به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نسبت بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی در دولت روحانی 3 برابر شد

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، نسبت بدهی‌های ناخالص دولتی در مقایسه با تولید ناخالص داخلی ایران در دولت روحانی 3 برابر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از صندوق بین المللی پول، آمارهای صندوق بین المللی پول نشان می دهد نسبت بدهی ناخالص دولتی به تولید ناخالص داخلی کشور در 4 سال دولت روحانی از حدود 12 درصد به 35 درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای این صندوق در سال 2013، چند ماه پس از روی کار آمدن روحانی، حجم بدهی ناخالص دولتی نسبت به تولید ناخالص داخلی ایران حدود 11.2 درصد بوده است.

نسبت بدهی عمومی ناخالص دولت به تولید ناخالص داخلی 2013

صندوق بین المللی پول در آمار خود آورده است که این رقم در سال 2014 و با گذشت یک سال و اندی از روی کار آمدن دولت روحانی، به 12 درصد افزایش یافت.

نسبت بدهی عمومی ناخالص دولت به تولید ناخالص داخلی 2014

نکته قابل توجه در آمار صندوق بین المللی پول این است که در سال 2015 نسبت بدهی ناخالص دولتی ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور به یکباره از 12 درصد سال قبل از آن به حدود 3.5 برابر افزایش یافته و به 42.4 درصد رسید.

نسبت بدهی عمومی ناخالص دولت به تولید ناخالص داخلی 2015

 این شاخص در سال 2016 هم تغییر چندانی را تجربه نکرد و در رقم 35 درصد تثبیت شد.

بنابراین نسبت بدهی‌های ناخالص دولتی در مقایسه با تولید ناخالص داخلی ایران در طول 4 سال حضور روحانی در مسند ریاست جمهوری نه تنها کاهش نیافته بلکه از 11.2 درصد به 35 درصد رسیده و عملا به بیش از 3 برابر افزایش یافته است.

نسبت بدهی عمومی ناخالص دولت به تولید ناخالص داخلی 2016

 بخشی از این افزایش مربوط به کاهش شدید تولید ناخالص داخلی ایران در طول این سال ها است که حتی اگر بدهی های ناخالص دولت ثابت می ماند نیز با کوچک شدن اقتصاد ایران، که در گزارش " اقتصاد ایران در دولت روحانی 23 درصد کوچک شد" به تفصیل به آن پرداختیم، نسبت بدهی‌های ناخالص دولتی به تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یافت، اما همه این افزایش چند برابری بر دوش کاهش تولید ناخالص داخلی نیست و از سوء مدیریت دولت در تحریک انسجام اقتصادی حکایت دارد.

اگر دولت تحریک اقتصاد ایران بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که می‌تواند به حق پشتوانه و بنیان رشد اقتصادی پایدار برای کشور باشند تمرکز می کرد، اکنون شاهد کوچک شدن اقتصاد و کاهش تولید ناخالص داخلی، بیکاری، رکود و افول بازارهای مالی کشور نبودیم.

لازم بذکر است در طول این 4 سال رقم تولید ناخالص داخلی از 511 میلیارد دلار به 412 میلیارد دلار سقوط کرد و حدود یک چهارم کوچک شد که همانطور که گفته شد بخشی از افزایش نسبت بدهی‌ها ناخالص به تولید ناخالص داخلی مربوط به همین موضوع است.

منبع: فارس

 

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۲۸
تعداد بازدید : ۷۹۱
کد خبر : ۳۹,۵۴۸
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید