به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ایران در بدترین حالت ممکن چقدر درآمد نفتی دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-  میزان تولید نفت خام ایران در سال 2020 برابر با سال 2011 خواهد بود. به‌این‌ترتیب ظرفیت تولید نفت خام به 3 میلیون و 700 هزار بشکه می‌رسد که این محتمل‌ترین سناریوی موجود در محاسبات بانک جهانی است...

گروه اقتصادی: این نهاد در سه سناریوی محتمل‌ترین حالت ممکن، حالت بدبینانه و حالت خوش‌بینانه گزارشی را در خصوص میزان درآمدهای نفتی ایران در سال‌های پیش رو مشخص کرد.

 

به گزارش بولتن نیوز، به‌این‌ترتیب برآوردها نشان می‌دهد ایران در سال 2020 درآمدی بین 36 تا 92 میلیارد دلار در این سال به دست آورد. 36 میلیارد دلار درآمدی است که در بدترین حالت ممکن پیش‌بینی‌شده است و 92 میلیارد دلار درآمدی است که در بهترین و خوش‌بینانه‌ترین سناریو برآورد شده است و درآمد نفتی ایران در سال 2014 برابر با 44 میلیارد دلار باشد. به‌این‌ترتیب در محتمل‌ترین حالت پیش‌بینی‌شده این رقم به 63 میلیارد دلار خواهد رسید.

آنچه در این میان اهمیت دارد و در محاسبات پیش‌بینی‌شده موردتوجه قرارگرفته، قیمت نفت، شیوه سرمایه‌گذاری و همچنین حجم صادرات ایران با توجه به میزان مصرف داخلی است. بررسی‌ها حاکی از بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران است و تداوم این روند می‌تواند قدرت ایران در بازارهای بین‌المللی انرژی را کاهش دهد. بانک جهانی توجه ایران به چهار نکته مهم را برای افزون کردن قدرت تأثیرگذاری در بازار جهانی انرژی و همچنین بهینه کردن میزان درآمدها خواستار شده است. بالا بردن جذابیت قراردادهای نفتی ایران برای شرکت‌های بین‌المللی و همچنین افزایش کارایی در انتقال توزیع و مصرف گاز طبیعی را از نکات مهم عنوان کرده است. از سوی دیگر کاهش سوزاندن و آزادسازی گازهای همراه و تقویت مدیریت ثروت نفتی نیز در این میان مؤلفه‌های تأثیرگذار در برآورد میزان درآمدهای نفتی از سوی این نهاد بین‌المللی عنوان‌شده است.

 

در این برآورد میزان تولید نفت خام ایران در سال 2020 برابر با سال 2011 خواهد بود. به‌این‌ترتیب ظرفیت تولید نفت خام به 3 میلیون و 700 هزار بشکه می‌رسد که این محتمل‌ترین سناریوی موجود در محاسبات بانک جهانی است. صادرات نفت خام ایران ما از 2 میلیون بشکه در روز در سال 2011 به یک‌میلیون و 500 هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد اما افزایش قیمت‌ها سبب می‌شود درآمدهای نفتی ایران در محتمل‌ترین حالت 63 میلیارد دلار و در بهترین حالت 92 میلیارد دلار باشد. اگر قیمت نفت در این دوره زمانی روند کاهشی را طی کند ممکن است درآمدها در بدبینانه‌ترین حالت به حدود 36 میلیارد دلار کاهش یابد.

بانک جهانی باقی ماندن قیمت نفت در محدوده 50 تا 60 دلار را امکان‌پذیرترین حالت ممکن می‌داند؛ اما در سناریوی خوش‌بینانه قیمت نفت در سال 2017 برابر با 70 دلار و تا سال 2020 در حدود 80 دلار پیش‌بینی‌شده است.

منبع: بولتن نیوز

۲۸ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۴۰
تعداد بازدید : ۵۴۹
کد خبر : ۳۶,۹۱۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید