به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سپرده های مردم را بیمه کنید

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- گروه اقتصادی: حمید دیهیم  درباره راهکارهای خروج از رکود برای اقتصاد ایران اظهارداشت: باید ساختارها و طرز فکر مدیران دولتی تغییر کرد، زیرا هنوز بسیار از مدیران تولیدکننده ها را ظالم می دانند در حالیکه رفاه تمام ملت ایران وابسته به تولید است.

وی در گفت وگو با بولتن نیوز افزود: کشوری پیشرفت می کند که تولیداتش بالا برود، اما اتمسفری که در سیستم دولتی وجود دارد مبتنی بر این است که درآمد نفت نصیب دولت می شود، دولت خرج می کند و بزرگ و بزرگتر می شود و به بخش خصوصی چیزی نمی رسد.

این اقتصاددان گفت: من حتی اعتقاد دارم که درآمد ارزی نباید برای هزینه های جاری استفاده شود، بلکه یا توسط دولت سرمایه گذاری زیربنایی بشود یا اینکه به بخش خصوصی وام داده شود و آن ها را به سمت تولید هدایت کنند و سود این وام ها را بگیرد و باز به بخشهای دیگر بدهد.

او با تاکید براینکه این درآمد نفتی ثروت ملی است و ما حق نداریم آن را خرج کنیم، گفت: در سیستم بانکی شبه دولتی ها هر کدام بانک ایجاد کرده اند و پول هایی را که مردم سپرده گذاری می کنند، در بخشی که می خواهند خرج می کنند؛ یعنی عملا دولت و شبه دولتی ها دست در جیب و سپرده های مردم کرده اند و بدون کارآیی خرج می کنند. بهره های بالایی می دهند با این استدلال که اگر بهره را پایین بدهیم سپرده کم می شود، درحالی که اینطور نیست.

دیهیم خاطرنشان کرد: اصلا هیچ بهرهای هم به سپرده گذاران ندهند، این پول ها باز در بانکها وجود دارد. بر خلاف باور رایج من معتقدم که مجموعه سپرده ها اصلا ارتباطی با نرخ بهره ای که به آنها می دهند، ندارد.

وی اضافه کرد: وقتی سپرده ها بالاست، بانکها مجبور هستند سود این پول را بدهند و از آن طرف، باید سودی بگیرند که به بخش خصوصی قرض بدهند، با اینها کارخانه ایجاد نمی شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه سیستم بانکی ما غلط است، عنوان کرد: ورشکستگی یک بانک باعث ورشکستگی های دیگر و اختالالت شدید در اقتصاد می شود.

وی ادامه داد: من بارها با مسئولان بانک مرکزی صحبت کردم که شما بیایید یک واحد ایجاد کنید که سپرده‌ها را بیمه کند و جلوی ورشکستگی بانک‌ها را بگیرد، اما این هم هنوز در بوروکراسی مانده و انجام‌نشده است.

 منبع: بولتن نیوز

۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ۱۱:۳۴
تعداد بازدید : ۵۴۶
کد خبر : ۳۸,۲۲۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید