به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نتیجه جنگ تجاری امریکا با چین، از بین رفتن تسط مطلق امریکا در سیستم مالی جهانی

پایگاه خبری فولاد ایران – جیم راجرز سرمایه گذار و مفسر مالی معتقد است اعمال تحریم چین توسط دولت امریکا موجب همکاری بیشتر چین و روسیه بوده آسیب بیشتری از این بابت به امریکا وارد خواهد کرد. به گزارش فولاد ایران، وزیر خزانه داری امریکا استیون مانوچین روز سه شنبه هشدار داد درصورتیکه چین تحریمهای خود علیه کره شمالی را اعمال نکند، امریکا می تواند وارد عمل شده تحریمهای اقتصادی خود علیه چین را اعمال نماید که از جمله این تحریمها قطع دسترسی پکن به نظام مالی امریکا و سیستم بین المللی دلار می باشد که هردو قابل تامل هستند. لازم به ذکر است که شورای امنیت سازمان ملل پس از ششمین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ قطع نامه ممنوعیت صادرات نساجی و واردات نفت خام کره شمالی را تشدید کرد.

سایت خبری آر تی مصاحبه ای با نویسنده، سرمایه گذار و مفسر مالی مشهور جیم راجرز انجام داده و دیدگاههای جهانی ایشان در مورد تحریم چین توسط امریکا را مورد بحث و نظر قرار داده است.

 

آر تی: ارزیابی شما از شرایط احتمالی در صورت اعمال تحریم امریکا علیه چین به دنبال عدم اعمال تحریم های جدید علیه کره شمالی چگونه است؟

جیم راجرز: تحریم تحریم است. آنها می توانند تحریمهایی اعمال کنند که اهمیت چندانی ندارند و یا اینکه زیان چندانی به دنبال نداشته باشد و در عین حال روابط خوبی هم داشته باشند. این شک برانگیز است که موردی در رابطه دوطرف وجود نداشته باشد. اگر امریکا تحریم سنگینی علیه چین اعمال نماید باعث افت اقتصاد کل دنیا خواهد شد که در آخر زیان آن برای خود امریکا بیشتر از چین خواهد بود چراکه تحریم سنگین کشورهای چین، روسیه و سایر ممالک را به یکدیگر نزدیکتر خواهد کرد. روسیه، چین و سایر کشورها اخیرا در تلاش برای ایجاد یک سیستم مالی جدید هستند و تحریم امریکا سرعت بیشتری به این روند خواهد داد، دست آخر این امریکاست که انحصار خود در سیستم مالی را از دست می دهد که بیش از هرکس به زیان خودش است.

 

آر تی: شما فکر می کنید این فقط یک لفاظی خالی و قداره کشی از طرف آقای ترامپ است که گفت "تحریمهای سازمان ملل در برابر اتفاقی که باید بیفتد هیچ است." آیا فکر می کنید این یک بلوف محض است یا واقعا ایشان از گزینه هسته ای استفاده خواهند کرد؟

جیم راجرز: اگر ایشان گزینه هسته ای را جهت اعمال تحریمها به کار ببرند، زیان آن برای امریکا بسیار بیشتر از کره شمالی خواهد بود. زیان آن برای امریکا بسیار بیشتر از چین، روسیه و سایرین خواهد بود. این امر دیگران را مجبور به یافتن جایگزین به جای سیستم مالی امریکا خواهد کرد. این امر آشفتگی فراوانی در اقتصاد مالی دنیا ایجاد خواهد کرد و درنهایت موجب زیان امریکا بیش از هر کس دیگر خواهد شد. به عنوان مثال، امریکا برای ضربه زدن به روسیه صنایع کشاورزی آن را تحریم کرد اما در واقع او به این صنعت کمک کرد. در حال حاضر صنعت کشاورزی روسیه بسیار پررونق شده است و امریکا بیشتر به خود ضربه زد تا هر کس دیگر.  

 

آر تی: عواقب بروز این امر (اعمال تحریم امریکا علیه چین) برای اقتصاد جهانی چه خواهد بود؟ آیا می تواند به یک بحران اقتصادی جهانی تبدیل شود؟

جیم راجرز: ما احتمالا طی چند سال آینده با مشکلات جهانی اقتصادی و شاید بحران اقتصادی مواجه خواهیم بود. این امر ممکن است یکی از عوامل آغاز کننده این بحران باشد. همیشه چیزی هست که آتش بحران را بیفروزد و اعمال تحریم امریکا می تواند جرقه این آتش باشد. در سال 1929 زمانیکه امریکا جنگ تجاری بزرگی با سایر دنیا به راه انداخت، اقتصاددانان آن را اشتباهی بزرگ اعلام کردند اما به هرحال امریکا آن را انجام داد و پس از آن دنیا شاهد سقوط و رکود عظیم دهه 1930 بود.   

 

آر تی: کسری تجاری سالانه چین و امریکا 350 میلیارد دلار است ضمن اینکه چین بیش از یک تریلیون دلار به امریکا بدهکار است. واقعا در چنین شرایطی چطور امریکا می تواند چین را تهدید کند؟

جیم راجرز: یک یا دو سال است که آقای ترامپ می خواهد جنگ تجاری با چین را شروع کند، می خواهد تعرفه های سنگینی بر کالاهای چینی اعمال کند. او در ذهن خود قصد انجام این کارها را دارد و آماده اجرای آن است. برخی از مشاوران ایشان نیز بسیار موافق با جنگ تجاری هستند و ممکن است پیش بیاید که برای تمام دنیا بد خواهد شد و برای امریکا بدتر.

 

آر تی: اهمیت تجارت چین با کره شمالی چقدر است؟

جیم راجرز: این تجارت برای کره شمالی بسیار حائز اهمیت است و چین تنها شریک تجاری آن است. آنها با هیچ کس بجز چین کار نمی کنند، اما این رابطه همیت چندانی برای چین ندارد. چین تجارت عظیمی در سرتاسر دنیا دارد و کره شمالی اقتصادی بسیار کوچک است.  

 

آر تی: این امر چه تاثیری بر کره شمالی خواهد داشت؟ از منظر اقتصادی، آیا آنها قادر به حفظ دست آوردهای نظامی تحت تحریم های شدید خواهند بود؟

جیم راجرز: درواقع اگر چین صادرات نفت یا سایر کالاهای خود به کره شمالی را تحریم کند، خیر دیگر کره شمالی نمی تواند کاری از پیش ببرد و در حفظ بقاء دچار مشکل خواهد شد. این به تحریم ها بستگی دارد، تاکنون چین هیچ کاری در راستای نابودی کره شمالی صورت نداده است اما قطع تجارت با آن می تواند نابودی کره شمالی را به دنبال داشته باشد.

منبع: RT Business

 

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۳۰ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۵۲
تعداد بازدید : ۹۵۶
کد خبر : ۴۱,۵۹۴
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید