به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

موج فزاینده گرانی با تک نرخی کردن ارز

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- نوسانات قیمت ارز تاثیر لحظه ای بر بازار اقلام اساسی ندارد، بلکه تاثیر درازمدت دارد، آن هم به دلیل اینکه در بخش صنعت صنایع غذایی، بر روی نرخ برخی مواد اولیه تاثیرگذار است.


نوسانات قیمت ارز تاثیر لحظه ای بر بازار اقلام اساسی ندارد، بلکه تاثیر درازمدت دارد، آن هم به دلیل اینکه در بخش صنعت صنایع غذایی، بر روی نرخ برخی مواد اولیه تاثیرگذار است. تاکنون دولت با تخصیص ارز مبادلاتی، بازار کالاهای اساسی را کنترل کرده است. به عبارتی روغن خام و خوراک دام و طیور به عنوان مواد اولیه وارداتی تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت کالاهای پرمصرف مردم دارند که دولت با تخصیص ارز مبادلاتی از افزایش قیمت برخی از اقلام اساسی مردم جلوگیری می‌کند. طی یک ماه اخیر نرخ ارز در بازار آزاد افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، اما این افزایش قیمت ارز آزاد هنوز باعث افزایش نرخ اقلام اساسی مردم نشده است، زیرا با توجه به طولانی بودن پروسه تولید موادغذایی، تاثیر افزایش قیمت ارز آزاد برروی نرخ کالاهای پرمصرف مردم، درازمدت خواهد بود. به عبارتی اگر مقدار ماده اولیه وارداتی با ارز آزاد در فرمولاسیون نهایی مواد غذایی کم باشد، این افزایش قیمت ارز آزاد در قیمت نهایی محصول، تاثیر اندکی خواهد داشت، بنابراین تا زمانی که واردات مواد اولیه با این نرخ ارز آزاد به کشور صورت گیرد و این مواد اولیه به مرحله تولید برسد و سپس تبدیل به محصول نهایی شود، قیمت محصولات نهایی افزایش پیدا نمی کند. لذا پس از گذشت این مدت زمان با تایید سازمان های حمایتی ذی‌ربط، قیمت اقلام اساسی مردم در راستای افزایش نرخ ارز آزاد گران خواهد شد. دولت قصد دارد که ارز را در سال آینده تک نرخی کند که بدون شک تک نرخی کردن ارز و به دنبال آن افزایش قیمت دلار باعث گرانی اقلام اساسی مردم خواهد شد، لذا به میزانی که ارز تک نرخی بر قیمت کالاهای نهایی افزایش ایجاد می کند، باید تعرفه واردات مواد غذایی تعدیل شود تا قیمت اقلام اساسی ثابت و پایدار بماند. هم اکنون تعرفه واردات موادغذایی سنگین است، لذا دولت باید با کاهش تعرفه واردات، افزایش نرخ دلار را در راستای تک نرخی کردن ارز کنترل کند تا قیمت موادغذایی افزایش پیدا نکند.
در حال حاضر افزایش قیمت دلار در بازار آزاد به دلیل تخصیص ارز مبادلاتی، باعث گرانی کالاهای خوراکی نشده است، اما اگر دولت با تک نرخی کردن ارز سیاست و تدبیری برای ثبات نرخ اقلام اساسی در نظر نگیرد، بدون شک شاهد موج فزاینده گرانی در سال آینده خواهیم بود.
هر ساله در شب یلدا قیمتی که به تولیدکننده، اعم از کشاورز و صنعتگر در حوزه موادغذایی پرداخت می شود، تغییری پیدا نمی کند و فقط واسطه گران و دلالان باعث گرانی اقلام غذایی می شوند، لذا مسئولان با مدیریت صحیح بازار باید تدابیر کارشناسانه و علمی برای جلوگیری از جولان دلالان در بازار بیاندیشند.

کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران؛

منبع: قانون

 

۳۰ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۴۸
تعداد بازدید : ۸۷۱
کد خبر : ۳۶,۹۸۲
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید