به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا سرانجام ایران و آمریکا جنگ است؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- در یک صبح بهاری سال ۲۰۱۶ یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته که در دوران ریاست باراک اوباما از دولت اخراج شده بود، در مقابل کارشناسان سیاست خارجی و دفاعی سخنرانی کرد. به گزارش پایگاه خبری انتخاب، به نقل از الجزیره، او در سن ۶۵ سالگی با موهای نقره‌ای و چشم‌های پف‌کرده، رک و رو راست حرف می‌زد.

به گزارش اقتصادنیوز  ، او از خطرات القاعده و داعش در خاورمیانه و «تهدیدات» ایران حرف زد. او یادآور شد که به‌عنوان فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه اولین سوالی که باید هر روز صبح از زیردستانش بپرسد این است که با ایران و ایران و ایران چه باید کرد؟

او به‌عنوان مردی که بر 3/ 1 میلیون نیروی آمریکایی نظارت داشته؛ بودجه‌ای نزدیک به 7/ 582 میلیارد دلار را مدیریت می‌کرده و هدایت‌کننده سیاست‌های نظامی بوده، الان گوش و چشم دونالد ترامپ است. رئیس‌جمهوری آمریکا از روی علاقه به او «سگ هار» می‌گوید. حامیان او به دلیل تجربه‌اش در مشاغل دفاعی در عراق و افغانستان و همچنین فکر استراتژیک او به «جیمز متیس» علاقه ویژه‌ای دارند. رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا او را جنگجویی قدرتمند خوانده است.

 

اما منتقدان بر این باورند که توجه بیش از حد متیس به ایران به همراه دشمنی رئیس‌جمهوری با کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه می‌تواند آمریکا را به سمت تکرار فاجعه عراق سوق دهد که این‌بار نتایج فاجعه‌بار‌تری در منطقه به‌وجود خواهد آورد. گزارش رسانه‌ها حاکی از این است که متیس دقیقا به دلیل همین اشتیاق برای رویارویی با ایران از دولت اوباما اخراج شد و در آن زمان آمریکا و دیگر قدرت‌های جهان سعی می‌کردند با تهران برای توافق هسته‌ای تعامل کنند.

حال اوباما رفته و متیس بازگشته است. در حال‌حاضر جنگ لفظی میان آمریکا و ایران در سه هفته اخیر و بعد از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ درگرفته است. متیس مدعی است که ایران تنها و بزرگترین حامی تروریسم در جهان است و تهران نیز بعد از این سخنان، آزمایش اخیر موشک‌های بالستیک را انجام داد که موفقیت‌آمیز بود.

 

تهران در پاسخ موشک‌های بالستیک جدیدش را آزمایش کرده است و یکی از فرماندهان سپاه پاسداران نیز هشدار داده که اگر دشمن از خط قرمزش خارج شود، موشک‌های ایران روی آنها خواهد بارید. سعید گلکار، کارشناس ایرانی در شورای شیکاگو در امور جهانی به الجزیره گفته: «متاسفانه روابط بین آمریکا و ایران رو به وخامت و خطر رفته است. من فکر می‌کنم دولت ترامپ کاری می‌کند که ایران تحریک شود

او همچنین افزود: هشدار برای تحریم‌های بیشتر و حمایت از تغییر حکومت در ایران یکی از این اقدامات اشتباه است. تریتا پارسی، موسس شورای ایرانیان آمریکا نیز به الجزیره گفته: «آنچه هشداردهنده است، هیاهوهای ترامپ است. آنچه ما را نگران می‌کند این است که ترامپ می‌تواند به سمت رویارویی نظامی با ایران برود

او همچنین گفت که مقامات آمریکایی باید با مقامات ایرانی برای کاهش تنش‌های موجود ارتباط برقرار کنند. تاکنون هیچ‌یک از مقامات ارشد ترامپ، به‌طور علنی با ایران صحبتی نداشته است. مایکل فلین نیز مانند ترامپ و متیس به ایده‌های ضدایرانی معروف است. او در پی آزمایش‌های موشکی اخیر ایران بیانیه‌ای صادر کرد و در آن ایران را تحت‌نظر اعلام کرد. فلین، ایران را به تمایل به داشتن سلاح‌های هسته‌ای متهم کرده اما این مساله توسط کارشناسان به‌شدت رد شده است.

 

استراتژیست ارشد ترامپ، استفان بنن نیز چندان تفاوتی با فلین ندارد. او قبل از پیوستن به ستاد انتخاباتی ترامپ، سردبیر یک وب‌سایت خبری راست افراطی بوده که به‌طور منظم مقاله‌هایی علیه ایران منتشر می‌کرد. مایک پومپئو نیز به‌عنوان یک عضو کنگره و الان به‌عنوان رئیس سازمان سیا از بمباران تاسیسات نظامی ایران حمایت می‌کرد و ایران را به تقلب‌های سریالی در توافق هسته‌ای متهم می‌کند. در میان این دشمنی‌ها با ایران، المانیتور گفته احتمال یک بن‌بست نظامی دور از ذهن به‌نظر می‌رسد.

او گفته همه باید بدانند که توییت و بیانیه سیاست خارجی نیست.عمق استراتژیک منطقه‌ای تهران و فقدان اجماع بین‌المللی باید ترامپ و افرادش را از رفتن به سمت رویارویی نظامی با ایران منصرف کند. به گفته یک تحلیلگر، در مورد ایران، آمریکایی‌ها باید بدانند که تهران یک بازیگر منطقی در عرصه سیاست خارجی است و مقامات ایران نیز مراقب هستند که بهانه ‌دست کسی ندهند.

دو طرف در حال آزمایش یکدیگر هستند. ترامپ سعی می‌کند برای ایران گردن‌کلفتی کند و ایران نیز نمی‌خواهد اقدام رادیکال انجام دهد که تبدیل به بهانه‌ای برای جنگ بین دو کشور شود. اما حتی بدون رویارویی نظامی نیز لفاظی‌های ترامپ و اقدام اخیر او در ممنوعیت ورود ایرانی‌ها به آمریکا بسیاری از ایرانی‌ها را علیه دولت جدید آمریکا کرده است.

 

روز جمعه صدها هزار ایرانی در سالگرد انقلاب ایران به خیابان‌ها آمده و ترامپ را محکوم کردند. در عین حال هیلاری منلورت، مشاور خاورمیانه جرج‌بوش و بیل کلینتون گفته برنامه‌ریزان آمریکایی دچار اشتباه استراتژیک شده‌اند و این برداشت غلط به دلیل سلطه نظامی‌گری در آمریکا است. او ادامه داد: «اما آنچه آنها نمی‌دانند و چیزی که همواره اتفاق می‌افتد چه درباره عراق چه افغانستان و چه ویتنام این است که ما آنجا نیستیم؛ ما جای ایران نیستیم

منبع: اقتصادنیوز

۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ۱۱:۵۲
تعداد بازدید : ۳۳۷
کد خبر : ۳۸,۱۹۴
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید