English
چهارشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۶, ۰۷:۱۴
به پایگاه خبری تحلیلی فولاد خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

ارقام اطلاعات مالیاتی در آستانه رسیدگی به عملکرد مودیان تعدیل شد

پایگاه خبری فولاد ایران - حد آستانه یا ارقام مالیاتی مبنای رسیدگی به عملکرد مودیان مالیاتی طبق تبصره ۵ ماده ۱۶۹ مکرر که پیشتر تعیین شده بود، اکنون در آستانه بررسی اظهارنامه‌های سال ۹۵ اصلاح و به نفع عده‌ای تعدیل شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از ارائه اظهارنامه‌های عملکرد مالیاتی سال 95 توسط مودیان حقیقی و حقوقی در خرداد و تیرماه سال جاری، اکنون نوبت به رسیدگی سازمان امور مالیاتی به اظهارنامه‌ها برابر قانون و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی است.

مسئله مهم تعیین حد آستانه ارقام اطلاعات مالیاتی است که پیشتر به تایید وزیر اقتصاد و دادگستری رسیده بود و برابر تبصره 5 ماده 169 مکرر مبنای رسیدگی سازمان بوده است، اما با اتفاقات اخیر و سر و صدای ساختگی برخی صنوف و عده اندکی از بخش خصوصی منجر به عقب نشینی سازمان مالیاتی طبق قانون شد. اکنون نیز در همین راستا ارقام اطلاعاتی و حدآستانه برای رسیدگی به عملکردها دست خوش تغییر شده و نسبت به ارقام اولیه مصوب کاهش یافته است.

براین اساس سید کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان مالیاتی در بخشنامه‌ای اصلاح جدول حد آستانه (حداقل ارقام مالیاتی) ماده 8 آیین نامه اجرایی تبصره 5 ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است:‌ پیرو ابلاغ آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره (5) ماده (169) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب 31 تیرماه 1394 بخشنامه شمار 230.41997 مورخ 2 بهمن‌ماه 1395، براساس پیشنهاد شماره 200.10574 مورخ 6 مهرماه 1396 سازمان امور مالیاتی کشور که به تصویب وزرای امور اقتصادی و دارایی و دادگستری رسیده است، بخشی از جدول موضوع ماده (8) آیین نامه مذکور اصلاح گردید. به پیوست متن اصلاحیه شماره 152637 مورخ 26 مهرماه 1396 جهت اطلاع و اقدام لازم ابلاغ می‌شود لازم به ذکر است سایر مفاد جدول موضوع ماده (8) آیین‌نامه مذکور کماکان به قوت خود باقی است.

سیدکامل تقوی‌نژاد

ش

عنوان

 حد آستانه قبلی

حدآستانه 

مدت

معاملاتی

خرید و فروش ارز (اعم از نقدی با برات یا حواله‌ای)

کلیه معاملات بانک مرکزی و سایر بانک‌ها: مؤسسات مالی و اعتباری و صرافی‌ها با میزانی بیش از 25000 دلار و یا معادل آن در هر سال

کلیه معاملات بانک مرکزی و سایر بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و صرافی‌ها با میزانی بیش از یکصد هزار دلار و یا معادل آن در هر سال 

سالانه


جمع گردش سالانه (دوره مالی) نقل و انتقال سهام و سایر اوراق بهادار

جمع گردش خرید یا فروش سالانه سهام یا سایر اوراق بهادر اشخاصی که به میزان یک میلیارد ریال و بیشتر باشد. 

جمع گردش خرید یا فروش سالانه سهام یا سایر اوراق بهادر اشخاصی که به میزان پنجاه میلیارد ریال و بیشتر باشد. 

سالانه

جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع حساب‌های ریالی و ارزی (سپرده‌های دیداری) نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری

الف) اشخاص حقوقی: 

کل گردش حساب‌ها به استثنای حساب‌های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه‌داری کل کشور افتتاح شد یا می‌شود. 

الف) اشخاص حقوقی:

کل گردش حساب‌ها به استثنای حساب های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه‌داری کل کشور افتتاح شد یا می‌شود. 

سالانه

ب) اشخاص حقیقی: 

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب‌های اشخاص که در طی سال شمسی پنج میلیارد ریال (با معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد. 

ب) اشخاص حقیقی: 

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب‌های اشخاص که در طی سال شمسی پنجاه میلیارد ریال (با معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

سالانه

جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع سپرده‌های غیردیداری ریالی وا رزی و سود آنها نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری

الف) اشخاص حقوقی: 

جمع گردش و مانده کلیه سپرده‌ها و سود متعلق در پایان هر سال به استثنای حساب‌های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه‌داری کل کشور افتتاح شده یا می‌شود. 

الف) اشخاص حقوقی: 

جمع گردش و مانده کلیه سپرده‌ها و سود متعلق در پایان هر سال به استثنای حساب‌های اشخاص مشمول ماده (2) قانون که توسط خزانه‌داری کل کشور افتتاح شده یا می‌شود. 

سالانه

ب) اشخاص حقیقی: 

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب‌های سپرده اشخاص که در طی سال شمسی پنج میلیارد ریال (با معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد. 

ب) اشخاص حقیقی: 

جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب‌های سپرده اشخاص که در طی سال شمسی پنجاه میلیارد ریال (با معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

سالانه

جمع گردش و مانده سالانه (دوره مالی) انواع حساب‌ها، سپرده و سود آنها (سپرده‌های دیداری و غیر

اطلاعات تمامی حساب‌ها، سپرده‌ها و تسهیلات و تعهدات اشخاص (حقیقی و حقوقی) 

اطلاعات تمامی حساب‌ها، سپرده‌ها و تسهیلات و تعهدات اشخاص (حقیقی و حقوقی) 
 

سالانه

 

به گزارش فارس، کارشناسان معتقدند بالا بردن حد آستانه مالیاتی آنهم برای اشخاص حقیقی منجر به فرار مالیاتی و مصونیت آنها از فعالیت‌های اقتصادی می‌شود که در نهایت کاهش درآمدهای مالیاتی و حقوق بیت المال را به دنبال دارد. با این کار عملا چتر گسترده شفافیت مالیاتی به نفع عده‌ای از مودیان و فعالان غیرشفاف مالیاتی برچیده شد که عملا به شفافیت در این بخش صدمه وارد می‌کند.

منبع: فارس

۲۳ آبان ۱۳۹۶ ۱۱:۱۵
تعداد کلیک: ۸۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا) به شماره ثبت 29568/91 از وزارت ارشاد اسلامی می باشد.
برداشت مطالب بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.