به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سونامی نقدینگی در راه است

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-   هادی لاری: نظام بانکی کشور تحمل نقدینگی بیشتر را ندارد و نقدینگی از این نظام خارج می شود به این معنا که سپرده های جاری وارد بازار شده و باعث جهش قیمتی همه بخش ها و همه اقلام می شود

از نیمه دوم سال 1392 تا انتهای سال 1394 تورم با شیب نسبتاً تندی در مسیر کاهش قرار گرفت و تا دی ماه سال 1395 نیز در بازه تک‌رقمی حفظ شد. دلایل کاهش تورم در این سال‌ها را می‌توان ترکیبی از تصمیم و اجبار دانست. از سال 1392 با رکود معاملات مسکن مهمترین مجرای ایجاد جریان نقدی از سوی سرمایه‌گذاری بانک‌‌ها در بخش مسکن نیز بسته شد، لذا بانک‌ها با چالش  جدی سودآوری و به‌ویژه جریان نقدی مواجه شدند و در نتیجه نرخ سود در بازار بین‌‌بانکی و نهایتاً در بازار سپرده خارج از کنترل افزایش یافت و بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان این بازارها ادامه این شرایط را برای سال آینده پیش بینی کرده و بر این باورند که تاثیر این بازار به طور حتم بر بازار ارز تاثیر خواهد گذاشت . در این خصوص هادی لاری، کارشناس مسایل اقتصادی در گفت و گو با سایت خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص پیش بینی تورم در سال 96 گفت: به واسطه بحران هایی که طی سال های اخیر برای بانک های کشور اتفاق افتاد، بانک ها دائما نرخ های بهره بانکی را بالا برده و این نرخ های بهره بالا تعهدات بانک ها را به اعداد سرسام آوری تبدیل کرده است.

این کارشناس ارشد مالی در ادامه افزود: حساب کنید وقتی بانکی 25 درصد سود می دهد، یعنی سالی یک چهارم به تعهدات خود اضافه می کند و شرایط روز به روز نقطه بحران نزدیک تر می شود. وی می گوید: امروز نقدینگی کشور به 1200 هزار میلیارد تومان رسیده است. شاخصی که در سال 91، 460 هزار میلیارد تومان بوده است. لاری می گوید: پیش بینی تورم برای سال آینده عددی دو رقمی است و به باور من این رقم بالای 15 درصد است.

وی در ادامه اظهار کرد: به باور من نظام بانکی کشور تحمل نقدینگی بیشتر را ندارد و نقدینگی از این نظام خارج می شود به این معنا که سپرده های جاری وارد بازار شده و باعث جهش قیمتی همه بخش ها و همه اقلام می شود. کارشناس ارشد بازارهای مالی افزود: به دنبال این اتفاق بازار ارز هم با شوک مواجه می شود.

لاری می گوید: از سال 91  به بعد که دلار 3 هزار 700 شد هیچ تورمی در این بازار تعدیل نشد و امروز ما دقیقا در سال 91 ایستاده ایم . نقطه ای که دلار با جهش هایی روزانه 300 تومان همراه است و سال آینده با انباشته شدن تورم این سال ها همراه خواهد بود و دلار جهش قیمتی خیلی جدی را تجربه خواهد کرد.

وی در ادامه به مزایا و معایبی که بعد از توافق نامه برجام نصیب کشور شده اشاره کرد و گفت: در پسا برجام برخی از بخش ها همچون بخش نفت کشور در شرایط بهتری قرار گرفته و وضعیت بهتری را تجربه کردند. اما مساله اینجاست که چگونه باید از درآمدهای نفتی که حاصل از این بهبود است، استفاده کنیم؟

لاری می گوید: ما در ارتباطات بانکی و گشایش های اعتباری با چالش های زیادی دست و پنجه نرم میکنیم و برای انتقال پول مشکلات زیادی داریم. به این معنا که نمی توانیم اسکناس های دلاری را که حاصل از معاملات ما در کشورهای دیگر است، وارد کشور کنیم.

وی افزود: به این ترتیب دولت در کنترل بازار ارز در داخل کشور ناتوان می شود و در طرف دیگر بالا رفتن تورم هم روی این بازارها تاثیر گذاشته و برآیند این اتفاقات سبب می شود که کنترل منابع ارزی از دست دولت خارج شود. کارشناس ارشد بازارهای مالی اظهار کرد: البته اگر بتوانیم توافقاتی را با آمریکا انجام داده و ترکیب توافقات قبلی را تغییر دهیم، شاید بتوانیم راهی برای بهبود شرایط پیدا کنیم.

هادی لاری در ادامه می گوید: اگر خرید کالای غیر سرمایه ای را در دستور کار قرار دهیم ( به طور مثال ماشین های خارجی و قطعات مصرفی و ماشین آلات پیچیده صنعتی را وارد کشور کنیم ) شاید بتوانیم پول های بلوکه شده در بانک های اروپایی را از این بانک ها خارج کنیم .

وی می گوید: البته طبیعتا با این کار رشد کالاهای غیر نفتی کم می شود، اما این امکان را به ما می دهد که پول بلوکه شده را وارد کشور کنیم. این کارشناس ارشد مالی تصریح کرد: البته لازمه این کار این است که گشایش ها و اعتبارات بانکی را تسهیل کرده و ریسک تضعیف بخش صنعتی را برای مدتی بپذیریم.

منبع: اگزیم نیوز

۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ۱۲:۳۷
تعداد بازدید : ۹۳۱
کد خبر : ۳۸,۷۷۰
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید