به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

قیمت پایین سوختهای فسیلی مانعی بر سر راه انرژی های تجدیدپذیر

پایگاه خبری فولاد ایران  - تاثیر انسان در سیستم آب و هوایی مشخص و غیر قابل انکار است. افزایش غلظت گازهای گل خانه ای در جو، تشعشعات رادیواکتیوی، گرم شدن زمین و سایر تغییرات آب و هوایی گواه این موضوع است.

 

به گزارش فولاد ایران، قیمت سوخت های فسیلی سالهاست که همچنان پایین است. با توجه به پیشرفت های مهم اخیر در توسعه منابع سوختی تجدیدپذیر، قیمت پایین سوخت های فسیلی انگیزه نوآوری های جدید و فن آوری های انرژی پاک تر را تحت تاثیر قرار داده که نتیجه آن در نهایت چیزی جز افزایش انتشار گازهای دی اکسیدکربن و سایر گازهای گل خانه ای نخواهد بود.

سیاستگذارن نباید اجازه دهند قیمت پایین انرژی های فسیلی باعث تغییر مسیر انرژی های پاک شود. همواره قیمت گذاری مناسب بخصوص در مورد مواد کربنی در راستای کمتر کردن اثرات مخرب و غیر قابل جبران آن در تغییرات آب و هوایی مورد بحث بوده و این تلاشها نتایج خوبی در پی داشته است.

قیمت نفت از سال 2014 بیش از 60 درصد پایین آمد. نقطه نظر عمومی درمورد قیمت نفت این است که "بهترین راه حل برای قیمت پایین نفت، قیمت پایین نفت است" استدلال این جمله این است که قیمت پایین نفت مانع سرمایه گذاری در ظرفیت تولید جدید می شود و منحنی عرضه آن را به عقب برده درنهایت موجب افت قیمت آن می شود. در واقع، در راستای تجربیات گذشته، هزینه های ثبت شده در بخش نفت در اکثر کشورهای تولیدکننده از جمله امریکا، به شدت پایین آمده است. اما مطابقت با کاهش قیمت آن ممکن است در این برحه زمانی متفاوت باشد.

احتمال ادامه روند افت قیمت نفت دور از انتظار نیست، چراکه علی رغم اشباع بازار، نفت شل امریکا حدود 4.2 میلیون بشکه در روز به عرضه خود اضافه کرده و این یعنی چرخه نفتی کوتاه تر و محدودتر. علاوه بر این، سایر عوامل تاثیرگذار در قیمت نفت عبارتند از: تغییر رفتار استراتژیک سازمان اوپک، افزایش پیش بینی شده صادرات ایران، افت تقاضای جهانی (بخصوص از طرف بازارهای نوظهور)، افت مصرف مواد نفتی در امریکا و برخی جایگزینی های به جای نفت. به این ترتیب در خوش بینانه ترین حالت قیمت نفت تا سال 2019 از بشکه ای 60 دلار فراتر نخواهد رفت.

گاز طبیعی و زغال سنگ نیز به عنوان سوختهای فسیلی، شاهد افت قیمت بودند که به نظر ادامه دار خواهد بود. عمده مصرف این دو سوخت جهت تولید برق می باشد درحالیکه نفت بیشتر برای نقل و انتقال برق استفاده می شود. اما در عین حال قیمت تمام این سوختها به یکدیگر مرتبط است.

نوآوری های اخیر در تکنولوژی راه قدرت نمایی انرژی های تجدیدپذیر از جمله باد، آب، خورشید و نیروی حرارتی مرکزی زمین را هموار کرده است. حتی در افریقا و خاورمیانه که اقتصادشان به شدت وابسته به صادرات سوختهای فسیلی است، پتانسیل بالایی جهت توسعه انرژی های تجدیدپذیر دیده می شود. به طور مثال، امارات متحده عربی تولید 24 درصد انرژی مورد نیاز اولیه خود از طریق منابع تجدیدپذیر تا سال 2021 را در دستور کار خود قرار داده است. 

ادامه پایین بودن قیمت سوختهای فسیلی در بلندمدت می تواند پیشرفت در توسعه انرژی های تجدیدپذیر را متزلزل کند، هرچند منابع تجدیدپذیر سهم کوچکی در مصارف اولیه انرژی در دنیا دارند و سهم عمده تولید انرژی از طریق نفت، گاز و زغال سنگ انجام می پذیرد. اما برای کاهش خطرات زیست محیطی چاره ای نیست جز اینکه انرژی های تجدیدپذیر بیشتر جایگزین سوختهای فسیلی شوند. متاسفانه قیمت پایین حال حاضر نفت، گاز و زغال سنگ ممکن است انگیزه یافتن سوختهای مناسب و ارزان جایگزین را کاهش بدهد. شکی در این نیست که قیمت بالای سوختهای فسیلی عامل رونق نوآوری و پذیرش تکنولوژی های پاک تر بود ضمن اینکه فن آوری های جدید کاهش انتشار گازهای سوختهای فسیلی را نیز دربر داشت.

قیمت پایین سوختهای فسیلی عبور از آن به سمت انرژی های تجدیدپذیر را به تعویق می اندازد. همانطورکه از درس های گذشته می توان آموخت تغییر از منبعی به منبع دیگر زمان خاص خود را نیازمند است اما اکنون زمان تاخیر نیست چراکه مسئله عمده تغییرات آب و هوایی است که حتی ممکن است برخی از آنها در حال حاضر قابل تشخیص نباشد. در همین راستا کنفرانسی با شرکت سایر ملتها در پاریس برگزار شد تا راهکارهای کاهش انتشار گازهای گل خانه ای تحت بررسی و نظر قرار بگیرند. امید است موفقیت کنفرانس پاریس درها را برای توافق بین المللی آینده در مورد قیمت کربن باز کند. توافق در مورد یک قیمت پایه برای کربن در سطح بین المللی شروع خوبی در این روند خواهد بود چراکه حل نشدن معظل گازهای گل خانه ای برای تمام نسل های حال و آینده خطرناک است.

منبع: IMF

 

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۵۶
تعداد بازدید : ۱,۲۱۸
کد خبر : ۳۹,۹۹۶
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید