به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

۶ دست انداز پولهای خارجی در ایران

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- نیک رفتار: سیستم تامین مالی بانک محور مهم ترین چالش تامین مالی در کشور محسوب می شود که برای رفع آن می بایست رویکرد تامین مالی از بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد

دکتر حامد نیک رفتار در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص مهمترین چالش های تامین سرمایه در کشور گفت: سیستم تامین مالی بانک محور مهم ترین چالش تامین مالی در کشور محسوب می شود که برای رفع آن می بایست رویکرد تامین مالی از بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد. البته برای استفاده از بازار سرمایه تغییرات نهادی زیادی مورد نیاز است که مستلزم یک برنامه جامع و بلند مدت است.

وی ادامه داد: در تامین مالی بانک محور، عدم بازپرداخت بدهی ها منجر به منجمد شدن منابع بانک ها می شود که این اتفاق با شدت زیادی در شرایط فعلی اقتصاد ایران رخ داده و بخشی از دارایی های بانک ها به سرمایه هایی همچون ساختمان تبدیل شده که قابلیت نقد شوندگی بسیار پایینی داشته و لذا بانک ها مجبور شده اند که با جذب پول، سودهای سپرده های گذشته را بپردازند.

مشاور کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران افزود: در واقع در حال حاضر شبکه بانکی در یک سیکل معیوب گیر کرده، به این معنا که چون عمده تسهیلات اعطایی شبکه بانکی در بخش مسکن بوده است و مسکن نیز در سال­های اخیر با رکود مواجه گردیده، لذا شبکۀ بانکی قدرت تجدید قوا در بخش تجهیز منابع را نداشته و بر این اساس سود سپرده قابلیت کاهش در فضای رقابتی بین بانک­های مختلف را ندارد.

به گفته نیک رفتار از طرفی بالا بودن نرخ سود سپرده بانکی باعث شده تا سایر حوزه­های سرمایه­گذاری و بخش تولید و بازار بورس دچار رکود شدیدی شوند. در واقع رکود بازار مسکن و بی نظمی در شبکه بانکی منجر به رکود بیشتر فضای کسب و کار و پائین نیامدن سود سپرده گردیده است.

وی اظهار کرد: در واقع در حالت عادی بایستی در صورتی که فضای کسب و کار با رکود مواجه است  سود بانکی کاهش چشمگیری یابد تا تحت این شرایط سرمایه گذاری های بیشتری توجیه اقتصادی پیدا نمایند و با کاهش سود بانکی بخش تولید به طور خودکار با استقبال بیشتر سرمایه گذاران مواجه شود. ولیکن در حال حاضر با افزایش دوران رکود، سرمایه های بیشتری از بخش تولید خارج گردیده و روانه سپرده گذاری در بانک ها شده است.

مشاور کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران افزود: از طرف دیگر دولت در ازای بدهی خود به سیستم بانکی برخی از شرکت هایی را که عموماً در شرایط خوبی نیز قرار نداشته اند به بانک ها واگذار کرده است که این موضوع نیز بر مشکلات بانک ها دامن زده است.

وی اضافه کرد: درواقع در سیستم تامین مالی بانک محور ریسک به بانک منتقل می شود و کفایت سرمایه بانک هم اجازه تحمیل این ریسک را نمی دهد و این موضوع ثبات اقتصادی کشور را با تهدید جدی مواجه می سازد.

نیک رفتار تصریح کرد: در یک سیستم تامین مالی مناسب، می بایست ریسک به سرمایه گذار منتقل شود و این در حالیست که در سیستم فعلی کشور ریسک به سمت تامین کننده مالی و ضامن منتقل می شود. به عبارتی می توان گفت که فلسفه تامین مالی از بازار سرمایه توزیع ریسک است که در ایران با اخذ ضمانت، همه ریسک به بانک ها منتقل می شود.

به گفته وی البته بستر های لازم برای توزیع این ریسک به سرمایه گذار در بازار سرمایه کشور خوب شکل نگرفته است. به عنوان مثال رتبه بندی اعتباری که لازمه تامین مالی از بازار سرمایه است می بایست در صدر توجه مسوولین قرار گرفته و ایجاد زیرساخت های لازم برای راه اندازی سیستم اعتبار سنجی مناسب در کشور شکل بگیرد.

مشاور کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: علاوه براین وجود بانکداری سایه و موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز و عدم نظارت مناسب بانک مرکزی بر مشکلات این حوزه دامن زده است و سبب می شود که قدرت نظارتی بانکی مرکزی برای اجرای سیاست های خود کاهش یابد که لازم است بانک مرکزی در این حوزه جدیت بیشتری به خرج دهد.

نیک رفتار با اشاره به اینکه بورس کانال قدرتمندی برای تامین مالی نیست، ادامه داد: حجم سرمایه گذاری در بورس در مقایسه با کل اقتصاد کشور بسیار پایین است و بسیاری از سهامداران نیز از نحوه مدیریت و ساز و کار اجرایی بورس راضی نیستند.

وی افزود: شاخص بورس در سال 95 با 5 درصد زیان مواجه بوده است و این بدان معناست که اگر کسی پول خود را از بانک خارج کرده و در بورس سرمایه گذاری می کرد نه تنها بهره 20 درصد بانک را از دست می داد بلکه متحمل 5 درصد زیان هم می شد.

به گفته مشاور کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران لذا چنین دورنمایی از بورس سبب شده است که تمایل سرمایه گذاران در این حوزه کاهش یافته و تامین مالی از این طریق بسیار سخت باشد. همچنین وجود قوانین ناکارآمد و صرف زمان زیاد برای طی مراحل قانونی افزایش سرمایه بر مشکلات این حوزه افزوده است.

نیک رفتار درباره نقش سرمایه خارجی در تامین مالی اقتصاد اظهار کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی برای تامین مالی یکی از بهترین روش های تامین مالی تلقی می شود که منجر به افزایش سطح تکنولوژی و افزایش دانش فنی، افزایش میزان رقابت پذیری و در نتیجه صادرات می شود.

وی اضافه کرد: در واقع در شرایط فعلی اقصاد کشور، بهترین راه تامین مالی، جذب سرمایه گذاری خارجی است که البته با توجه به ریسک بالای سرمایه گذاری در کشور و سایر موانع در این حوزه نمی توان انتظار داشت که توفیق چندانی در این حوزه کسب نمود.

مشاور کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه سیستم بانکی با منابع مالی فریز شده روبرو شده و نمی تواند منابع مورد نیاز تولید را تامین کند، پیشنهاد کرد: در چنین شرایطی یا می بایست بانک ها را ورشکسته اعلام کرد و یا اینکه دولت خود جور بانک ها را بکشد و به موازات آن اقدامات اصلاحی را به سرعت در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: به عنوان مثال زیرساخت های لازم برای تامین مالی از بازار سرمایه و تغییرات نهادی در این حوزه را ایجاد کرده و همچنین بسترهای لازم برای جذب سرمایه گذاری خارجی  علی الخصوص در حوزه های " براون فیلد" را که در مدت زمان کوتاه تری به نتیجه می رسند را در اولویت قرار دهد.  نظارت بانک مرکزی را بر نهادهای مالی سخت گیرانه تر کرده و  با اجرای  الگوی TAARP  بانک ها را مجبور به فروش دارایی هایی فریز شده خود نماید.

در پایان نیک رفتار به مهمترین موانع جذب سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد: در واقع اخذ مجوزهای داخلی و بین المللی لازم برای سرمایه گذاری و مشکل نقل و انتقال پول، نبود دانش حقوقی و مدیریتی برای مذاکره با سرمایه گذاران خارجی، نقص قوانین و عدم حمایت مناسب قانون از سرمایه گذاران، عدم ثبات در سیاست ها و تغییرات زیاد مقررات، عدم شفافیت در ساختار مالکیت و تصدی گری دولت، نبود نقشه راه منسجم در جذب سرمایه گذاری خارجی از جمله مهمترین این موانع به شمار می رود.

منبع: اگزیم نیوز

۲۸ اسفند ۱۳۹۵ ۱۳:۲۳
تعداد بازدید : ۷۶۱
کد خبر : ۳۸,۸۰۸
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید