به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مبادلات بانکی ایران و عراق برقرار نشد

پایگاه خبری فولاد ایران - به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در دیدار با همتای عراقی خود با اشاره به عقب نشینی داعش در عراق گفت: خیلی هوشحال هستیم که عراق توانست این گروه را از بین ببرد و انشالله باقیمانده این گروه تروریستی هم هرچه زودتر ازبین رفته و یا از عراق خارج شود.

وی تصریح کرد: همانطور که شما صداقت ما را در همکاری های فی ما بین دیدید، اکنون هم می توانید روی کمکهای تجاری و اقتصادی ما حساب کنید.

نعمت زاده تصریح کرد: در مورد مذاکرات اخیر، چند نکته دارای اهمیت است؛  یکی اینکه نداشتن روابط بانکی بین دو کشور مشکلات زیادی را برای بخش خصوصی هر دو کشور ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: علیرغم توافقنامه ای که یک سال قبل بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی عراق امضا شد اما همچنان این روابط بانکی ایجاد نشده است. 

وزیر صنعت کشورمان گفت: اخیرا هم که علاقه داشتیم گاز ایران را به نیروگاههای شما برسانیم به همین دلیل مجبور شدیم از یک کشور سوم برای حل مشکلات بانکی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: من از مسئولان عراقی می خواهم برای حل این مشکلات اهتمام ورزند.

احداث ۵شهرک صنعتی در مرزهای همجوار ایران/مشکل تبادل بانکی را پیگیری می‌کنم

محمد شیاع السودانی، وزیر صنایع عراق هم در این دیدار ضمن قدردانی از دولت ایران برای همکاریهای دوجانبه گفت: اخراج نیروهای ضد مسلمان داعش از موصل را مدیون خداوند متعال و جانفشانی های مردم عراق و همچنین صدور فتوای آیت الله سیستانی می دانیم. این پیروزی مایه شادمانی مردم عراق و مسلمانان جهان است.

وی با بیان اینکه از طرف دولت و ملت عراق از دولت و مردم ایران در زمینه کمکهای بشردوستانه تشکر می کنیم، افزو: ما طی دو روز گذشته برنامه های بسیار پرباری در حوزه همکاری های تجاری و اقتصادی در ایران داشتیم؛ فکر می کنیم که شرکتهای دولتی ما می توانند با شرکتهای دولتی و خصوصی ایرانی وارد همکاری شوند. ما دیروز با برخی از این شرکتها مذاکره داشتیم و دعوتنامه هایی در آینده برای آنها خواهیم فرستاد. علاوه بر این،   فرصتی برای همکاری میان بخش مختلط دولتی و خصوصی عراق وجود دارد که در زمینه پروژه های مختلف با بخش خصوصی ایران وارد مذاکره شوند.

این مقام ارشد عراقی ادامه داد: ما می دانیم که موسسات بسیاری در عراق هستند که ممکن است شرکتهای ایرانی را سردرگم کنند اما همین جا اعلام می کنم تنها دستگاه مرجع برای مذاکره و همکاری، وزارت صنایع عراق است.

وی گفت: در هر استان عراق می توان یک شهرک صنعتی احداث کرد اما در فاز اول ۵ شهرک صنعتی در شهرهای هم جوار با ایران احداث خواهد شد. ما تعهد می دهیم انرژی مورد نیاز شرکتهای ایرانی را در این شهرک ها تامین کنیم.

او ادامه داد: مسئله اصلی ما بحران مالی است که باعث توقف در ساخت شهرکهای صنعتی شده است.

وی خطاب به نعمت زاده گفت: امیدوار هستیم شما به همه موسساتی که نگران پیشبرد کارها در عراق هستند، اطمینان دهید مانعی در پیشبرد اهداف مشترک ما نخواهد ماند و مشکلات حل خواهد شد.

این مقام ارشد عراقی با اشاره به سخنان نعمت زاده درباره مشکل مبادلات بانکی بین دوکشور گفت: نکاتی را که آقای وزیر در خصوص مشکل مبادلات بانکی مطرح کردند،   تایید می کنم و این مانع بسیار جدی است.

شیاع السودانی تصرح کرد: ۴ بانک ایرانی در استانهای عراق دفاتری را احداث کرده اند. در مقابل بانک رشید عراق درخواست تاسیس شعبه در ایران داشته که تاکنون پاسخ مثبتی نگرفته است.

وی تاکید کرد: من مشکل مبادلات بانکی را بعد از این سفر با رئیس بانک مرکزی عراق مطرح می کنم تا مشکلات را حل کنند.

او گفت: دولت عراق بسیار بر همکاری های گازی با ایران اصرار دارد. خصوصا عراق درفصل گرما در زمینه برق نیاز فراوانی دارد که ایران قادر به تامین آن است.

آمادگی ایران برای همکاری در حوزه پتروشیمی

نعمت زاده نیز در ادامه این دیدار گفت : من دو سال پیش به نخست وزیر عراق گفتم شما منابع گازی زیادی دارید که آن را می سوزانید؛ به ما اجازه بدهید بیاییم و آن گازها را جمع کنیم تا خود شما در صنایع بسوزانید ولی توجهی نشد.

حالا هم میگویم آمادگی داریم تا ایدرو این کار را برای شما انجام دهد. ما ابتدای سالهای جنگ این کار را انجام دادیم.

وی ادامه داد: دوستان  اسم من را پدر صنعت پتروشیمی گذاشته اند. ما می توانیم این تجربه را برای شرکتهای پتروشیمی عراق هم استفاده کنیم.

وی گفت: همین شهرک صنعتی شمس آباد که دیروز بازدید کردید را ما ۲۴ سال پیش طراحی و اجرا کردیم. آن زمان آنجا بیابانی بی آب و علف بود. ما حاضریم شهرکهای صنعتی شما را با همین تجربه بسازیم.

نعمت زاده ادامه داد: به هر صورت ما همانطور که در بخش های نظامی و امنیتی توانستیم اعتماد شما را جلب کنیم در بازرگانی و صنعت هم میتوانیم اعتماد شما را جلب کنیم. ما عزت شما را می خواهیم همانطور که عزت و رونق را برای کشور خود می خواهیم.

او گفت: من زمانی که می بینم شهروندان شما مشکل تامین برق دارند ناراحت می شوم. ما توانایی خوبی در زمینه تولید توربین و ژنراتورهای تدلید برق داریم و قادر به تامین برق برای شما هستیم فقط باید به ما اعتماد کنید. ما سالانه ۴ تا ۵ هزار مگاوات برق در کشور تولید می کنیم و همین کار را می توانیم در کشور شما انجام دهیم.

منبع: مهر

۲۶ تیر ۱۳۹۶ ۱۲:۳۵
تعداد بازدید : ۷۷۶
کد خبر : ۴۰,۴۰۳
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید