به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا بانک های مرکزی آسیا بیشتر باید نگران بدهی باشند تا تورم

پایگاه خبری فولاد ایران - مدتهاست بانک های مرکزی از معیار انتظارات تورمی برای سیاست گذاری های خود استفاده کرده اند که تعیین نرخ بهره نیز از این جمله بوده است. به گزارش فولاد ایران، اما برخی از تحلیلگران این سوال را مطرح می کنند در صورت بروز مشکلات بزرگتر این سیاست گذاریها برای بانک های مرکزی آسیایی باید چگونه باشد. مایکل هیز، اقتصاددان ارشد موسسه آلیانز هفته پیش در مورد بهبود چشمگیر اقتصادهای آسیا سخن گفت و اظهار کرد "تجارت یکی از دلایل بهبود اقتصاد در آسیاست." وی با اشاره به افزایش اوراق قرضه در سراسر منطقه آسیا بخصوص چین دلیل دیگر رونق اقتصاد آسیا را که اندکی مشکل ساز نیز هست چرخه اعتباری عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد که بین سالهای 2007 و 2016 بدهی بخش خصوصی از جمله خانوارها و شرکت های غیرمالی به حدود 90 درصد از تولید ناخالص ملی در چین و حدود 70 درصد در سنگاپور افزایش داشت. از نقطه نظر کوتاه مدت این روند اخبار خوبی بود چرا که از توقف تقاضا و ضعف اقتصاد جلوگیری می کرد، اما در بلندمدت این سؤال مطرح می شود که آیا این امر قابل تحمل است یا خیر؟  او می گوید: "مقامات مالی در سرتاسر دنیا می بایست معیارهای دیگری در قانونگذاریهای مالی را آغاز نمایند و تنها بر معیار تورم تمرکز نکنند".

علی رغم تلاش سیاستگذاران در کنترل نرخ تورم از طریق پایین آوردن نرخ بهره و در مواردی معادل سازی پولی برای آن، تورم در سراسر دنیا همچنان ساکن است. در امریکا، شاخص قیمت مصرف کننده 0.1 درصد کاهش ماهانه و 1.9 درصد افزایش سالانه داشت، هرچند پیش بینی فدرال رزرو امریکا در مورد تورم 2 درصد بود. کاهش روزافزون قیمت نفت، قیمت مصرف کننده را پایین آورد. طبق گزارش رویترز، قیمت نفت وست تگزاس امریکا به پایین ترین سطح هفت ماه اخیر رسید.

در ژاپن، شاخص قیمت مصرف کننده 0.4 درصد در ماه آوریل بالا رفت، درحالیکه این افزایش در ماه مارچ تنها 0.2 درصد بود. در مناطق دیگر آسیا این شاخص 1.5 درصد در ماه می در چین بالا رفت و در سنگاپور نرخ تورم تنها 0.4 درصد در ماه آوریل بود.

این اقتصاد دان ابراز نگرانی کرد که ممکن است برخی از بانک های مرکزی آسیایی برای مقابله با تورم  پایین به نقدینگی روی آورده و نرخ بهره را پایین تر بیاورند.

با تزریق نقدینگی به بازاری که نرخ بهره آن به میزان کافی پایین است، بی ثباتی مالی شدید تر می شود. گرچه وضعیت وام دهی حتی راحت تر هم می شود ولی این می تواند واکنشی غلط باشد.

اخیرا موسسه سیتی اظهار داشته " ابراز تمایل به معجزات تورم نزولی" نرخ بهره پایین تر و بازده پایین اوراق قرضه  را در پی دارد.

فشار ها برای پایین آوردن بازده اوراق قراضه شرایط مالی را تسهیل می نماید. با افت بازده اوراق قراضه این احتمال نیز وجود دارد که دسترسی به بازدهی که از دارایی های ریسک در سطح ارزشی بالا همچنان حمایت کند بدتر شود. خرید دارایی های با ارزش بیش از حد می تواند دیرتر به سرمایه گذار آسیب بیشتری وارد کند.

منبع: CNBC

 

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۱ تیر ۱۳۹۶ ۰۹:۲۹
تعداد بازدید : ۵۰۸
کد خبر : ۴۰,۰۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید