به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا تحریم ایران و قطر می‌تواند ترامپ را به هدف سلطه بر بازار جهانی انرژی برساند؟

پایگاه خبری فولاد ایران - با روی کار آمدن ترامپ، بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام شدت یافت و تلاش برای جلوگیری از ورود شرکت‌های خارجی به ایران به خصوص در حوزه انرژی متمرکز شد و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها از این اقدام اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از اویل پرایس، در حالیکه کاخ سفید تلاش می‌کند تا روز به روز برجام را کمرنگ کند، مقامات ایرانی به صورت روز افزون تلاش خود را برای جذب شرکت‌های انرژی خارجی برای ورود به صنعت بیشتر می‌کنند.

امیرحسین زمانیان معاون وزیر نفت در سخنرانی خود در کنگره جهانی نفت در استانبول ترکیه اعلام کرد: دست ایران پر است و ما معتقدیم شرایط برای ورود شرکت‌های نفتی بین‌المللی به ایران به حالت عادی بازگشته است.

طی هفته‌های اخیر شرکت توتال قراردادی چند میلیارد دلاری را برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی با ایران امضا کرده اما باید توجه داشت که این نوع سرمایه‌گذاری هنوز در ایران معمولی نیست و به نظر می‌رسد توتال یک استثنا است زیرا در صورتی که آمریکا از برجام خارج شود این شرکت‌ها با تنبیه آمریکا مواجه می‌شوند. این مسئله باعث شده است که میل شرکت‌های نفتی علیرغم برطرف شدن موانع موجود برای همکاری با ایران همچنان پایین بماند.

از سوی دیگر شاهد آن هستیم که آمریکا به وسیله همسایگان قطر نظیر عربستان در حال کوتاه کردن دست این کشور از بازار جهانی گاز است چرا که هم‌اکنون قطر بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع در جهان محسوب شده و آمریکا به دنبال گرفتن جای این کشور در بازار جهانی است.

آژانس‌ بین‌المللی انرژی اخیراً پیش‌بینی کرد با توجه به روند کنونی افزایش تولید ال ان جی در آمریکا این کشور تا 5 سال آینده به بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده ال ان جی در جهان تبدیل شود. به طور کلی از زمان روی کار آمدن ترامپ آمریکا در حال قدم برداشتن در مسیر توسعه تسلط خود بر بازار جهانی انرژی است و اقدامات این کشور علیه ایران و قطر می‌تواند به این کشور در تحقق این هدف کمک کند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که اقدامات عربستان و کشورهای هم‌پیمان در تحریم قطر و اقدامات مستقیم ترامپ در جلوگیری از ورود شرکت‌های خارجی به صنعت نفت ایران عملاً یک هدف را دنبال می‌کنند و آن باز کردن راه و ایجاد فضا برای ورود قدرتمند آمریکا به بازار جهانی انرژی است اگرچه ایران تلاش می‌کند تا سرمایه‌های خارجی از کشورهای روسیه، هند و چین را به پروژه‌های نفتی و گازی خود جلب کند اما نگرانی نسبت به خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای باعث شده است که شرکت‌های اروپایی همچنان از ورود به صنعت نفت و گاز ایران خودداری کنند.

منبع: فارس

۲۶ تیر ۱۳۹۶ ۱۲:۳۲
تعداد بازدید : ۵۴۲
کد خبر : ۴۰,۳۹۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید