به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

5 دولت بدهکار یک "شاهکار"

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- اولین فروند از ایرباس‌های خریداری‌شده پنجشنبه گذشته در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست، فرودی که سرآغاز تحمیل حدود ۱۴۰هزار میلیارد تومان بدهی برای ۵ دولت آینده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ساعت 14:30 دقیقه آخرین روز هفته‌ای که گذشت با حضور وزیر راه، مدیرعامل ایرباس، تعدادی از معاونان حوزه حمل و نقل و مسکن آخوندی و قائم‌مقام‌های وی در حوزه هوا و مسکن، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خیلی از کارکنان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اولین فروند از هواپیماهای ایرباس خریداری شده وارد کشور شد.

در حاشیه این مراسم کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احتمال استفاده از منابع مؤسسات لیزینگ بین‌المللی و تأکید بر اینکه تحریم‌های احتمالی شامل قراردادهای خرید هواپیما نمی‌شود، گفت: در شرایط احتمالی برگشت تحریم‌ها تمام قراردادها معتبر هستند و تحریم عطف به ما سبق نمی‌شود و این کمپانی‌ها حق جریمه هم ندارند.

وی درباره تأمین مالی این قرارداد افزود: بخشی از فاینانس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس توسط شرکت ایرباس با بازپرداخت 10ساله و بخشی دیگر از فاینانس از مؤسسات مالی و بازپرداخت 18ساله تأمین می‌شود.

وی با بیان "اگر شرایط اجازه دهد در آینده می‌توانیم از منابع مؤسسات لیزینگ بین‌المللی هم استفاده کنیم"، اظهار کرد: پیش‌پرداخت بعدی ایرباس را زمانی انجام می‌دهیم که دو فروند هواپیمای دیگر (ایرباس 330) وارد ناوگان ایران ایر شود.

قائم‌مقام وزیر راه افزود: مانند سایر قرارداد‌ها 15 تا 20 درصد پیش‌پرداخت اولیه را ایران ایر می‌پردازد و بقیه توسط فاینانس تأمین می‌شود.

یک روز پس از ورود ایرباس 321 به کشور وزیر راه و شهرسازی مهمان برنامه فرمول یک بود. آخوندی در این برنامه ورود اولین ایرباس نو به کشور را آغاز نوسازی کل ناوگان هوایی ایران و بزرگترین اتفاق در صنعت هوانوردی ایران دانست و با ابراز "نوسازی کار کوچکی نیست چراکه بیش از دو برابر کل ناوگان هوایی ایران است" افزود:‌ نگرانی‌ها در خصوص عدم پایبندی طرف مقابل به تحویل هواپیماها توسط عده‌ای ناشی از یک تفکری است که نسبت به خودشان تردید دارند، اگر به ایران ایمان داشته باشیم یک قرارداد رسمی بسته‌ایم، چرا ندهند، البته همه چیز در عالم سیاست ممکن است روی دهد اما وقتی قراردادی را امضا می‌کنید دو طرف باید به آن متعهد باشند.

وی با اظهار این‌که یک کار رسمی در سطح جهان انجام شده است، ادامه داد:‌ قیمت اسمی این قرارداد 35 میلیارد دلار است و آغاز یک اتفاق بسیار بزرگ در تاریخ ایران و آغاز بازگشت به اقتصاد جهانی است.

وی تأکید کرد: به‌زودی دو فروند ایرباس 330 قاره‌پیما و چند فروند هواپیمای ATR هم وارد کشور می‌شود.

به گزارش تسنیم از دی‌ماه سال گذشته یعنی زمان اعلام تفاهم خرید 114 فروند هواپیما با ایرباس توسط وزیر راه تا امروز که آخرین روزهای دی 95 را می‌گذرانیم، نحوه تأمین منابع مالی بزرگترین قرارداد خرید هواپیما در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

قیمت واقعی خرید این هواپیماها نامشخص است که به‌گفته مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران محرمانه است و طرفین قرارداد نمی‌توانند درباره آن اطلاع رسانی کنند، اما مسئله مهم‌تر نحوه تأمین مالی خرید هواپیما برای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر راه و شهرسازی همواره یکی از ویژگی‌ها خرید 200 فروند هواپیما را عدم تأمین مالی از سوی دولت اعلام کرده است، اما در این بین چند پارادوکس بزرگ وجود دارد؛ یکی آن که آخوندی می‌گوید یک دلار هم از جیب ــ دولت ــ برای خرید هواپیما هزینه نشده و خود شرکت ایران ایر منابع مالی را تأمین می‌کند.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یکی از زیانده‌ترین ایرلاین های دولتی کشور است و دخل و خرج آن هیچ وقت با هم نخوانده است. با توجه به این مسئله این سؤال مطرح می‌شود که  شرکت مذکور به‌عنوان مثال پیش‌پرداخت‌های خرید هواپیمای تازه‌وارد را از کجا تأمین کرده است، یا پیش‌پرداخت‌هایی که قرار است برای دو ایرباس 330 به ایرباس داده شود، چگونه و از چه مسیری تأمین خواهد شد؟

آنچه مسلم است قرارداد به‌قول آخوندی "شاهکار" پُر از ابهام است و مسئولان مربوطه از جمله وزیر راه و شهرسازی تاکنون نسبت به رفع آنها به‌انحای مختلف طفره رفته‌اند، چه آن‌که در نشست خبری حاشیه ورود ایرباس 321 مدیرعامل ایران ایر به‌بهانه محرمانه بودن از ارائه اعداد و ارقام مربوط به خرید هواپیما خودداری کرد.

به هر حال با توجه به اعلام وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ارزش 35 میلیارد دلاری قراردادهای خرید هواپیما برای ایران ایر و همچنین مد نظر قرار دادن بازپرداخت 18ساله قیمت هواپیماها، دولت‌های 12، 13، 14، 15 و 16 یعنی پنج دولت آینده جمهوری اسلامی ایران درگیر شاهکار وزیر راه خواهند شد.

به‌عبارت دیگر با توجه به نرخ روز ارز (3923 تومان برای هر دلار) خرید 200 فروند هواپیما 140هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور هزینه تحمیل می‌کند.

منبع: تسنیم

۲۷ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۰۰
تعداد بازدید : ۶۳۶
کد خبر : ۳۷,۵۳۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید