می تواند روابط دیپلماتیک دو کشور را به خطر اندازد.
به گزارش خبرگزاری ها، این اولین بار از سال 1979 است که یک رئیس جمهوری آمریکا بدون توجه به اصل «چین واحد» و بر خلاف تعهدات خود با دولت چین، مستقیما با رئیس حکومت تایوان گفت وگو می کند. این در حالیست که ترامپ در این گفت وگو از «تسای اینگ ون» به عنوان رئیس جمهور یاد کرده است.
ترامپ خبر این مکالمه را مانند دیگر خبرهای رسمی‌اش از طریق توییترش اعلام کرد و نوشت: به تماس تلفنی رئیس‌جمهور تایوان که برای تبریک زنگ زده‌بود، پاسخ دادم. اما دقایقی بعد از انتشار این خبر چین به‌شدت به آن واکنش نشان داد. چین، تایوان را که از سال 1950مستقل شده‌است همچنان به‌عنوان بخشی از سرزمین تحت حاکمیت خود می‌داند و به رسمیت شناختن تایوان به‌عنوان کشوری مستقل را خط‌قرمزی در روابطش با جهان می‌شمارد.
آمریکا در 4دهه گذشته به این خط قرمز پایبند بوده و باوجود روابط غیررسمی، رابطه دیپلماتیکی با تایوان ندارد. با این حال آمریکا به تایوان سلاح می‌فروشد و از این موضوع به‌عنوان ابزار چانه‌زنی برای فشار به چین استفاده می‌کند. ترامپ دیروز در پاسخ به انتقاد در داخل آمریکا به مکالمه تلفنی‌اش با رئیس‌جمهور تایوان در توییتر نوشت: جالب است که چطور آمریکا میلیاردها دلار تجهیزات نظامی به تایوان می‌فروشد اما من نمی‌توانم پاسخ یک تلفن تبریک (از طرف تایوان) را بدهم؟
وزارت خارجه چین، امروز شنبه، اعلام کرد که به تماس تلفنی دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا و تسای اینگ‌ون رییس جمهوری تایوان رسما اعتراض کرده است. گین شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: ما اعتراض شدید اللحن خود را به طرف آمریکایی تسلیم کردیم.
این موضوع حتی باعث شد تا «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز شنبه در مصاحبه ای با شبکه خبری فونیکس به صراحت اعلام کند، تمجید از تایوان توسط رئیس جمهوری منتخب آمریکا شرایط موجود و اصل چین واحد را تغییر نخواهد داد. وی در حالی که تلاش می کرد از آثار منفی این اقدام ترامپ بکاهد، خاطر نشان کرد: دولت آمریکا سالهاست که می گوید به اصل چین واحد پایبند است.
«
تسای اینگ ون» که اواخر دی ماه سال 94 در انتخابات ریاست جمهوری منطقه تایوان پیروز شد از حزب پیشرو یا توسعه دمکراتیک است و اولین زن تایوانی محسوب می شود که قدرت را در این جزیره در اختیار گرفته است. حزب او از دیدگاه چین دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است. این حزب روابط نزدیکی نیز با آمریکا دارد و چین نگران است که به قدرت رسیدن آن در تایوان تمامی تلاش هایش را برای نزدیک شدن به وحدت با تایوان بی نتیجه و خنثی کند.
تایوان و چین در پایان جنگ داخلی سال 1949 میلادی از یکدیگر جدا شدند، اما پکن این جزیره را بخشی از خاک کشور چین می داند و مایل است که در تایوان نیز بعد از پیوستن به سرزمین مادری، الگوی یک کشور و دو نظام همچون هنگ کنگ وجزیره ماکائو پیاده شود.
این اتفاق در حالی رخ داده است که هنری کیسینجر، وزیر پیشین خارجه آمریکا به چین مسافرت کرده است. این مهره سیاسی کهنه کار آمریکا یکی از اصلی ترین بازیگران در روابط آمریکا و چین به حساب می آید و هر زمان که خطری مناسبات دو کشور را تهدید می کند، سریعا به پکن آمده و با مقام های چین گفت وگو می کند.
شاید به همین دلیل است که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در ملاقات با وی در پکن خاطرنشان کرد که ما همه تحولات آمریکا را با دقت دنبال می کنیم. چین به شدت نگران سیاست های ناشناخته ترامپ پس از به قدرت رسیدن است و می ترسد سیاست های تجاری، اقتصادی و نظامی وی روابط دو کشور را تیره تر از قبل کند.
تحلیل های دیگری هم هست مبنی بر اینکه کیسینجر در واقع فرستاده ای از سوی آمریکاست تا نگرانی های چین را در باره تحولات کاخ سفید تا حد امکان کاهش دهد. افزون بر این، سفر وی به پکن درست دو هفته پس از آن انجام می شود که کیسینجر با ترامپ در باره چین و روابط واشنگتن و پکن به طور مشروح گفت وگو کرده است.
کیسینجر پس از آن بود که گفت که نباید ترامپ را از روی اظهار نظرهایی که در جریان کارزار انتخاباتی داشته است، مورد ارزیابی قرار داد. ترامپ در مبارزات انتخاباتی گفته بود که اگر رئیس جمهور شود تعرفه ۴۵ درصدی بر روی واردات کالا از چین اعمال خواهد کرد.

منبع: الف

۱۴ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۲۸
تعداد بازدید : ۳۰۰
کد خبر : ۳۶,۶۰۳
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید