به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آمار تجارت خارجی هم سیاسی شد

پایگاه خبری فولاد ایران - آمار تجارت خارجی در سه ماه متوالی به دلایل مسائل سیاسی و با تائید رئیس کل گمرک تا زمان انتخاب وزرای کابینه دولت دوازدهم حبس شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در حالی که باید ظرف چند روز آینده جزئیات صادرات و واردات تیرماه را از سوی گمرک اعلام شود، اما همچنان مسئولان این سازمان از ارائه گزارش حجم تجارت خارجی کشور طی 62 روز گذشته خودداری می‌کنند.

گمرک ایران طی سه ماه اخیر به دلیل تلاش‌ و گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب وزرای اقتصادی و تعیین تکلیف وزرای کلیدی صنعت معدن، تجارت، احیای وزارت بازرگانی و اقتصاد، آمار صادرات و واردات را حبس کرده و همچنین پروژه انتشار بر خط آمار روزانه نیز متوقف است.

این اقدام در حالی رخ داده که یکی از شعارها و رویکردهای مطرح شده، از سوی گمرک انتشار بر خط اطلاعات روزانه تجارت خارجی و در دسترس بودن برای عموم و خدمات‌گیرندگان است.

شنیده شده کرباسیان رئیس کل گمرک در پی دریافت برخی مشاوره‌ها و تفسیرهای نادرست از روند تجارت خارجی،دستور داده تا تعیین تکلیف تیم جدید اقتصادی دولت دوازدهم، انتشار آمار تجارت خارجی متوقف شود.

پیش‌تر البته یکی از بهانه‌ها و توجیه عدم ارائه آمار توسط مسئولان فناوری اطلاعات گمرک به روزرسانی سایت عنوان شده بود که از منطق درستی برخوردار نیست و ارتباطی با یکدیگر ندارند. 

چندی پیش نیز وزیر اقتصاد هم در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر علت عدم انتشار آمار تجارت خارجی سکوت اختیار کرد.

شفافیت و انتشار اطلاعات یکی از شعارها اصلی مسئولان وزارت اقتصاد و گمرک بوده، اما در حال حاضر به دلیل مسائل سیاسی تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

بسیاری از کارشناسان و اعضای اتاق بازرگانی دلیل منتشر نشدن تجارت خارجی را منفی شدن تراز تجاری و کاهش صادرات در چند ماه اول سال جاری می‌دانند که طی یکسال گذشته به لطف محصولات به ظاهر غیرنفتی (بخوانید نفتی) مثبت شده بود.

در ماه‌های اخیر با بروز مشکل برای نقل و انتقال ارز پتروشیمی‌ها به کشور چین که همچنان نیز پابرجاست صادرات این محصول روند کاهشی داشته است.

منبع: فارس

۱ اَمرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۳۱
تعداد بازدید : ۵۲۱
کد خبر : ۴۰,۴۵۳
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید