به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

هدفمندسازی عرضه سنگ آهن با حضور در بورس

پایگاه خبری فولاد ایران - راهیابی به بورس به عنوان یک گام جدی در مسیر رشد فعالیت از سوی معدن «گهر زمین» ارزیابی می شود که بزرگ ترین ذخیره سنگ آهن در مجموعه گل گهر (کرمان - سیرجان) را در اختیار دارد.

 اقتصادی مقدماتی معدن گهر زمین را شرکت «آ.دی.سی» (ADC) کانادا و نیز مطالعات و طراحی اولیه در بخش روباز معدن را شرکت مهندسی کوشا معدن با مشارکت شرکت های «دبلیو.جی.ام» (WGM) کانادا و «اس.آر.کی» (SRK) انگلیس انجام داده اند.

میزان ذخیره زمین شناسی معدن سنگ آهن گهر زمین در سیرجان 643 میلیون تن تخمین زده شده است.

** حق بهره برداری 25 ساله

مدیر مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، موضوع واگذاری حق بهره برداری از معدن آنومالی شماره 3 گل گهر به شرکت گهر زمین از سوی هیات وزیران به مدت 25 سال در فروردین پارسال را مهم ارزیابی کرد.

«مرتضی علی اکبری» یادآوری کرد: شرکت گهر زمین سال ها این معدن را در اختیار داشت اما حق بهره برداری از آن برای تولید و فروش محل مناقشه بود.

طبق این مصوبه به میزان 7.5 درصد نرخ شمش فولاد خوزستان هر سال به ازای هر تن بهره برداری دولت از گهر زمین مطالبه می کند.

علی اکبری افزود: شرکت گهر زمین سالیانه تولید 10 میلیون تن گندله و 10 میلیون تن کنسانتره را در برنامه دارد که در مرحله نخست با بهره برداری از این معدن پنج میلیون تن کنسانتره تولید می شود.

** سود هر سهم 48 ریال

مدیر پایگاه اطلاع رسانی و تحلیل بورس24 نیز درباره شرایط گهر زمین در آستانه ورود به بورس تاکید کرد «برپایه سرمایه یک هزار و 230 میلیارد ریالی، سود خالص در سال مالی منتهی به سی ام آذر 1395 برابر با 591 هزار و 312 میلیون ریال بوده و سود هر سهم 48 ریال در نظر گرفته شده است.

«علیرضا باغانی» نسبت های مالی شرکت در آن سال مالی را چنین ذکر کرد: حاشیه سود ناخالص 34 درصد، حاشیه سود عملیاتی 25 درصد، حاشیه سود خالص 9 درصد، حاشیه سود ناخالص کلوخه سنگ آهن 38 درصد، حاشیه سود ناخالص کنسانتره سنگ آهن 24 درصد و حاشیه سود ناخالص سنگ آهن دانه بندی 29 درصد.

** تولید سه میلیون و 650 هزار تن کنسانتره

معاون بهره برداری معدن گهر زمین میزان کنونی کنسانتره تولیدی این واحد را سه میلیون و 650 هزار تن اعلام کرد.

به گفته «عباس سلیمان زاده»، در سه ماهه نخست امسال نیز یک میلیون و 150 هزار تن کنسانتره تولید شد و از این رقم 256 هزار تن از بندرعباس و از مسیر خلیج فارس صادر و 230 هزار تن به فولاد مبارکه اصفهان فروخته شد.

** اخذ 210 میلیارد تومان تسهیلات بانکی

مدیر مالی گهرزمین نیز تامین مالی شرکت را از طریق بورس با نرخ بازده 24 تا 25 درصد و همچنین سیستم بانکی با نرخ بالا اعلام کرد.

«تورج بهزادیان» یادآوری کرد: وقتی شرکت راه اندازی شد و به بهره داری رسید، وضعیت نقدینگی بهتر شد و نرخ‌ها به 18 و 20 درصد کاهش یافت.

وی تصریح کرد: گهر زمین 2هزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات بانکی گرفت که 700 میلیارد ریال آن تسویه شد.

به گفته وی، یک هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز از بانک دی گرفته شد.

** سهم 6 درصدی گهر زمین از تولید 32 میلیون و 600 هزار تنی کنسانتره

آمار تولید پارسال کنسانتره نشان می دهد 32 میلیون و 590 هزار و 45 تن مجموع عملکرد پنج واحد شاخص در این زمینه بود که سهم گل گهر 38 درصد و گهر زمین 6 درصد ثبت شد.

شرکت های سنگان (خراسان رضوی)، سنگ آهن مرکزی (کرمان)، چادرملو (یزد) و خاورمیانه در مجموع 56 درصد تولید را بر عهده داشتند.

** سهم 28 درصدی گل گهر از تولیدی 25 میلیون و 800 هزار تنی گندله

پارسال تولیدکنندگان گندله به میزان 25 میلیون و 806 هزار و 457 تن دستاورد را ثبت کردند که از این رقم واحدهای گل گهر و فولاد مبارکه هریک جداگانه سهم 28 درصدی را به خود اختصاص دادند و شرکت های فولاد خوزستان، چادرملو و خاورمیانه در مجموع سهم 44 درصدی داشتند.

** ارزش صادرات سنگ آهن 818 میلیون دلار

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، پارسال مجموع صادرات سنگ آهن کشور به 21 میلیون و 193 هزار تن با ارزش 818 میلیون دلار رسید.

این رقم در مقایسه با صدور 13 میلیون و 632 هزار و 836 تن سنگ آهن در سال 1394 به ارزش 522 میلیون دلار از نظر وزن و ارزش به ترتیب 55.4 و 56.7 درصد رشد نشان می دهد.

تازه ترین آمارها نشان می دهد میزان ذخیره شناسایی شده سنگ آهن کشور چهار میلیارد و 522 میلیون تن است که از این رقم 2 میلیارد و 585 میلیون تن قطعی و بقیه احتمالی است.

بیشترین سهم سنگ آهن برای گل گهر یک میلیارد و 250 میلیون تن پیش بینی شده که یک میلیارد تن آن ذخیره قطعی است.

منبع: ایرنا

۲۴ تیر ۱۳۹۶ ۱۳:۱۱
تعداد بازدید : ۵۵۶
کد خبر : ۴۰,۳۷۹
کلیدواژه ها: سنگ آهن پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید