به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اعدادی که چین را بزرگترین اقتصاد مشارکتی جهانی می‌کند

پایگاه خبری فولاد ایران - کشوری که واقعا در زمینه اقتصاد مشارکتی رو به رشد بوده، چین است. مصرف در چین رو به افزایش است، در ۲۰۱۶ رشد مصرف داخلی معادل ۶۴ درصد رشد تولید ناخالص داخلی جی دی پی بوده است. بخش فزاینده ای از این رشد هزینه های مصرفی مربوط به اقتصاد مشارکتی است.

طی دهه اخیر اقتصاد مشارکتی به سرعت رشد کرده و از یک مفهوم حاشیه ای به یک نیروی اصلی اقتصادی تبدیل شده است و صنایع مختلف از جمله گردشگری را با تغییرات چشمگیری روبرو کرده است.

اقتصاد مشارکتی از زیرساخت های دیجیتال استفاده می کند تا به مشتریان اجازه دهد تا دسترسی به دارایی های کم مصرف را به طور رایگان و آزاد یا با هزینه اندک به اشتراک بگذارند. ماهیت همتراز این صنعت منجر به افزایش سریع ابعاد آن شده است. به عنوان مثال، ۹۳ سال طول کشید تا هتل هیلتون ۶۰۰ هزار اتاق بسازد در حالی که وبسایت ایربی ان بی که در زمینه اشتراک گذاری خانه فعالیت می کند، تنها در طول ۴ سال این تعداد اتاق را به زیرساخت های خود افزوده است.

اقتصاد مشارکتی منافع زیادی برای مشتریان، کارآفرینان و محیط زیست دارد. برای مثال، مطالعه و بررسی مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد که طی بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو دوژانیرو، وبسایت ایربی ان بی معادل ۲۵۷ هتل برای میهمانان بازی ها ایجاد کرده و از این طریق از نظر استفاده از تجهیزات و مواد ساحتمانی صرفه جویی کرده و کمک زیادی به کاهش آلایندگی این شهر داشته است. علاوه بر این دلارهای گردشگران خارجی را به طیف گسترده ای از محله های شهر اختصاص داده است. با این حال شرکت های فعال در زمینه اشتراک گذاری نیز با انتقاداتی به خاطر تاثیر منفی بر فرصت های شغلی یا بالا بردن اجاره ها روبرو هستند.

01-04 

چین: مرکز اقتصاد مشارکتی

کشوری که واقعا در زمینه اقتصاد مشارکتی رو به رشد بوده، چین است. مصرف در چین رو به افزایش است، در ۲۰۱۶ رشد مصرف داخلی معادل ۶۴ درصد رشد تولید ناخالص داخلی جی دی پی بوده است و ۲۰ درصد رشد جی دی پی جهانی را تشکیل داده است. بخش فزاینده ای از این رشد هزینه های مصرفی مربوط به اقتصاد مشارکتی است.

در ۲۰۱۵ این بخش ارزشی بالغ بر ۲۲۹ میلیارد دلار داشته و پیش بینی می شود طی ۵ سال آینده نیز هر سال با رشد ۴۰ درصدی روبرو شود.

بخش اطلاعات دولتی چین اخیرا اعلام کرده است که تا ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ درصد جی دی پی را در اختیار خواهد داشت، و این سهم تا ۲۰۲۵ میلادی به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. این کزارش نشان می دهد که حجم معاملات اقتصاد مشارکتی در چین در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل ۱۰۳ درصد رشد داشته است.

طی سال گذشته، ۶۰۰ میلیون نفر در اقتصاد مشارکتی در چین سهیم بوده اند. این رقم نسبت به ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر رشد داشته است. در این حال، زیرساخت های اقتصاد مشارکتی ۵.۸۵ میلیون شغل ایجاد کرده که نسبت به سال قبل ۸۵۰ هزار فرصت شغلی بیشتر بوده است.

در سایر مناطق جهان نیز این روند به سوی شرکت های بزرگ نیز سرایت کرده است. به عنوان مثال، شرکت "دیدی چو ژینگ" که اوت ۲۰۱۶ میلادی واحد چینی اوبر را خریداری کرد و اکنون بزرگترین شرکت رانندگی مشارکتی در جهان به شمار می رود. از تاسیس این شرکت تنها ۵ سال می گذرد. در سال ۲۰۱۵ به تنهایی این شرکت ۱.۴ میلیارد سفر انجام داده است. مسافران چینی نشان داده اند که تمایل زیادی دارند تا با غریبه ها یک مسیر مشخص و مشابه را طی کنند. در ۲۰۱۵ میلادی مسافران شرکت دیدی، به طور میانمگین روزانه ۱.۱۴۳ میلیون سفر را به اشتراک گذاشته اند. در کل سال، این مساله موجب شد تا ۵۱۰ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی شود و ۱۳.۵۵۰ میلیون تن دی اکسید کربن کمتری تولید شود.

در همین حال، شرکت های فعال در زمینه اشتراک گذاری دوچرخه مثل موبایک و اوفو از قفل های هوشمندی با کدهای کیوآر و سنسور جی پی اس استفاده می کنند تا به شهروندان اجازه می دهد تا در هر مکانی از شهر سوار دوچرخه شوند و به سوی مقصد خود حرکت کنند و هرجا خواستند دوچرحه خود را قفل کنند. گسترش و ظهور این شرکت ها موجب شده است تا استفاده از دوچرخه به شدت افزایش یابد. این شرکت ها هم اکنون هر هفته بیش از ۶ میلیون کاربر دارند و در برخی شهرها دوچرخه به دومین یا سومین وسیله حمل و نقل پر مصرف تبدیل شده است.

این تنها مختص به شرکت های اشتراک گذاری خودرو، دوچرخه یا اتاق نیست. اقتصاد مشارکتی چین دارای انشعاب های گسترده ای است. در شهر شنژن در جنوب چین، شرکت ئی آمبرلا شیرینگ حفاظت در برابر باران را برای تنها ۰.۰۷ دلار به مدت ۳۰ دقیقه ارائه می کند.بانک های شارژ تلفن همراه و میکسرهای محکم و استوار تنها بخش های دیگری از محصولات در دسترس است آن هم در شرایطی که اقتصاد مشارکتی چین به سرعت رو به گسترش است.

یکی از دلایل اصلی موفقیت این است که کابران چینی به طور منجصر بفردی آماده استفاده از فرصت ها هستند. در میان ۹۸۰ میلیون کاربر تلفن همراه در چین، فناوری پرداخت مجازی توسط موبایل به سرعت فراگیر شده است. با استفاده از برنامه های کاربردی گوشی های هوشمند مشتریان می توانند محصولات را خریداری کرده یا پول منتقل کنند ان هم با استفاده از کدهای کیو آر. در ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۱۹۵ میلیون نفر از فناوری پرداخت مجازی استفاده کرده اند، این رقم در آمریکا تنها به ۳۷ میلیون نفر رسیده است.


04-02  

شهرهای پرجمعیت و متراکم، نواوری سریع و قیمت های باصرفه برای مشتریان، عوامل دیگر موفقیت به شمار می روند.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۱ اَمرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۴۰
تعداد بازدید : ۸۰۷
کد خبر : ۴۰,۴۶۳
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید