به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بازار میلگرد خاور میانه- 19/ 11/ 1388

مرکز خدمات فولاد ایران- در اواخر ژانویه قیمت میلگرد سی آی اس  از 540 دلار به 520 تا 525 دلار هر تن فوب رسید که دلیل  این امر رقابت ترک ها بود و موجب شد تا بازار این کالا کمی جنب و جوش پیدا کند. تقاضای میلگرد بازار های خاورمیانه که در اواسط ژانویه تقریبا به صفر رسیده بود مجددا شروع به رشد نموده. دلیل اصلی آن افزیش تقاضای فولاد سازان کشور های عربی است که پیرو آن  قیمت های فوریه میلگرد بالا رفت.

یک تولید کننده مصری  قیمت میلگرد خود را 5/7 درصد افزایش داده به 599 دلار هر تن با 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده رساند. این افزایش قیمت مصر موجب شد تا ترک ها نیز قیمت های جدید 530 تا 540 دلار هر تن سی اف آر را اعمال کنند. در اردن، عربستان و دیگر کشور های منطقه نیز قیمت ها بالا رفت. در امارات قیمت داخلی میلگرد به 530 تا 545 دلار هر تن با کرایه حمل رسید. قیمت فعلی میلگرد صادراتی ترکیه از قیمت های داخلی آن بالاتر نیست.

در این بین در ماههای دسامبر و ژانویه که مصرف کنندگان خاورمیانه قیمت های ترکیه را خیلی بالا می دانستند از خرید میلگرد وارداتی خودداری نمودند. این امر موجب شد تا موجودی ها پس از چندین ماه افزایش به سطح نرمال برسد. به عقیده برخی از تحلیل گران در فصل بهار با افزایش ساخت و سازها احتمالا خاورمیانه با کمبود میلگرد مواجه خواهد شد که باید آن را با افزایش واردات تامین کند.

به طور کلی نباید در انتظار بهبود چشمگیری باشیم. گرچه زمستان تا یک ماه دیگر به اتمام می رسد ولی قیمت جهانی نفت از بشکه ای 75 تا 80 دلار بیشتر نخواهد شد. بسیاری از کارشناسان انتظار دارند قیمت نفت در بهار کاهش یابد که در نتیجه درآمد های نفتی این کشورها و به دنبال آن تقاضای میلگرد آنها کاهش خواهد یافت.

در هر حال شاید بازار رقابتی خاور میانه به فولادسازان کمک کند در برابر افت قیمت قراضه در بهار آسیبی نبینند. بعید است قیمت میلگرد در فاصله ماههای مارس تا آوریل افزایش چشمگیری داشته باشد ولی هزینه تولید همچنان بالا می رود.

بعید نیست قیمت قراضه هم افزایش یابد. در 2 تا 3 هفته اخیر تقاضای قراضه در ترکیه، چین و امریکا کاهش یافت ولی تاثیری بر قیمت ها نگذاشت. ترک ها چند محموله جزئی از قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 30-70 اروپا را به قیمت 335 دلار هر تن سی اف آر خریداری نمودند.  همان زمان قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 امریکا و آ3 روسیه و رومانی 340 تا 350 دلارهر تن سی اف آر بود. اواسط ژانویه تجار امریکایی قراضه را به قیمت 365 دلار هر تن  عرضه نمودند ولی  این قیمت خریداری نداشت. همزمان با افزایش تقاضا در برخی مناطق قیمت ها نیز به سرعت بالا خواهد رفت. در بهار با بهبود شرایط جوی عرضه قراضه بالا می رود. گرچه جوابگوی تقاضا نخواهد بود. در چنین شرایطی احتمالا کارخانه ها افزایش هزینه را در قیمت محصولات خود اعمال می کنند.

در کل وضعیت آینده بازار نسبتا مطلوب خواهد بود. در اواخر ژانویه روسیه و اکراین نتوانستند قیمت میلگرد  را به 470 تا 480 دلارهر تن فوب افزایش دهند ولی پس از آن قیمت ها در سطح 460 تا 470 دلار هر تن به ثبات رسید. تقاضای محصولات نیم ساخته نیز در افریقای شمالی و خاور دور همچنان بالاست. قیمت پیشنهادی به مشتریان ایرانی به 510 تا 520 دلار هرتن سی اف آر  افزایش یافت. در ترکیه تولید کنندگان مقاطع مشتری محصولات نیم ساخته هستند و  تقاضای خوبی دارند. در نتیجه هنوز دلیلی  برای افت  قیمت این کالاها وجود ندارد.

۱۹ بهمن ۱۳۸۸ ۰۷:۴۷
تعداد بازدید : ۷۲۵
کد خبر : ۳,۹۳۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید