به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 42 سال 2017 ( شماره 399)

سنگ آهن

فولاد ایران:  سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین هفته گذشته از 58.10 دلار پایان هفته 41  ابتدا به بالای 62 دلار بهبود یافت که به دلیل بهبود بازارهای فیوچر چین و افزایش خرید ها بود ولی همانطور که انتظار می رفت چون رشد قیمت خیلی سریع بود مجددا کمی نزولی شد و به 61.6 دلار هر تن خشک سی اف آر چین  رسید  نهایتا روز جمعه پس از نوساناتی 60.65 دلار هر تن خشک سی اف آر چین ثبت شد. 

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 60 درصد با توجه به روند بازار چین از حدود 36 دلار به حدود 40 دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود 36 دلار هر تن فوب ثبت شد.

 

قراضه

فولاد ایران: قیمت قراضه وارداتی در ترکیه افت قیمت هایی را تجربه نمود و سپس در ثبات ماند. قراضه سنگین 20-80 امریکا 305 دلار هر تن سی اف آر بود که نسبت به هفته قبل 10 تا 12 دلار افت داشت. نهایتا متوسط قیمت بازار تا پایان هفته در 300 دلار هر تن سی اف آر در ثبات ماند.

هفته گذشته قیمت قراضه صادراتی ژاپن با توجه به کاهش قیمت های درخواستی کره ای ها پایین آمد و قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن 9 دلار افت داشته 272 تا 276 دلار هر تن فوب شد.  در جنوب شرق آسیا نیز قراضه وارداتی 20-80 حدود 281 دلار هر تن سی اف آر بود که کمی رشد قیمت داشت.

 

بیلت

فولاد ایران: هفته گذشته بیلت صادراتی سی آی اس به طور میانگین 490 دلار هر تن فوب و در ثبات بود ولی نشانه هایی از بهبود نمایان شده بود و برخی قیمت پیشنهادی را تا 520 دلار هر تن فوب نیز بالا بردند. در ترکیه کسی خریدار بیلت سی آی اس نبود و بالاتر از 495 دلار هر تن سی اف آر درخواست نمی دادند.

اواخر هفته گذشته قیمت بیلت در بازار داخلی چین 555.5 دلار هر تن درب انبار شد که 6 دلار هر تن رشد روزانه داشت.

بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا تا 10 دلار ارزان تر  شد. بیلت چین 530 دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیا بود و خریدارها به دنبال 10 دلار تخفیف بودند. بیلت هند هم 535 دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیا شنیده شد.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت بیلت سایز 150 میلیمتر اول هفته 1970 تا 2000 تومان بود و سایز 125 میلیمتر 1940 تا 1970 تومان بسته به محل تحویل پیشنهاد میشد قیمت این کالا تا آخر هفته برای سایز 150 میلیمتر به 1880 تومان و برای سایز 125 میلیمتر به 1840 تومان افت کرد. علت کاهش قیمت رکود بازار مقاطع و بلا تکلیفی در مورد قیمت آهن اسفنجی بود، بر اساس فرمول پلکانی وزارت صنعت و معدن و تجارت باید قیمت آهن اسفنجی به نصف قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس برسد بنابراین آهن اسفنجی که امروز حداقل 960 تومان پایه هر کیلو برای محموله های بالای 2 هزار تن و حداکثر 1030 تومان برای محموله های کوچک است باید به 900 تومان تا 920 تومان هر کیلو برسد. این کاهش قیمت باعث خواهد شد تا قیمت شمش به حدود 1500 تا 1600 تومان پایین بیاید. در حال حاضر اکثر کارخانه های ذوب تولید را پایین آورده اند ما در هفته آینده شاهد کاهش عرضه خواهیم بود، اگر تکلیف آهن اسفنجی مشخص نشود قیمت شمش بالا خواهد رفت.

در صنعت فولاد ما نگاه کلان نیست، آنقدر مشکلات این صنعت وسیع شده است که همه مجبور به روزمرگی گشته اند تا از مشکلات مالی نجات پیدا کنند، در هیچ کجای دنیا تعریفی که ما از رابطه مواد اولیه با شمش و محصول داریم به شکل دستوری و ساختاری نیست. بازار خودش نسبت ها را تعیین می کند و بر اساس نیاز خودش حرکت میکند حال آنکه در ایران کارخانه ای که باید الگوی صادرات باشد، جلودار نرخ های مواد اولیه و کالای ساخته شده قرار گرفته است این سیستم دهها سال قبل در روسیه برچیده شد ولی ما هنوز در جستجوی فرمول هائی هستیم که بعد از جنگ جهانی دوم بارها آزمایش شده و مردود گردیده است. گذشته از آن معلوم نیست کشوری که با دهها هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبروست چطور می تواند کسری درآمد 2 تا 4 هزار میلیاردی دیگر را بپذیرد، محل تامین این کسری از کجاست؟

مشکل اصلی نه در وزرات خانه است نه صنعت فولاد نه در بازار نه در انجمن، بلکه گیر اصلی اینست که ما حاضر نیستیم واقعیات اقتصادی را بپذیریم و کار را به کاردان واگذار کنیم. اما الزامات اقتصادی را نمی توان کتمان کرد میشود با ترفندهایی آنها را به عقب انداخت ولی زمان عمق آنها را تشدید می کند. آنها را برطرف نمی کند، باید راه حلی پیدا کرد که تولید فولاد که هر روز بیشتر هم میشود و کارخانه های جدیدی که سر باز می کنند صادر شود در غیر اینصورت شرایط در سال آینده بسیار وخیم تر خواهد شد همین رقابت در فروش شمش و مقاطع روی آهن اسفنجی هم صورت می پذیرد. همین حالا حواله های سرگردان گندله در بازار زیاد است تا آنجا که یک مورد گندله تحویل کارخانه خریدار در قیمت پایه 360 تومان معامله شده!!!

مجموعه فولاد نیاز به بازار فولاد دارد با توجه به بسته بودن سیستم اعتبار اسنادی صادراتی، تولیدکننده های فولاد باید به دولت فشار بیاورند تا از طریق قراردادهای دو جانبه با کشورهای خریدار صادرات را فعال تر کنند. دولت هم باید سعی کند صادرات از طریق ال سی را فعال کند در حال حاضر فولاد ایران نمی تواند به نام محصول ایران صادر شود باید وزارت امور خارجه در پی رفع این مشکل با ایجاد قراردادهای جداگانه با کشورهای خریدار فولاد ایران باشد انجمن تولید کنندگان فولاد به جای سامان دادن به بازار داخلی باید در پی رفع موانع صادراتی باشد، گو اینکه دوستان همه این را می دانند ولی تا به نتیجه برسد....

 

مقاطع

فولاد ایران: آخرین قیمت میلگرد صادراتی چین هفته گذشته  از 540 تا 555 دلار به 545 تا 555 دلار هر تن فوب رسید. ولی در بازار داخلی قیمت تا 9 دلار افت داشته به 568 تا 601 دلار هر تن درب کارخانه رسید.

موسط قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس  520 تا 530 دلار هر تن فوب شده که 20 دلار افت داشت. عرضه کننده ها برای جلب مشتری قیمت را پایین آوردند.

میلگرد صادراتی ترکیه 5 دلار افت داشته 515 دلار هر تن فوب شد.

در بازار امریکا میلگرد در 560 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در اروپا نیز با 3 یورو رشد به 540 یورو هر تن درب کارخانه رسید.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایران: آنچنان که انتظار میرفت بازار مقاطع با سقوط آزاد روبرو شد. میانیگن قیمت میله گرد 14 تا 25 میلیمتر روهینا روز شنبه 2200 تومان هر کیلو بود که روز چهارشنبه به 2160 تومان رسید. محصول ذوب آهن روز شنبه 2311 تومان بود که تا آخر  هفته به 2294 تومان سقوط کرد. محصولات کارخانه های دیگر در طول هفته با بیش از 100 تومان کاهش قیمت روبرو شد مسابقه فروش بین همه کارخانه ها تا آخرین روز هفته ادامه داشت در حالیکه به نظر می رسید قیمت شمش به حداقل خود رسیده است این مساله در مورد تیراهن محصول ذوب آهن که مدیریت هم میشود دیده شد. روز شنبه میانگین قیمت تیرآهن 14 – 16 – 18 هر کیلو 2775 تومان بود که تا آخر هفته به 2745 تومان رسید در بعضی موارد قیمت کمتر از این هم دیده میشد. نگاه منفی به بازار باعث شد تا بنکدارها که در جریان روند سریع قیمت شتابان خرید کرده بودند رقیب کارخانه ها شدند. همین رفتار هیجان معکوس در بازار را به وجود آورد تولیدکننده ای گله میکرد یک بنکدار روی پارتی دو هزار تنی خود با 100 تومان ضرر کالا را عرضه کرده است و به همین دلیل کارخانه دار نمی توانست کالای خود را بفروشد. این مشکل در بین همه کارخانه ها وجود داشت اما اگر تکلیف قیمت شمش تا روز دوشنبه مشخص شود بازار به ثبات میرسد. در واقع با ثبات قیمت شمش پایه قیمت میله گرد در همین سطح باقی می ماند در غیر اینصورت اگر قیمت آهن اسفنجی پایین بیاید قیمت شمش هم خواهد شکست اتفاقی که باعث خواهد شد عده زیادی ضرر کنند و یا ورشکست شوند. این نوسانها سال گذشته دیده شد. از آنجا که صنعت فولاد با مازاد عرضه در همه سطوح روبروست دولت باید اندیشه ای اساسی برای صدور آن بنماید، هنوز توپ ها در سوریه و عراق خاموش نشده اند که ترک ها و روس ها به دنبال بازار آنها هستند دولت هایشان پشت سر تولیدکننده ها ایستاده اند و حمایت می کنند ولی سرگردانی ما همچنان ادامه دارد و دنبال متولی برای صادرات می گردیم ظرفیت تولید فولاد ساخته شده در سال آینده به مرز 30 میلیون تن میرسد ما تقاضای این تولید را در داخل نداریم باید بپذیریم با کاهش صادرات نفت به علت رقابت سیستم های خورشیدی، فولاد را به عنوان یک جایگزین به کار ببریم همانطور که با جدیت به دنبال تکمیل زنجیره فولاد هستیم باید جدی تر بازاریابی آنرا دنبال کنیم در غیر اینصورت ورشکستگی، بیکاری و بدهی به بانک ها پیامد آن است.

 

ورق

فولاد ایران:  ورق گرم صادراتی سی آی اس به طور میانگین 540 دلار هر تن فوب بود که حدد 3 دلار ارزان تر شد. البته یک ماه اخیر قیمت ورق صادراتی سی آی اس افت داشته چرا که جو بازارهای جهانی نزولی بود و تقاضا در اغلب بازارها ناچیز بود.

تقاضای داخلی ورق گرم در ترکیه کم بود و قیمت ها 10 تا 15 دلار افت داشته 585 تا 600 دلار هر تن درب کارخانه شد. قیمت پیشنهادی صادراتی 10 دلار افت داشته 580 تا 590 دلار هر تن فوب شده است. انتظار می رود تقاضای اروپایی ها هم خوب باشد ولی فعلا که به دنبال تخفیف های بیشترند.

در شمال اروپا ورق گرم داخلی 541 یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. در امریکا نیز ورق گرم در 592 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.

قیمت ورق گرم صادراتی چین علی رغم مقاومت خریدارها کمی بالا رفته حدود 562  دلار هر تن فوب شد. در کل بازار در ابهام بود و تجار چینی هم ترجیح می دادند انبارها را با توجه به ابهام بازار پر نکنند.

ورق در بازار ایران

فولاد ایران:  ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول عرض یک متر روز شنبه در انزلی 2950 تومان عرضه میشد ولی از همان روز روند نزولی داشت که تا آخر هفته به 2900 تومان هم رسید علت اصلی این روند آرامش بازار ارز بود که باعث شد همه واردکننده ها در بازار باشند فارغ از آن محصول داخلی هم در بازار پیشنهاد شد که به روند نزولی قیمت کمک کرد.

قیمت ضخامت های 2.5 تا 15 میلیمتر بطور متوسط روز شنبه 25478 ریال بود که تا آخر هفته به 25358 ریال افت کرد تقاضا کم بود ولی عرضه کننده ها در برابر درخواست تخفیف مقاومت میکردند.

در هفته گذشته دوباره شاهد نشست تلویزیونی فولاد مبارکه با مسئولان سندیکای لوله و پروفیل بودیم یک استاد اقتصاد که ناظر این نشست بود با تعجب می پرسید چطور دو بخش که بهم کاملاً وابسته اند اینقدر با هم فاصله دارند؟! اگر اعضاء سندیکا یک هفته از مبارکه خرید نکنند چه اتفاقی میافتد یا بالعکس ؟

مشکل سندیکا همان است که در بخش مقاطع گفته شد مازاد تولید. اگر امروز سندیکا نمایشگاه دائمی تولیدات اعضاء را در بصره، کربلا، نجف ، بغداد و دمشق برقرار کند و شروع به دریافت سفارش بیست تنی بنماید در عرض سه ماه می تواند مساله خود را حل کند چرا که در مقابل صادرات می تواند ورق را بدون حقوق گمرکی وارد نماید با توجه به روند نزولی قیمت ورق در بازار جهانی، این فرصتی است که سندیکا می تواند از آن استفاده کند و یک بازار صادراتی برای 5 سال آینده برای خود ایجاد نماید در کنار آن باید وزارت امور خارجه و مجلس را تحت فشار بگذارد تا از سندیکا حمایت کند. دوستان سندیکانشین خوشبختانه ارتباطات لازم را دارند و به خوبی میدانند چطور امورات را  سازمان بدهند !!

ورق های گرم ضخامت 10 تا 40 میلیمتر محصول اکسین روند نزولی داشت میانگین قیمت روز شنبه 23967 ریال بود که تا آخر هفته به 23500 ریال رسید در هفته گذشته امیدواری هائی نسبت به بازار این کالا دیده شد ولی تقاضا آنچنان ضعیف است که فعلاً هیچ برنامه ریزی جوابگو نیست. ورق های کاویان روز شنبه بطور متوسط 23495 ریال بود که تا پایان هفته به 23245 ریال نزول کرد در حالیکه بازار کم رمق بود. ضعف این کالاها در کشورهای خارج هم صادرات آنرا تحت تاثیر قرار داده است.

ورق سرد بازار آرامی داشت با سقوط قیمت ارز میانگین قیمت از 31845 ریال به 31765 ریال رسید موجودیهای مبارکه در بازار به ابعاد ضخامت های مختلف دیده می شود در حالیکه قطعه سازها کمتر در بازار دیده میشوند .

ورق گالوانیزه با بازار با ثباتی روبرو بود میانگین قیمت از 36929 ریال در روز شنبه به 36597 ریال تا روز چهارشنبه رسید که ناشی از کاهش قیمت ارز و تاثیر آن روی محصول وارداتی بود.


بیلت 42


سیاه 42  
روغنی 42

 

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری فولاد ایران  

۲۹ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۰۶
تعداد بازدید : ۱,۶۰۰
کد خبر : ۴۱,۵۷۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید