به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بانک مرکزی چند مدیر از بخش خصوصی دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- درب گردان پدیده ای است که در آن، مدیران بین بخش دولتی و خصوصی رفت و آمد داشته و در این زمینه با مانعی روبرو نباشند. آثار این پدیده، ایجاد تضاد منافع است؛ آنجایی که مدیر دولتی به جای منافع کشور، منافع بخش خصوصی را در تصمیم گیری در نظر می گیرد. این پدیده در نظام بانکی کشور شایع است. در کشورهای مختلف اما از طریق قانونگذاری با آن مقابله نموده اند.

در یادداشت قبل به بررسی تعریف و آثار پدیده درب‌گردان پرداخته شد. همچنین بیان شد که این معضل، مشکل بسیاری از کشورها بوده است و شواهدی نیز دال بر این موضوع ذکر گردید. در این یادداشت اما به بررسی وضعیت این پدیده در داخل کشور در حوزه بانک پرداخته می‌شود.

با نگاهی به سوابق مدیران بانک مرکزی در زمان حال و گذشته، مشخص می‌شود که رفت و آمد مدیران میان شبکه بانکی و بانک مرکزی، به امری رایج تبدیل شده است. در این زمینه به ذکر چند مورد پرداخته می‌شود:

1- تهرانفر که در بازه زمانی 1392 تا 1395، به عنوان معاون نظارتی بانک مرکزی فعالیت می‌کرد، بعد از آنکه از سمت معاونت نظارت بانک مرکزی کناره‌گیری کرد، در مرداد ماه امسال، به عنوان قائم مقام بانک صادرات انتخاب شد. البته وی در گذشته نیز، مشاور مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در سال 1389 بوده است.

2- اکبر کمیجانی که در بازه زمانی 1377 الی 1386 به عنوان معاون اقتصادی بانک مرکزی مشغول به کار بود، در سال 1389 به عضویت هیات مدیره بانک خاورمیانه درآمد و تا سال 1392، در این سمت باقی ماند. سپس در شهریور ماه 1392، به عنوان قائم مقام بانک مرکزی فعالیت خود را آغاز نمود.

3- معتمدی که سابقه ریاست ادارات بین‌الملل و نظارت ارز بانک مرکزی، مشاور رئیس کل بانک مرکزی، مدیریت کل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی و مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی را دارا بوده است، از سال 1392 الی آذرماه 1395، مدیرعامل بانک اقتصاد نوین بوده است.

4- سیف رئیس کل فعلی بانک مرکزی، از مردادماه 1389 الی شهریورماه 1392، مدیر عاملی بانک کارآفرین را عهده دار بوده است.

5- کامیاب معاون ارزی فعلی بانک مرکزی، سابقه معاون مدیری بانک سامان را در کارنامه خود دارد.

این موارد نمونه ای است از هزاران موردی که از وقوع پدیده درب گردان حکایت می‌کند.

متاسفانه علت این امر، آن است که در قوانین بالادستی حوزه بانک، هیچ توجهی به این موضوع نشده است. در هیچ کجای قانون پولی بانکی، قانون بانکداری بدون ربا و قوانین توسعه کشور، نمیتوان رد پایی از این موضوع یافت[1]. همچنین در پیش‌نویس دو لایحه قانون بانک مرکزی و قانون بانکداری که در مردادماه سال جاری توسط پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی منتشر شد، این موضوع نادیده گرفته شده است.

این مساله سبب شده است تا جدای آثار وضعی پدیده درب گردان، مقام ناظر پولی از وابستگی به شبکه بانکی برخودار باشد و نتیجه آن شده است که ترفندهای نظارتی که تا حد امکان باید به صورت مدیریت شده مخفی بماند، مشخص شده و به گسترش هر چه بیشتر تخلفات بانک‌ها دامن بزند.

بنابراین جا دارد به ضعف مزبور توجه شایسته‌ای شده و مقام قانونگذار یعنی مجلس شورای اسلامی، برای این ضعف نظارتی راه حل جدی در نظر بگیرد.

لازم به ذکر است که از مدت‌ها پیش، شماری از کشورها، برای مقابله با این پدیده، محدودیت‌های جدی لحاظ کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- منع انجام هر نوع کسب و کار و همچنین عضویت در هیات مدیره بانک‌ها و موسسات مالی تحت نظارت در حین و پس از خدمت برای مقامات بانک مرکزی (البته برای دوران پس از خدمت، این ممانعت تا مدت معینی اعمال می‌شود.)

2- همزمان با موضوع شماره قبل، مزایای معقول برای مقامات در دوره محدودیت در نظر گرفته شود.

پی نوشت:

[1] البته لازم است ذکر شود که از رابطه رسمی بین نیروی انسانی از دولت به بخش خصوصی در حین خدمت مانند رابطه سهامداری، در قانون ﻣﻨﻊ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ ﻭﺯﺭﺍﺀ ﻭ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺠﻠﺴﻴﻦ ﻭ ﻛﺎﺭﻣﻨﺪﺍﻥ ﺩﻭﻟﺖ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﻣﻼﺕ ﺩﻭﻟﺘﻲ ﻭ ﻛﺸﻮﺭﻱ منع شده است. این امر شامل چرخش مدیران میان بانک مرکزی و شبکه بانکی نیز می‌شود.

شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی

۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ۱۱:۳۸
تعداد بازدید : ۵۴۶
کد خبر : ۳۸,۷۳۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید