به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اعتماد- تلاش نعمت‌زاده برای بازگشت دلالی به پتروشیمی

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- این روزنامه اصلاح‌طلب در مطلبی نوشته است:‌ چالش عرضه محصولات پتروشیمی خارج از بورس انگار تمام‌شدنی نیست. پرونده‌ای مهم و البته پرحاشیه که همچنان باز است و مخالفان و موافقان هربار آن را به یک سو می‌کشند. دو گروهی که با وجود کشمکش‌های زیاد موفق به اخذ تصمیم واحد نشده‌اند.

 همین تازگی محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت که از او به عنوان پدر پتروشیمی ایران نیز یاد می‌شود، طی نامه‌ای از حسن روحانی، رییس‌جمهور درخواست کرد که بار دیگر موضوع عرضه محصولات پتروشیمی خارج از بورس را بررسی کرده و درباره آن تصمیم‌گیری واحد و نهایی کند...

از سوی دیگر عظیم ثابت، کارشناس بورس و بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه نمی‌توان بورس را به عنوان یک بازار شفاف نادیده گرفت، به «اعتماد» می‌گوید: عرضه محصولات پتروشیمی در بورس به عنوان یک بازار شفاف می‌تواند دست بسیاری از دلالان این بازار را از سودجویی‌هایی که موجب ایجاد سودا در بازار می‌شود، جلوگیری کند. بنابراین با خروج این محصولات از بورس بیم بازگشت دلالان به این بازار وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: البته نمی‌توان کاهش تنوع محصولی و کاهش بازه قیمتی محصولاتی که در بورس عرضه می‌شوند را نادیده گرفت.

بر اساس گفته‌های ثابت در راستای خصوصی‌سازی باید حضور بخش دولتی در اقتصاد را کاهش دهیم. یکی از این روش‌ها رونق بورس است. اما اینکه عرضه محصولات پتروشیمی‌ها خارج از بورس چه تبعاتی دارد قابل بحث و بررسی است. به طور کلی خروج این محصولات از بورس می‌تواند به رونق بازار آن کمک کند مشروط بر اینکه بورس به عنوان نهادی نظارتی و کنترل‌کننده قیمت محصولات به قوت خود باقی بماند. چراکه عملکرد این نهاد در تمام زمینه‌ها از جمله قیمت‌گذاری شفاف است. البته تا زمانی که عضو سازمان تجارت جهانی نباشیم، نمی‌توانیم قیمت‌گذاری مناسبی برای محصولات پتروشیمی که اغلب آنها در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شوند، داشته باشیم.

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که به گفته شاپور محمدی، رییس سازمان بورس نامه وزیر صنعت به رییس‌جمهور پیش از این در شورای رقابت بحث و پاسخ داده شده است و اغلب ابهام‌ها با تعامل وزارت اقتصاد بین سازمان بورس و وزیر صنعت حل و فصل و جای نگرانی نخواهد داشت. چرا که ایرادهای وزیر صنعت ناشی از تفاوت برداشت است.
منبع: مشرق

۲۹ آذر ۱۳۹۵ ۱۳:۰۵
تعداد بازدید : ۶۹۰
کد خبر : ۳۶,۹۴۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید