به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

راز پنهانکاری دولت در زیان پنج هزار میلیاردی دو بانک

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-  «به خاطر زیان ۵ هزار میلیارد تومانی بازگشایی نماد بانک‌ها، ۱۶۰۰ میلیارد تومان از ارزش سهام اقشار ضعیف کم شد».

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: ریزش ارزش سهام بانک‌ها پس از بازگشایی نماد آنها در بورس سر و صدایی به پا نکرد. وقتی پشت ماجرای افت ارزش این سهام را واکاوی می‌کنیم به سهم ۳۲ درصدی سهام عدالت برمی‌خوریم که متعلق به دهک‌های ضعیف جامعه است و نه صاحبان آن از افت ارزش سهام‌شان اطلاعی دارند و نه تریبونی برای گله از ریزش ارزش سهام‌شان در اختیارشان هست.

 در هفته‌های اخیر نمادهای بانک ملت و بانک تجارت پس از چند ماه در بورس بازگشایی شد. در روز بازگشایی ارزش سهام بانک ملت ۳۶۰۰ میلیارد تومان و ارزش سهام بانک تجارت ۱۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. صرف‌نظر از علل و عوامل این سقوط قیمتی، این کاهش ارزش آن طور که از یک زیان ۵۰۰۰ میلیارد تومانی (۱/۳ میلیارد دلاری) انتظار می‌رفت، واکنش‌هایی در پی نداشت.

 بخشی از این امر مربوط به ترکیب سهام‌داران این دو بانک است، ۳۰ درصد سهام بانک ملت و ۴۰ درصد سهام بانک تجارت ذیل سهام عدالت و در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت است. این به معنای آن است که ۱۶۸۰ میلیارد تومان (۳۲ درصد) از این زیان مربوط به فقرا و کارکنان دولت است که نه اطلاعی از عمق فاجعه دارند و نه تریبونی برای ابراز آن. سهامدار بزرگ دیگر این دو بانک دولت است که ۱۷ درصد سهام هر یک از آنها را در اختیار دارد و ۸۶۷ میلیارد تومان ضرر کرده است.

 البته دولت خود عامل بخش مهمی از این مشکل است، چرا که مدیرعامل توسط او انتخاب می‌شود و لذا منافعش در مسکوت ماندن این اتفاق است. سایر سهامداران حقوقی نهادهایی مثل تأمین اجتماعی یا صندوق‌های بازنشستگی هستند که اولاً از لحاظ مدیریت در سیطره دولت هستند و ثانیاً انگیزه‌ای برای حفاظت از منافع بازنشستگان ندارند.

 صورت مالی منتهی به ۳۰ آذر بانک تجارت منتشر شده و بهت‌آور است. فقط ظرف ۹ ماه بدهی دولت به بانک تجارت، ۴۳ درصد اضافه شده و از حدود ۱۷ هزار میلیارد به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده یعنی تقریباً ظرف ۹ ماه، به اندازه دو برابر سرمایه بانک، به بدهی دولت اضافه شده است. مدیرعامل محترم بانک متوجهید چه ریسکی را به جان بانک انداخته‌اید؟

منبع: کیهان

۳ اسفند ۱۳۹۵ ۱۲:۰۹
تعداد بازدید : ۲۳۲
کد خبر : ۳۸,۳۵۲
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحليلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید