به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بزرگترین اتفاق اقتصادی سال امروز رقم می‌خورد

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- بهره برداری از پنج فاز پارس جنوبی که امروز ( یکشنبه) به دست رئیس جمهوری در استان بوشهر انجام می شود، علاوه بر افزایش روزانه 150 میلیون متر مکعب به میزان تولید گاز ایران از این میدان مشترک، زمینه را برای اجرای 10 طرح پایین دستی پتروشیمی با سرمایه گذاری 100 هزار میلیارد ریال فراهم می کند.

به گزارش آفتاب، برداشت حداکثری از میدان‌های نفت و گاز کشور یکی از مهمترین‌ اولویت های وزارت نفت دولت یازدهم است به گونه ای که وزیر نفت در یکی از نخستین روزهای کاری خود در دولت یازدهم به عسلویه رفت تا نشان دهد این میدان و برداشت حداکثری از آن چه اهمیتی برای کشور و تک تک ایرانیان دارد.

امروز به لطف افزایش برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌های برق کشور به کمتر از ١٠ درصد رسیده است در حالی که مصرف سوخت این نیروگاه‌ها رشد ٦ تا ٧ درصدی داشته است.

برداشت گاز از پارس جنوبی نه تنها خیال ایران را از تامین نیازهای داخلی راحت کرد بلکه قدرت چانه زنی ایران را در عرصه جهانی افزایش داد، زیرا اگر نبود افزایش برداشت از این میدان، ایران باید همانند سال ٨٦ مقابل زیاده خواهی برخی همسایگان سر فرود می آورد و خواسته آنها را بدون هیچ کم و کاستی می پذیرفت.

همچنین افزایش برداشت از میدان گازی پارس جنوبی، ایران را از وارد کننده برخی از فرآورده‌های نفتی همچون گازوئیل به صادرکننده پایدار این فرآورده تبدیل کرده است به گونه ای که هم اکنون روزانه معادل حدود ٤٥٠ هزار بشکه در روز این فرآورده نفتی ایران صادر می شود.

علاوه براین تلاش‌های کارکنان نفت برای آبادسازی پارس جنوبی و برداشت حداکثری از آن میلیاردها دلار به درآمدهای ارزی کشور افزوده است از صادرات میعانات گازی تا فرآورده های نفتی از تامین نیازهای داخلی تا توانمندی پیمانکاران و غیره است.

از همه مهمتر این که ایران در برداشت روزانه گاز به قطر رسیده است، موضوعی که سالها به عنوان یک مطالبه ملی مطرح بود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: راه اندازی همزمان فازهای 17، 18، 19، 20، 21 و لایه نفتی پارس جنوبی و چهار طرح پتروشیمی نقطه عطفی در توسعه صنعت نفت ایران و در تاریخ توسعه میدان مشترک پارس جنوبی بی سابقه است.

این پایگاه به نقل از مهدی یوسفی افزود: تنها در فازهای 17 تا 21 پارس جنوبی بیش از 18 میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفته که این میزان معادل یک پنجم کل سرمایه گذاری صورت گرفته در میدان مشترک پارس جنوبی است.

وی اظهار کرد: تحقق این اتفاق یک تدبیر و برنامه ریزی بلند مدت نیاز داشت، که در سطح وزارت نفت انجام و به دست بیش از 61.5 هزار ایرانی که در منطقه ویژه اقتصاد انرژی پارس فعال هستند به سرانجام رسید.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با یادآوری این موضوع که در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم مجموع تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی حدود 250 میلیون متر مکعب بود، گفت: این میزان هم اکنون با گذشتن از مرز 2برابری به مرز تولید قطر از این میدان مشترک رسیده است.

وی یادآوئرشد: در حالی که چندین سال کشور قطر از لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی در چند دهه گذشته برداشت می کرد، فردا طلسم تولید از این لایه نفتی نیز برای ایران در دولت یازدهم شکسته می شود.

یوسفی ادامه داد: بر اساس محاسبات صورت گرفته راه اندازی هر فاز پارس جنوبی می تواند 1 درصد بر تولید ناخالص ملی کشور بیفزاید.

وی به افزایش محسوس محصولات جانبی در پارس جنوبی همچون میعانات گازی، اتان، بوتان، پنتان و غیره اشاره کرد و گفت: این موفیقت سبب شده صادرات 17 میلیون تنی محصولات پتروشیمی در ابتدای سال 1392 هم اکنون به بیش از 34 میلیون تن برسد،طوریکه در زمان حاضر میزان صادرات میعانات گازی و پتروشیمی در منطقه ویژه پارس به لحاظ تناژ مساوی است.

وی با بیان این که فردا همزمان با پروژه های نفتی و گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس چهار پروژه پتروشیمی به دست رئیس جمهوری افتتاح می شود، گفت: به نظر می رسد با افزایش اتیلن بویژه در فاز 2 پتروشیمی کاویان تولید و اشتغال مناسبی در بخش غرب و شمال غربی کشور به واسطه افزایش خوراک در پتروشیمی های این منطقه ایجاد شود.

وی، راه اندازی چهار طرح پتروشیمی پتروشیمی تخت جمشید، فاز2 تروشیمی کاویان، ام ای جی پتروشیمی مروارید و پلی استایرن پتروشیمی انتخاب به دست فعالان بخش خصوصی را تحولی عظیم در زمینه تولید و اشتغال در منطقه دانست و افزود: با بهره برداری از این طرح ها سالانه 2 میلیون تن به تولید و 2 میلیارد دلار به ارزش تولید محصولات کشور در بخش پتروشیمی افزوده می شود.

یوسفی با بیان این که میعانات و مشتقات گازی ارزش اقتصادی زیادی دارند و نباید به صورت خام صادر شوند، اضافه کرد: با تبدیل این مواد به محصولات پتروشیمی و نیز سایر محصولات پایین دستی از خروج ارز از کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار داشت: پارسال قرارداد نهایی 10 طرح در حوزه پایین دستی پتروشیمی به ارزش بیش از 100هزار میلیارد ریال برای استفاده از محصولات فازهای 17 تا 21 در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به مرحله نهایی رسید.

یوسفی به نقش منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در تسریع توسعه پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ تحریم های صنعت نفت برای واردات و صادرات باید کارهای فراتر از زمان معمول انجام می شده است، از این رو این سازمان با همکاری سازمانی های ذی ربط هماهنگی های لازم برای تسریع هرچه بیشتر برای ورود و خروج کالا و تجهیزات به منطقه انجام داد، به گونه ای با شبانه روزی کردن ساعات کار گمرک، اسکله ها و بنادر صرفه جویی خوبی به لحاظ مالی و زمانی انجام شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به افزایش محسوس عملکرد فرودگاه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار داشت: با تلاش پرسنل این منطقه رکورد 46 سورتی پرواز در طول 24 ساعت در این فرودگاه در فروردین ماه امسال شکسته شد.

رییس جمهوری 27 فروردین ماه جاری برای پنجمین بار در دولت یازدهم به استان بوشهر سفر می کند و در این سفر یک روزه پالایشگاههای پنج فاز پارس جنوبی (17، 18، 19، 20 و 21)، را در شهرستان های عسلویه و کنگان افتتاح خواهد کرد.

حجت الاسلام حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری تاکنون چهار بار در سالهای 92 (درجریان زلزله دشتستان)، 93(سفر استانی و افتتاح فاز 12 پارس جنوبی) و 94( افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی) به استان بوشهر سفر کرده است.

منبع: آفتاب

۲۷ فروردین ۱۳۹۶ ۱۱:۵۱
تعداد بازدید : ۴۵۳
کد خبر : ۳۹,۱۲۰
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید