به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مذاکرات ایمیدرو با چهار شرکت بزرگ ژاپنی

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- رییس هیات عامل ایمیدرو از مذاکره با 4 شرکت بزرگ ژاپنی برای حوزه مالی و همکاری اقتصادی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو)،‌ مهدی کرباسیان که درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان و هیات همراه به شرق آسیا سخن می گفت تصریح کرد: در این سفر مذاکراتی با چهار شرکت بزرگ ژاپنی میتسوبیشی، سومیتومو، کوبییسی و نیپون انجام دادیم.
کرباسیان تاکید کرد: شرکت‌های ژاپنی اعلام‌کردند دولت آن کشور در ارتباط با فعال کردن خط اعتباری و همکاری‌های اقتصادی با ایران فعال‌تر شده و امید دارند بتوانند در حوزه اقتصادی ایران فعالیت بیشتری داشته باشند.

رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: در بهمن‌ سال گذشته قرارداد 10 میلیارد یورویی بین دو کشور ایران و ژاپن به امضای وزیر اقتصاد ایران و طرف مقابل رسید که البته عملیاتی شدن آن کند پیش می‌رود.
به گفته کرباسیان،‌دکتر ظریف در سفر خود، این موضوع را با نخست‌وزیر و همچنین وزیر صنعت و تجارت ژاپن مطرح کرد و آنها قول دادند به آن سند همکاری سرعت بخشند.
وی همچنین درباره مذاکره با مقامات و مدیران ارشد چین گفت: در چین، موضوع سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه روابط و مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد مطرح شد و معاون نخست‌وزیر چین تیمی را از وزارت دارایی و بانک مرکزی چین مأمور کرد که به‌طور ویژه جلسه‌ای برگزار و مشکلات مطرح شده را بررسی کنند.
وی همچنین به موضوعات داخلی و صادرات کشور اشاره کرد و گفت: یکی از نکات بسیار مهمی که دولت در دستورکار قرار داده و ظرف دو سال گذشته نتیجه خوبی نیز از آن گرفته، پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی ما از واردات غیرنفتی است که نشان‌دهنده توجه به کاهش حجم واردات است. اما هنوز جایزه صادراتی در مورد صادرات برقرار نشده که در صورت برقراری قطعا صادرات غیرنفتی ما رشد بهتری خواهد داشت.
کرباسیان با بیان اینکه در دوران فعلی رقابت سنگینی در بازارهای جهانی برای صادرات کالا وجود دارد اظهار داشت: به عنوان مثال چین برای صدور صنایع معدنی مثل فولاد و سایر اقلام،‌ در مدت یک سال و نیم گذشته جوایز خوبی به صادرکنندگان خود داده است. حتی در برخی اقلام، دولت چین تا 50 درصد هزینه حمل کالا به کشور مقصد را هم می‌پذیرد و این موجب بالا رفتن توان رقابتی کالاهای چینی می‌شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو درباره اقدامات وزارت صنعت معدن و تجارتد در حوزه صادرات گفت: بعد از برجام علاوه بر بازارهای سنتی کشورمان، توانستیم صادرات خود را به اروپا نیز آغاز کنیم. هم اکنون بازارها باز شده اما در عین حال باید بپذیریم که هنوز سیستم بانکی همراهی کاملی نمی‌کند. یکی از مشکلات صادرکنندگان، تاخیر زمانی در پرداخت پول صادرکنندگان است. بنابراین اگر بتوانیم در مورد صادرات، اعتبارات بانکی خوبی به صادرکنندگان بدهیم، شرایط آنها برای صادرات مناسب خواهد شد. وزارت صنعت در این مورد تلاش بسیاری می‌کند اما تمام ابزار در اختیار این وزارتخانه نیست و باید سیستم بانکی و بقیه ارکان هم همراهی کنند.

 

همراهی وزات خارجه
وی همچنین درباره عملکرد وزارت خارجه در توسعه روابط اقتصادی گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب که طی یک سال گذشته شاهد افزایش آن هستیم این است که وزارت امور خارجه در سفرهای ادواری، فعالان اقتصادی را با خود همراه می‌کند. این همراهی باعث می‌شود کارآفرینان و تجار در بازارهایی که وارد می‌شوند با توجه به حمایت سیاسی که وزارت امور خارجه از آنها دارد و حمایت دولت را نشان می‌دهد، مشکلاتشان را راحت‌تر بررسی کرده و آنها را با وزیر و سفرا در میان بگذارند. از طرف دیگر این تفکر نیز در وزارت امور خارجه جاافتاده که کم‌کم رابطه خود را با بخش‌های اقتصادی نزدیک‌تر و بیشتر کند.

منبع: روزنامه جام جم 23 آذر 95

۲۸ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۲۸
تعداد بازدید : ۴۰۲
کد خبر : ۳۶,۹۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید