به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سیاست‌های ارزی دولت یازدهم تفاوتی با دولت قبل ندارد

افزایش نرخ ارز انگیزه‌ صادرات ایجاد نمی‌کند

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- یک اقتصاددان گفت: تراز تجاری ما مثبت نشده است زیرا کل صادرات غیرنفتی ایران که واقعاً کالای غیرنفتی است، 13 میلیارد دلار است و مابقی فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، میزگرد چشم‌انداز اقتصاد ایران با حضور 4 اقتصاددان و پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد.

یک از محورهای این میزگرد بررسی چشم‌انداز بازار ارز و سیاست‌های ارزی بود.

تیمور رحمانی در خصوص بازار ارز اظهار داشت: افزایش قابل توجه و پی در پی نرخ ارز در دوره‌های مختلف اقتصادی ایران نشان می‌دهد که چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی افزود:‌ چگونه می‌توان کاری کرد که چشم‌انداز نرخ ارز افزایش نباشد؟ اگر کشوری نتواند رقابت در بازارهای جهانی برای کالاهای خود ایجاد کند و نتواند سهم خود را از تجارت جهانی افزایش دهد، با افزایش‌های پی در پی نرخ ارز روبه‌رو خواهد شد.

این اقتصاددان با بیان اینکه شرایط فعلی نرخ ارز همچنان برای اقتصاد ایران یک مساله است، گفت: تردیدی نیست که نرخ ارز متناسب با تورم باید تشدید شود اما اگر قرار است اجازه دهیم این تعدیل انجام شود افزایش نرخ ارز بر قیمت سایر کالاها اثر می‌گذارد و این خود موجب تشدید تورم خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: تلاش برای ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز در شرایط فعلی درست نیست و من اگر در بانک مرکزی بودم از منظر کارشناسی اجازه می‌دادم نرخ ارز با روند تدریجی رشد کند، چرا که در شرایط فعلی صادرات غیرنفتی توجیه اقتصادی ندارد و اگر یارانه و مشوق‌های صادراتی نباشد امکان صادرات نیست.

* نرخ ارز برای همه دولت‌ها لنگر تورم بوده است

در ادامه جلسه بهروز هادی‌زنوز با بیان اینکه کشوری که نفت صادر می‌کند نمی‌تواند سیاست مشخصی برای نرخ ارز داشته باشد، گفت: به کرات در دوره‌های مختلف نرخ ارز لنگر کنترل تورم بوده است، اما وقتی نرخ ارز را لنگر می‌کنیم، به استثنای رشد مقطعی اقتصاد واردات افزایش می‌یابد و کشور با بیماری هلندی مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه توان رقابت در بازارهای بین‌المللی به نرخ حقیقی ارز مرتبط است،‌افزود: تعدیل نرخ ارز به شرطی جایز است که موجب ایجاد تشکیک نسبت به ثبات اقتصادی در آینده نشود زیرا اگر ما شک کنیم که آیا ترامپ تحریم‌ها را تشدید خواهد کرد و یا اینکه با سیاست انبساطی دولت در بودجه سال 96 موجب افزایش تورم خواهد شد تقاضای سوداگرانه ارز شکل می‌گیرد و سیاست بانک مرکزی خنثی می‌شود.

*تراز تجاری کشور مثبت نیست/ صادرات واقعی غیرنفتی حداکثر 13 میلیارد دلار است

این اقتصاددان با طرح این سؤال که در شرایط نااطمینانی بازار ارز چه باید کرد، گفت: سیاست تک‌نرخی کردن ارز باید اجرایی شود تا ما از ارز دونرخی خلاص شویم و از طرف دیگر در خصوص تراز تجاری این نکته را هم بگویم که تراز تجاری ما مثبت نشده است زیرا کل صادرات غیرنفتی ایران که واقعاً کالای غیرنفتی است، 13 میلیارد دلار است و مابقی فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی است،بنابر این نرخ ارز انگیزه زیادی برای افزایش صادرات ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به وضعیت تورم و بهای نفت گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که نرخ ارز در آینده افزایش خواهد یافت زیرا دورنمای بازار نفت هم افزایش قیمت‌ها نیست.

* سیاست‌های ارزی دولت یازدهم تفاوتی با دولت دهم و نهم ندارد

به گزارش فارس، کامران ندری درباره موضوع مورد بحث گفت: اگر سال 90 و 91 را جدا کنیم سیاست‌های ارزی دولت‌های نهم و دهم با دولت یازدهم هیچ تفاوتی ندارد زیرا هر دو دولت به دنبال کنترل نرخ ارز هستند.

وی افزود: همانطور که آقای دکتر هادی زنوز گفته‌اند با توجه به انتظارات تورمی که در اقتصاد ایران وجود دارد و نرخ ارز لنگر کنترل تورم شده است بانک مرکزی برای کنترل انتظارات تورمی ناچار است نرخ ارز را کنترل کند.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: باید بتوانیم بازار ارز را بدون تزریقات نفتی کنترل کنیم اما می‌بینیم هر وقت بازار ارز با مشکل مواجه می‌شود دلارهای نفتی را در مواقع شوک‌های عظیم هزینه می‌کنیم، همه دولت‌ها این کار را کردند و دولت یازدهم هم این کار را کرد.

* بانک مرکزی در سال 91 نتوانست از منابع ارزی استفاده کند اما در سال 95 توانست

وی تصریح کرد: تحریم بانک مرکزی در دولت دهم باعث شد بانک مرکزی نتواند از منابع ارزی خود استفاده کند اما در سال 95 چون منابع ارزی در دسترس بود و تحریم بانک مرکزی لغو شده بود به راحتی بانک مرکزی به بازار ارز تزریق کرد و توانست نرخ ارز را کنترل کند.

* بانک مرکزی باید هر 6 ماه یکبار دورنمای بازار ارز را اعلام کند

ندری با بیان اینکه مدیریت بازار ارز به معنای ثابت ماندن نرخ ارز نیست، گفت: مدیریت بازار ارز به این معناست که روند تغییرات نرخ ارز قابل پیش‌بینی باشد. بانک مرکزی برای این کار می‌تواند هر 6 ماه و یا هر فصل دامنه نرخ ارز را تعیین کند اما مسئله اصلی در این است که ما سیاست ارزی و حتی سیاست پولی نداریم.

منبع: فارس

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۱۰
تعداد بازدید : ۶۱۵
کد خبر : ۳۹,۵۲۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید