به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

احکام 10 گانه مکتب ماکیاولیسم

پایگاه خبری فولاد ایران -

۱- همیشه در پی سود خویش باش: بشریت در نگاه او خانواده‌ای متشکل از برادران یکدل نبود. بلکه آدمیان گله‌هایی از دد و دام بودند که هر یک در پی مقصد خویش گام بر می‌داشتند و ماکیاولی معتقد بود این حق حاکم است که از دامان به سود خویش استفاده کنند. حق با قوی است. بنابراین اقویا باید بر قدرت خویش پافشاری کرده و قوانینی وضع کنند که حافظ آنها در برابر عصیان ضعفا باشد.

۲- جز خویشتن هیچ کس را محترم مدار: وی می نویسد آن کس که علت بزرگی دیگران می‌شود خود سرش بی‌کلاه می‌ماند؛ و همین که کسی محبوب عامه گشت او را از میان بردار. به عقیده ماکیاولی مملکت پیروزمند و موفق مملکتی است که فقط یک نفر بر آن آقایی کند. دیگران هم باید بنده آن یک نفر باشند. شاه باید هدیه بپذیرد اما نباید هدیه بدهد.

۳- بدی کن اما چنان وانمود کن که نیکی می‌کنی: ماکیاولی معتقد بود که ریاکاری صفتی ارزشمند است. صراحتاً شهریاران و شاهان را اندرز می‌دهد که از رک و راست بودن بپرهیزند و می‌گفت خوب بودن زیان‌آور است؛ و بر پادشاهان لازم است که برای حفظ قدرت و منفعت خویش بر خلاف عدل، شفقت، انسانیت، و حسن‌ نیت رفتار کنند. اما رعایایشان نباید از این امر آگاه باشند. باید آنها را تحمیق کرد و چنان وانمود کرد که شهریارشان فرمانروایی شریف، رحیم، دین دار و عادل است (بگذار زبانت از رحم و شفقت سخن گوید اما دلت از بدی و شرارت لبریز باشد).

۴- حریص باش و آنچه را می‌توانی تصاحب کن: در فلسفه وحشیانه ماکیاولی شاه جز به امیال و آرزوهای خویش نباید به چیزی اندیشه کند. اما چنان وانمود کن که از تو آزادیخواه‌تر کسی نیست. بر نیکی پابگذار اما در همان حالی که لگدمالش می‌کنی نوازشش کن.۵- خسیس باش: عاقلانه نیست که حکمرانی برای رعایایش بیش از اندازه ولخرجی کند. شاه آزادمنش همیشه سرانجامش به تباهی خواهد کشید.

۶- خشن و درنده خوی باش: ماکیاولی شهریار ایتالیایی سزار بورژیا را به عنوان شاهد مثال در کتاب خویش نام می‌برد و می‌گوید: نیکی هرگز ثمربخش نیست و شرافت بدترین سیاست‌هاست.

۷- چون فرصت بدست آوری دیگران را بفریب: کسی که حیله‌گرتر است، نیرومندتر است و قدرت، از عدالت نیرومندتر است و دروغ، از حقیقت نیرومندتر.

۸- دشمنانت را بکش و اگر لازم بود دوستانت را هم .

۹- در رفتار با مردم به زور توسل جوی نه به مهربانی: ماکیاولی به عنوان یک قاعده کلی معتقد بود که اگر از انسان بترسند بهتر است تا انسان را دوست داشته باشند.

۱۰- همه مساعی خود را به جنگ متمرکز ساز: مهمترین کار شهریار ماکیاولی جنگ است. مهمترین تفکرات جدی او باید معطوف به یک مسئله مهم باشد یعنی چگونگی شکست دادن همنوعان.

علیرضا بهداد / اقتصادنامه

۳۱ اَمرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۴۰
تعداد بازدید : ۴۱,۶۵۳
کد خبر : ۴۰,۹۴۴
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

زینب
Iran
5
0
0

مطلب خوپی بود.استفاده کردم.

سید عبدالحسین حسینی
Iran
0
1
2

مکتب ماکیاولی کاملاناصحیح ضداخلاقی است. نظر من این است که رفتارها وعملکردحسن فریدون رئیس جمهور ایران در عرصه سیاست برگرفته از مکتب ماکیاولی است.

حامد
Russia
0
0
1

بده

ناشناس
Germany
5
0
0

خوب توضیح داده بودین ممنون

ایمان فداکار
Germany
0
0
0

فکر می کنم ماکیاولی صورت لخت عریان حاکمان را به مردم نشان داد او پلی بود بین فلسفه قدیم و مدرن شاید باعث بانی قرارداد اجتماعی که بعد از او توسط هابز رسو و حتی جان لاک بین حاکمان و مردم بوجود امد باعث کنترول شاهان شد بانی ان ماکیاول بود او نمی گفت حاکمان باید این باشند در واقع این هستند می گفت .

مهران
Iran
4
0
0

سلام و با تشکر از قلم زیباتون نظر بنده اینه که خیلی آدم خطرناکی بوده ایشون ، یعنی فکر میکنم بهش اگر میدون داده می شد 2 روزه آخرزمان می شد. من موندم چطور گذاشتن کتابش منتشر بشه. این تفکر در اصل ضد حیات بشری هست نه در جهت تداوم اون. پس لعنت به این تفکر شوم. با تشکر...

احسان
Iran
0
0
0

عجب ......!!!!!!! ممنون خیلی عالی بود

سالار
Iran
0
0
1

این افکار در ایران فعلی چقد رایج شده


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید