به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 19 سال 2017 ( شماره 376)

سنگ آهن

ایفنا: هفته گذشته مازاد عرضه و پیش بینی کاهش تولید فولاد در شمال چین قیمت سنگ آهن وارداتی را در این کشور نزولی کرده از حدود 62 دلار یک هفته قبل به 60 دلار و 75 سنت هر تن خشک سی اف آر رساند. البته تا آخر هفته کمی رشد داشته به 61.5 دلار هر تن سی اف آر نیز رسید. همه در بازار فروشنده بودند و خریداری دیده نمی شد. سنگ آهن وارداتی در چین نسبت به اوج قیمت فوریه حدود 37 درصد پایین آمده است. افت قیمت ها باعث شد خریداران سنگ آهن در چین خود به فکر فروش موجودی انبارها بیفتند. همچنین موجودی سنگ آهن 42 بندر اصلی چین 136.15 میلیون تن ثبت شده که 3.26 میلیون تن نسبت به هفته قبل بالا رفته است.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران آخرین قیمت کنسانتره سنگ آهن 65 درصد از شنبه تا چهارشنبه گذشته حدود 1.2 دلار هر تن افت داشته 47.1 دلار هر تن فوب ثبت شد. سنگ آهن مگنتیت نیز در  8 دلار هر تن فوب در ثبات بود.

 

قراضه

ایفنا: هفته گذشته در بازار واردات ترکیه قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 یک دلار هر تن افت داشته به 274 دلار هر تن سی اف آر رسید. با توجه به نزدیکی ماه رمضان بعید است بازار فعلا تغییر جدی داشته باشد.

متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 وارداتی در شرق آسیا 255 تا 265 دلار هر تن سی اف آر بود. در ویتنام نیز قراضه ژاپن 250 دلار هر تن سی اف آر  بود و خریداری نداشت. قیمت قراضه وارداتی در تایوان در ثبات بوده  قراضه کانتینری سنگین خلوص 20-80 تا 230 تا 235 دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است.

میانگین قیمت قراضه سنگین کلاس یک در بازار داخلی امریکا آخرین بار حدود 265 دلار هر لانگ تن در ثبات بود. قراضه خرد شده نیز در بازار داخلی امریکا 290 تا 330 دلار هر لانگ بود.

 

بیلت

ایفنا: در هفته ای که گذشت بیلت صادراتی چین تا 13 دلار هر تن افت داشته 385 دلار هر تن فوب شد. در بازار داخلی چین بیلت آخر هفته 17 دلار هر تن رشد داشته 430 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.

بیلت صادراتی اوکراین در 390 دلار هر تن فوب ثبات داشت. از طرفی بیلت روسیه تا 400 دلار هر تن فوب شنیده شده است. آرسلورمیتال اوکراین تا 405 دلار نیز پیشنهاد داده است.  البته اینها تنها پیشنهاد قیمت بوده و فعالان بازار معتقدند بالاتر از 380 دلار در شرایط فعلی خرید نمی شود.

بیلت وارداتی در ترکیه 5 دلار هر تن ارزانتر شده 403 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. بیلت در بازار داخلی ترکیه 400 تا 415 دلار هر تن درب کارخانه است که اخیرا تا 5 دلار رشد داشته است.

بیلت در بازار ایران

ایفناقیمت بیلت هفته گذشته نزولی بود. سایز 150 میلیمتر 1370 تا 1380 تومان و سایز 125 میلیمتر 1340 تا 1350 تومان پیشنهاد میشد. قیمت سایز 150 میلیمتر به 1330 تا 1360 تومان و سایز 125 میلیمتر به 1330 تا 1340 تومان افت کرد. بطور میانگین قیمت تمام سایزهای بیلت در طول هفته گذشته بطور متوسط 15 تا 20 تومان هر کیلو کاهش داشت. سقوط قیمت مقاطع و رکود بازار آنها تقاضای بیلت را به حداقل خود رسانده است از طرف دیگر کاهش قیمت شمش در بازارهای جهانی این انتظار را به وجود آورده که قیمت در ایران هم باید کاهش یابد چرا که با افت قیمت در بازار جهانی تقاضای صادرات کاهش می یابد. در هفته گذشته شایعاتی در بازار پخش شد مبنی بر اینکه یکی از کارخانه های بزرگ قصد دارد قیمت شمش را در بورس کاهش دهد. مجموعه این عوامل باعث شده که خریداران شمش از بازار عقب بنشینند از طرف دیگر حواله هایی که طلبکاران کارخانه های تولیدکننده شمش در سال گذشته گرفته اند در طول هفته گذشته به بازار عرضه شد قیمت پیشنهادی این کالاها پایین تر از قیمتی است که بطور رسمی از طرف کارخانه های بزرگ پیشنهاد میشود. با توجه به مجموعه این عوامل پیش بینی می شود که روند نزولی قیمت ادامه یابد.

 در صورت کاهش قیمت شمش در بورس فلزات افت قیمت می تواند تا 50 تومان هر کیلو هم باشد در غیر اینصورت با توجه به ثبات قیمت آهن اسفنجی که ماده اولیه شمش است نوسان قیمت در حد هفته گذشته خواهد بود.

 

مقاطع

ایفنا: هفته گذشته با رشد بازار فیوچرز و افزایش تقاضا، قیمت میلگرد در چین بالا رفت. قیمت قرارداد فیوچرز میلگرد به 444 دلار رسید که بیش از 10 دلار رشد داشت. در بازار داخلی قیمت میلگرد 3 تا 6 دلار رشد داشته به 475 تا 495 دلار هر تن درب کارخانه رسیده است.

میلگرد صادراتی ترکیه 430 تا 440 دلار هر تن فوب می باشد که تغییری نداشته است. در بازار داخلی میلگرد تا 7 دلار رشد داشته 465 دلار هر تن درب کارخانه شد.

میلگرد صادراتی سی آی اس در 405 تا 420 دلار هر تن فوب در ثبات بود.

در بازار شمال اروپا میلگرد 485 یورو هر تن و در ثبات بود. قیمت میلگرد در بازار داخلی امریکا کاهش یافته  530 تا 540 دلار هر تن درب کارخانه اعلام شد. از طرفی در بازار واردات امریکا قیمت میلگرد 490 تا 500 دلار هر تن بود که ظاهرا تا 5 دلار افت داشته است.

مقاطع در بازار ایران

ایفناقیمت مقاطع در بازار ایران مثل هفته های قبل روند نزولی داشت و علت اصلی این روند نزولی توقف تقاضا بود. سطح عمومی قیمت ها بین 30 تا 40 تومان کاهش یافت در این میان تنها ذوب آهن که در مقابل روند بازار مقاومت می کرد کمترین میزان افت قیمت را تجربه کرد. روز شنبه میانگین قیمت میله گرد های سایز 14 تا 25 در اصفهان 1610 تومان بود که تا پایان هفته به 1590 تومان رسید میانگین قیمت تیراهن 14 تا 18 در اصفهان هم اول هفته 1890 تومان بود که تا پایان هفته به 1880 تومان تنزل کرد. از روز سه شنبه به بعد تلاش هایی صورت می گرفت تا قیمت تیرآهن ثابت بماند. علیرغم مقاومت ذوب آهن افت تقاضا قدرت بیشتری داشت.

قیمت نبشی و ناودانی برای سایزهای ریز همان اول هفته تا کیلویی 50 تومان هم پایین آمد ولی کارخانه ها بعد از آن در مقابل افت قیمت مقاومت کردند. با توجه به روند نزولی قیمت شمش طبعاً قیمت مقاطع هم باید در طول هفته آینده رو به کاهش باشد ضمن آنکه هفته آینده هفته آخر ماه است و اوج مبارزات انتخاباتی. به همین دلیل تقاضایی در بازار نخواهد بود فضای بازار مقاطع شدیداً تحت تاثیر مسایل سیاسی است. بیم و امیدهای تداوم دولت جدید و یا روی کار آمدن دولتی با رویکرد های متفاوت همه دست اندرکاران را به حالت صبر و انتظار در آورده است این پدیده بخصوص در بین تجار بسیار قوی است همین مطلب باعث شده تا سرمایه گذاری روی خرید مقاطع با پیش بینی منفی روبرو باشد. چشم انداز بازار مقاطع برای اکثر دست اندرکاران مثبت نیست بخصوص آنکه قیمت در بازار جهانی کاهش یافته و سهم صادرات در تولید مقاطع و مواد اولیه بصورت چشمگیری در تجارت فولاد به بازارهای جهانی وصل شده است. از این به بعد هر نوسانی روی قیمت های فولاد در بازار جهانی به بازار داخلی منعکس خواهد شد حتی اگر با روی کارآمدن دولت جدیدی در ایران تقاضا بهبود یابد باز هم تاثیر نوسانات خارجی در بازار ایران وجود خواهد داشت.

 بسیاری از دست اندرکاران اعتقاد دارند که ادامه کار دولت فعلی برای یک دوره چهار ساله به معنای تداوم رکود خواهد بود چرا که این دولت در حال اصلاح ساختارهای اقتصادی بخصوص در بخش مالیاتی است رقبای  این دولت هم در برنامه هایشان همین روش را دنبال خواهند کرد . ما شاهد هستیم که وزارت امور اقتصادی و دارایی به بعضی پرونده سال های 92 تا 94 مجدداً رسیدگی می نماید. این روند به شدت انگیزه تجارت را از بین برده است چرا که همراه با شفاف سازی نیست از طرفی دیگر صحبت های اقتصاد دانها در ماه های گذشته نسبت به شرایط بانک ها، احتمال ادغام یا ورشکستگی بعضی از بانک ها بر ابهام سرمایه گذاری افزوده است. دولتی که می خواهد اشتغال ایجاد کند هر کس که باشد وظیفه دارد با اعلام برنامه های روشن امیدواری نسبت به امنیت سرمایه گذاری را به وجود آورد.

 

ورق

ایفنا: قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین هفته گذشته با افزایش تمایل به خرید بالا رفت.  قیمت تا 6دلار رشد داشته 430 تا 439 دلار هر تن درب کارخانه شد. ورق گرم صادراتی 430 دلار هر تن فوب و در ثبات بود.

قیمت ورق در بازار داخلی امریکا تا 10 دلار هر تن ارزان تر شده 630 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. در شمال اروپا ورق گرم بازار داخلی 530 یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.

در بازار ترکیه قیمت ورق گرم از 500 تا 505 دلار به  490 تا 500 دلار هر تن درب کارخانه رسیده و معاملاتی در 490 دلار نهایی گردید.

در کل خریدارها ترجیح می دهند تا کاهش موجودی ها صبر کنند چرا که تابستان و ماه رمضان نزدیک است و تقاضا کمتر می شود.

ورق در بازار ایران

ایفناقیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر روز شنبه در انزلی 2170 تومان و در بندر امام خمینی 2150 تومان اعلام میشد در حالیکه تقاضای آن بسیار ضعیف بود روز چهارشنبه قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر در انزلی 2140 تومان و بندر امام خمینی 2120 تومان رسید. قیمت ورق ضخامت دو میلیمتر در هفته گذشته با حدود 30 دلار کاهش به 430 دلار تحویل انزلی کاهش یافت همین باعث روند نزولی در بازار ایران شد.

قیمت ورق های گرم محصول مبارکه ضخامت های 2.5 تا 15 میلیمتر روز شنبه بطور متوسط 2190 تومان اعلام میشد در حالیکه روز چهارشنبه به 2140 تومان رسید

ورق های گرم محصول اکسین ضخامت 15 تا 40 میلیمتر بطور میانگین 2260 تومان قیمت داشت که در پایان هفته به 2230 تومان کاهش یافت. بیشترین کاهش برای ورق های 20 ، 25 و 30 میلیمتر بود در حالیکه ضخامت 40 میلیمتر با کمبود روبروست و به همین علت قیمت آن ثبات داشت. ورق های کاویان ضخامت های 8 تا 40 میلیمتر با عرض های مختلف بطور میانگین روز شنبه 2230 تومان معامله میشد اما روز چهارشنبه به 2200 تومان رسید اکثر دست اندرکاران پیش بینی می کنند که این روند ادامه یابد. البته در مورد محصولات اکسین قضاوت ها بسیار با احتیاط است چون سیاست عرضه این کارخانه غیر قابل پیش بینی است. علت اینکه روند قیمت ها نزولی پیش بینی می شود این است که قیمت در بازار جهانی در حال کاهش است. با در پیش بودن ماه مبارک رمضان و افت تقاضا در بازارهای جهانی این روند ادامه خواهد یافت در حالیکه بطور فصلی در بازار ایران هم کاهش تقاضا بسیار محسوس خواهد بود. فارغ از روند جهانی، تقاضا در بازار ایران به حداقل خود رسیده است و همین امر به کاهش قیمت کمک می کند روند نزولی قیمت در بازار جهانی به افزایش عرضه در بازار داخلی کمک خواهد کرد در شرایطی که تقاضا بسیار ضعیف شده است طبعاً روند نزولی قیمت ادامه خواهد یافت .

ورق سرد با بازار بسیار راکدی روبرو بود قیمت بعضی از اقلام از همان روز شنبه روند نزولی به خود گرفت و این روند با شیب آرام تا پایان هفته ادامه یافت. قیمت ورق سرد محصول سی آی اس تحویل انزلی با حدود 30 دلار کاهش به 510 دلار هر تن رسیده است علیرغم آنکه واردات این کالا روند نزولی داشته است اما عرضه محصولات مبارکه در بازار بسیار چشمگیرتر از سال گذشته است. این امر به معنای آن نیست که تنها مبارکه عرضه خود را بالا برده بلکه کاهش تقاضا باعث شده تا فاصله بین عرضه و تقاضا بیشتر شود بالطبع روند نزولی قیمت ادامه خواهد داشت مگر آنکه مبارکه با افزایش صادرات خود حجم کالای تزریق شده به بازار را محدود کند که این امر هم به دو ماه زمان نیاز دارد.

ورق گالوانیزه از روز شنبه روند نزولی داشت و تا پایان هفته بطور میانگین 40 تومان هر کیلو پایین آمد محدودیت عرضه این کالا باعث شده تا بعضی از اقلام ورق گالوانیزه پتانسیل افزایش قیمت برای هفته آینده داشته باشد ولی بطور کلی مثل دیگر اقلام فولاد قیمت ها رو به پایین است.    

 

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۰۹
تعداد بازدید : ۶۸۸
کد خبر : ۳۹,۴۸۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید