به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

وعده‌هایی که پشت سیاست‌های انتخاباتی مدفون مانده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-  مشکلات اقتصادی یکی از مهمترین دغدغههایی بوده که با موضوع اشتغال هم ارتباط مستقیمی دارد، که این روزها با بی‌مهری مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، صادرات یکی از مهم‌ترین عوامل در رشد و توسعه اقتصادی هر منطقه‌ای به شمار می‌رود که رونق آن در رونق تولید نقش مهمی دارد.

طی سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین مسائلی که در عرصه اقتصاد بیش از هر حوزه دیگر به آن پرداخته می‌شود، حوزه صادرات است.

اما این روزها نفس صادرات در برخی از واحدهای تولیدی و بازرگانی صادرکننده به شمارش افتاده و مشکلات و موانع موجود بر سر راه آن سبب حذف بسیاری از فعالان این حوزه از صحنه اقتصادی شده است.

موانع مشکلاتی که از سوی صادرکنندگان به تکرار مکررات تبدیل شده است، اما دریغ از توجه مسؤولان!

مشکلات بانکی، عدم وجود نقدینگی و مشکل سرمایه در گردش، ارزش افزوده، مالیات، بروکراسی‌های بی‌مورد همه از مهمترین مشکلات حوزه صادرات به شمار میروند.

ناوگان حمل و نقل فرسوده، افزایش نرخ حمل و نقل و از همه مهمتر عدم خرید تجهیزات جدید برای صادرات به کشورهای مختلف، صادرکنندگان را با هزینههای بالایی مواجه ساخته است.

همچنین تک نرخی نبودن ارز یکی از معضلات بزرگ صادرات در کشور و به تبع آن در استان زنجان بوده که متأسفانه با توجه به فضای سیاسی و انتخاباتی که دولت از هم‌اکنون در پیش گرفته است، بسیاری از فعالین این حوزه امیدی به عملیاتی شدن وعده دولت در این زمینه را تا پایان سال جاری ندارند.

 

* ناامیدی صادرکنندگان از عملیاتی شدن وعده دولت

بسیاری بر این باور هستند که دولت در حال حاضر سرگرم انتخابات سال آینده خود بوده و بسیاری از وعدههایش را فراموش کرده است.

اما متأسفانه چوب بیتدبیری و سیاستزدگیها این روزها بر سر اقتصاد فرود آمده و در این میان جز مردم عادی و تلاشگران این عرصه کسی ضرر نمیبیند.

از سویی مسؤولان استانی به شهرستانها سفر کرده و بررسی مشکلات و تشکیل کار گروههای رفع موانع را در رسانه‌ها مطرح میکنند در حالی که بسیاری از فعالان اقتصادی معتقد هستند که حتی با این بازدیدها و کار گروه‌ها گشایشی نبوده و موانع اصلی رفع نشده و مشکلات همچنان باقی است.

 

* عدم همکاری بانکها از مهمترین مشکلات صادرات است/ تدبیری که اجرایش با بی‌‌تدبیری مواجه شد

حال بماند که مسؤولان صنعت و اقتصاد استان زنجان دم از پرداخت و یا اختصاص تسهیلات بانکی به متقاضیان را میزنند، اما بسیاری از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بزرگ استان همواره مشکل اصلی و مهم را سرمایه در گردش و عدم همکاری بانکها عنوان میدارند.

این روزها که دولت دم از گشایش سوئیفت و اسناد اعتباری ال سی میزند، به مرحله اجرایی شدن این برنامهها که دقت میکنیم، هنوز آنگونه که باید عملیاتی نشده است.

به گونه‌‏ای که زمانبر بودن پروسه اجرای این برنامهها صادرکنندگان را با مشکل مواجه ساخته و بسیاری از آن‌ها همچنان روال سابق یعنی کار با صرافیها را دنبال میکنند.

 

* سایه انتخابات بر سر وعدههای دولت

این روزها عملکرد بسیاری از بخشهای دولتی تحت تأثیر انتخابات آتی قرار گرفته است و شاید آنگونه که برای حفظ صندلیهای خود تلاش دارند برای رسیدگی به امور مردم تلاش نمیکنند.

وعدههایی که برای رفع مشکلات اقتصادی داده شده بود در بسیاری از مناطق استان زنجان با بی‌‌توجهی مواجه شده است، اشتغالزایی که این روزها نقل بسیاری از مجالس رسمی و غیر رسمی در استان زنجان شده، مهمترین دغدغهای است که فقط با یک آمار از آن عبور میشود!

شاید هم تصور بر این باشد که باید آمار رسمی بیکار شدگان در سالهای اخیر را از اداره‌کل تأمین اجتماعی جویا شد تا اینگونه صراحت موضوع و بغرنج بودن شرایط برای همگان آشکار شود.

 

* تعطیلی یا عدم فعالیت با حداکثر ظرفیت صنایع زنجان

متأسفانه طی سالهای اخیر بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل شده و یا با حداقل ظرفیت فعالیت میکنند که این امر موجب تعدیل نیروهای کاری این واحدها و بیکاری چندین نفر شده است.

بیکار شدگانی که برای سیر کردن خانواده خود به شهرهای دیگر پناه برده و خدا میداند که چه سرنوشتی دارند، حال چگونه انتظار میرود که این واحدها در تحقق رشد صادراتی نقش داشته باشند!؟

آنچه که در استان زنجان به وضوح و توسط بسیاری از مسؤولان نیز گفته شده این است که صادرات محصولات در استان فقط توسط تعدادی از واحدهای بزرگ انجام میگیرد.

حال اگر حتی هدف رسیدگی و پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی هم در دستور کار باشد، واحدهای صادراتی که شامل واحدهای بزرگ صادراتی و تا حدودی توانمند هستند، از این موهبت بهرهمند شده و در نتیجه واحدهای دیگر همچنان با مشکلات خود دست و پنجه نرم میکنند.

امیدواریم مسؤولان تدابیری بیاندیشند که علاوهبر رونق اقتصادی اولویت برای حفظ شغل افراد داشته باشند و از بیکاری‌هایی که در جامعه بیداد میکند، جلوگیری کنند.

 

* تک نرخی شدن ارز، وعدهای که عملی نمی‏شود

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان در گفت‌و‌گویی با خبرنگار فارس مشکلات بانکی را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های واحدهای تولیدی و صادرکنندگان استان زنجان میداند.

محمود ضرابی نقدینگی را یکی دیگر از مسائل و مشکلات پیش روی صادرکنندگان استان زنجان دانست و افزود: چشمانداز خوبی برای سالهای آینده حوزه صادرات وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه تک نرخی شدن نرخ ارز به نفع صادرکنندگان و به نفع مردم است، ادامه داد: وقتی بازار چند نرخی است، در بازار مشکل ایجاد می‌شود.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از فعالان حوزه صادرات ارتباطات و روابط برخی دیگر را ندارند و در نتیجه کالاها را با نرخ آزاد وارد میکنند که این امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

ضرابی در زمینه وعده دولت و بانک مرکزی در زمینه تک نرخی شدن ارز تا پایان سال جاری اظهار ناامیدی کرده و گفت: دولت به دنبال مسائل انتخاباتی است و این وعده را عملیاتی نمیکند.

البته طی روزهای اخیر بازار با افزایش نرخ ارز مواجه شده است، این نشان می‌دهد که دولت برای تثبیت نرخ ارز و پایین ماندن قیمت آن گام موثری برنداشته است.

به گونهای که این افزایش قیمتها تولیدکنندگان و به ویژه صادرکنندگان را دچار نگرانی‏‌هایی کرده است.

 

* باید از صنایع حمایت شود

در این رابطه دبیر اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان هم در گفت‌وگو با فارس کمبود نقدینگی را از مهم‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی مختلف در استان زنجان عنوان کرده و خواستار حمایت از صنایع در استان شده است.

مهدی رنگ رونا با بیان اینکه بسیاری از واحدهای صنعتی دچار مشکلات سرمایهای هستند، اضافه کرد: عدم تثبیت نرخ ارز هم بر مشکلات فعالان اقتصادی افزوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان هم با بررسی موانع مختلف در این بخش به خبرنگار فارس گفت: در زمینه صادرات همچنان رقابت‌پذیری یکی از مشکلات اساسی محسوب می‌شود.

غلامحسین جمیلی یادآور شد: با رویکردها و سیاست‌گذاری‌های داخلی هزینه‌های صادراتی برای تولید کننده و تجار افزایش چشمگیری دارد.

وی با تأکید بر اینکه کالاهای تولیدی برای صادرات باید با کالاهای مصرف داخل کشور تفاوت داشته باشد، گفت: متأسفانه هنوز در کشور ما بین کالاهای تولیدی برای مصرف داخل و کالاهای صادراتی تفاوتی نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان ضمن تأکید بر اهمیت مباحث مغفول مانده در حوزه صادرات، اضافه کرد: در حال حاضر یکی از ضرورت‌های صادراتی در استان زنجان حرکت واحد به واحد برای کاهش هزینه‌های صادراتی محسوب میشود.

جمیلی با بیان اینکه شرایط صادرات باید برای تاجران تسهیل شود، افزود: متأسفانه در زمینه صادرات هنوز درگیر آئین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های ابلاغی در این زمینه هستیم که هر کسی این بخشنامهها را بر اساس فهم خود تفسیر میکند.

منبع: فارس

۱۴ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۳۴
تعداد بازدید : ۱۹۱
کد خبر : ۳۶,۶۱۲
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید