به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نقش امریکا درافزایش قیمت فولاد - 25/11/1388

مرکز خدمات فولاد ایران - اواخر ژانویه روند صعودی قیمت ها در بازار جهانی فولاد آرام تر شد. حتی در برخی مناطق قیمت های پیشنهادی کاهش یافت. با این حال هنوز اغلب فولاد سازان معتقدند که رشد قیمت ها ادامه خواهد داشت. که در این میان بازار فولاد امریکا نقش مهمی در عملی شدن این پیش بینی ها ایفا می کند. برخی از تحلیل گران معتقدند که در ماه فوریه افزایش قیمت دیگری در بازار فولاد مشاهده خواهیم کرد. حتی در چند ماه اخیر  ثبات نسبی قیمت قراضه در بازا داخلی امریکا، حداقل در مورد انواع ورق نتوانست مانع از بالا رفتن قیمت پیشنهادی فولاد سازان گردد.

اوایل فوریه قیمت ورق گرم در شرق امریکا و در میدوست حدود 650 تا 670 دلار هرتن درب کارخانه بود، ورق سرد نیز 770 تا 790 دلار هر تن درب کارخانه عرضه شد. ورق گالوانیزه 795 تا 815 دلار هر تن درب کارخانه ارئه شد. حال کارخانه ها قیمت های پیشنهادی مارس ورق گرم را به 694 دلار هر تن درب کارخانه  و  ورق سرد را به حدود  794  دلار هر تن رسانده اند. در نتیجه تولید کنندگان ورق به آنچه می خواستند دست یافته اند.

نظر سنجی ها حاکی از آن است که نگرش بسیاری از دست اندر کاران بازار تغییر نموده است. 25 درصد شرکت کنندگان در یک نظر سنجی قصد دارند در 3 ماه آینده نیروی کار جدید استخدام کنند. که این بالاترین آمار از سپتامبر 2008 یعنی آغاز بحران می باشد. 50 درصد شرکت ها معتقدند که در نیمه اول سال کسب و کار پر رونقی خواهند داشت که چنین آماری نیز از تابستان 2009 بی سابقه بوده است. بیش از 33 درصد مصرف کنندگان ورق آمریکا در ماه ژانویه انبار های خود را پر نمودند در حالی که در دسامبر تنها 21 درصد موجودی خود را افزایش دادند. قبل از این در تابستان 2009 که به نظر می رسید اوج بحران به پایان رسیده مصرف کننده ها موجودی خود را بالا برده بودند گرچه  آن پیش بینی ها درست از آب در نیامد. ولی در حال حاضر آمار ها حاکی از آن است که فعالیت های بخش فولاد افزایش یافته که از آگوست 2004 تا به امروز بی سابقه بوده است. در نتیجه اعمال تعرفه های ضد دامپینگ بر محصولات چینی،  تولید لوله  در امریکا رو به افزایش است. در بخش خودرو سازی نیز بهبود هایی به چشم می خورد و سفارشات فولاد سازان در چند هفته اخیر رشد چشمگیری داشته است. در ژانویه تولید فولاد امریکا به 6 میلیون و 70 هزار تن رسید  که نسبت به سال قبل 6/53 درصد رشد داشته است.

در هر حال تمامی این آمار ها تنها  مربوط به بازار ورق امریکاست. وضعیت بازار فولاد ساختمانی  این کشور نامساعد است. تولید کنندگان میلگرد  قصد داشتند قیمت ها را در نیمه دوم فوریه به 575 تا 585 دلار هر تن درب کارخانه افزایش دهند اما این گونه نشد. دولت امریکا اول فوریه اعلام کرد قصد دارد مانع از طرح های غیر استراتژیک و بی قاعده در بودجه کشور گردد. قربانی اقتصادی این برنامه پروژه های بخش هوا فضا بود. ولی آنچه برای فولاد سازان اهمیت دارد این است که اغلب پروژ های ساخت و ساز دولت فدرال  نیز مشمول این قانون خواهند شد. از طرف دیگر پیش بینی شده که رکود بازار مسکن امریکا  در سال 2010 ادامه یابد و شاید در سال 2011 به اتمام برسد.

وضعیت بازار تیر آهن از این بدتر است. اگرچه این بخش از صنعت فولاد در اروپا نیز وضعیت مشابه ای دارد.

تولید کنندگان میلگرد ترکیه در ژانویه به خریداران امریکایی عرضه محدودی داشتند. در اوایل فوریه، قیمت میلگرد به حدود 550 تا 560 دلارهر تن فوب بود. ولی مصرف کننده ها تمایلی به خرید نداشتند.

صادرات ورق به امریکا به تدریج رو  به بهبود است. اوایل فوریه قیمت ورق گرم روسیه در بازار های امریکا 615 تا 640 دلار هر تن سی اف آر با حساب مالیات بر ارزش افزوده  بود. ورق سرد روسیه، برزیل و چین نیز به قیمت 750 تا 770 دلارهر تن عرضه شده است.  ولی امریکایی ها تمایل چندانی به خرید کالاهای وارداتی ندارند. در ژانویه تعرفه واردات محصولات فولادی 10 تا 12 درصد نسبت به دسامبر افزایش یافت گرچه بیشتر در بخش واردات لوله اعمال شده است .

۲۵ بهمن ۱۳۸۸ ۱۱:۰۶
تعداد بازدید : ۷۶۵
کد خبر : ۴,۰۰۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید