به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا بانک‌ها منابع خود را سه قفله کردند؟

بانک‌ها از استاندارد جهانی نقدینگی تخطی کردند

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- یکی از مشکلات تولید خودداری بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به بخش تولید است؛ تولیدکننده‌ها می‌گویند بانک‌ها منابع خود را سه قفله کرده‌اند،این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر بیش از 42 درصد نقدینگی کشور در شبکه بانکی منجمد شده است.

گروه اقتصادی: گزارش‌های رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد، 1012 هزار میلیارد تومان سپرده نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری شده است، اما بیش از 4٢ درصد نقدینگی کشور در شبکه بانکی منجمد شده، این در حالی است که استاندارد جهانی درزمینهٔ سهم مطالبات غیر جاری از نقدینگی ٢ تا ٣ درصد است.

به گزارش بولتن نیوز، بر اساس این گزارش، این انجماد سبب شده ، علی‌رغم حجم بالای نقدینگی از قدرت وام‌دهی شبکه بانکی کشور به میزان زیادی کاسته شود. درواقع بانک‌ها منابع خود را به بخش‌هایی که قابلیت نقد شوندگی ندارند،تزریق کرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن اشاره کرد.

کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند، به دلایلی تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک مرکزی و اثر آن بر روی پایه پولی، ادامه استقراض احتمالی دولت از بانک مرکزی و سهم بالای سپرده‌های مدت‌دار در نقدینگی، سرعت رشد نقدینگی در سال ١٣٩٦ بین ٢٥ تا ٣٠ درصد خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید، در حال حاضر 15 درصد منابع بانک‌ها را مطالبات از دولت تشکیل داده و 11 درصد مربوط به معوقات است. در این میان 15 درصد نیز صرف خرید ساختمان و شرکت شده است. درواقع 42 درصد از مطالبات غیر جاری بانک‌ها مشکوک‌الوصول است.

گفته می‌شود بعد از 18 ماه از اولتیماتوم بانک مرکزی به بانک‌ها بابت سخت‌گیری و دریافت مطالبات معوق، بانک‌ها هیچ‌گونه دریافتی نداشته‌اند.

سرفصل دارایی‌های منجمد شبه بانکی کشور، سهم از نقدینگی کل (درصد)

* بدهی‌های دولت ١٦ درصد

دارایی‌های غیرمالی همانند شرکت داری و املاک ١٥ درصد

* مجموع مطالبات غیر وصول غیر جاری ١١ درصد

*مجموع 42

منبع: بولتن نیوز

۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ۱۱:۳۳
تعداد بازدید : ۵۳۴
کد خبر : ۳۸,۲۲۴
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید