به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 50 سال 2017 ( شماره 407)

سنگ آهن

فولاد ایران: در چین چشم انداز آینده بازار فولاد اواخر هفته گذشته کمی منفی شد از این رو تمایل به خرید سنگ آهن نیز افت نمود در نتیجه قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد آخر هفته 70.5 دلار هر تن خشک سی اف آر چین ثبت شد که حدود یک دلار افت قیمت روزانه داشت ولی نسبت به اول هفته حدود 2.5 دلار بالاتر بود.

هفته گذشته شرکت بزرگ واله برزیل پیش بینی قیمت سنگ آهن برای سال آینده را بین 55 تا 65 دلار هر تن فوب اعلام کرد و معتقد بود دلیل خاصی برای تغییر قیمت جدی نمی بیند.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 60 درصد از 38.2  دلار به 37.8 دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص 60 درصد ایران نیز افت کمی داشته 34.3 دلار هر تن فوب ثبت شد.

 

قراضه

فولاد ایران: در هفته ای که گذشت متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 وارداتی  به ترکیه حدود 352 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که نسبتا در ثبات بود ولی جو بازار آخر هفته منفی شد. تمایل به خرید کم شد و فولادسازان ترک بیشتر بر فروش محصولاتشان تمرکز داشتند.

در بازار ژاپن قیمت خرید قراضه سنگین کلاس  2 از بازار داخلی توسط توکیو استیل تا 9 دلار هر تن بالا رفته 304 تا 317 دلار هر تن شد. قراضه صادراتی ژاپن نیز بهبود قیمت داشت و در کره جنوبی با 9 دلار رشد 309 دلار هر تن فوب شنیده شد.

 

بیلت

فولاد ایران: هفته گذشته آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین 593 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد که 6 دلار هر تن رشد هفتگی داشت. رشد بازار قراضه و همچنین رونق تقاضا، بیلت صادراتی سی آی اس را بالا برد و انتظار می رود این روند صعودی مدتی ادامه یابد. قیمت پیشنهادی بیلت سی آی اس از 480 تا 490 دلار به 500 تا 510 دلار هر تن فوب رسید.

در بازار داخلی ترکیه بیلت 535 تا 550 دلار هر تن درب کارخانه بود البته معامله ای شنیده نشد و تقاضا کم بود.  بیلت سی آی اس در ترکیه تا 520 دلار هر تن سی اف آر نیز شنیده شد.

در جنوب شرق آسیا هم بیلت وارداتی 510 تا 530 دلار هر تن سی اف آر بود که مشابه یک هفته قبل ثبت شد و فعالیت زیادی در بازار نبود.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت شمش روند صعودی داشت. سایز 150 میلیمتر روز شنبه بطور متوسط 1860 تومان و سایز 125 میلیمتر 1840 تومان معامله میشد ولی تا آخر هفته قیمت سایز 150 میلیمتر به 1890 تومان و سایز 125 میلیمتر به 1870 تومان رسید .

چند علت برای افزایش قیمت شمش وجود دارد :

1- افزایش قیمت شمش در بازار جهانی و عبور آن از مرز 500 دلار هر تن فوب دریای سیاه

2- افزایش صادرات شمش ایران بالطبع افزایش قیمت در بازار جهانی و افزایش حجم صادرات. تجار خاور دور تلاش می کنند انبارهایشان را قبل از اتمام ژانویه پر کنند چون فوریه عملاً بازار خاور دور تعطیل است به همین علت روند صادرات شمش تقویت شده است.

3- عرضه محدود فولاد خوزستان و بروز شایعاتی مبنی بر عرضه شمش این کارخانه بر مبنای نرخ جهانی که بی تاثیر از نشست نورد کاران و برنامه آنها برای تبعیت بازار داخلی از نرخ بازار جهانی است.

اگر واقعاً قیمت شمش در بازار ایران به قیمت جهانی تعیین شود ما باید شاهد یک جهش قیمت هر کیلو 300 تومانی در قیمت این کالا باشیم نتیجه این کار اینست که کارخانجات تولیدکننده شمش کوچک که اکثراً خصوصی هستند مواجه با تقاضای زیادی بشوند و قیمت ها را بالا ببرند. در اینصورت مصوبات وزارت صنعت معدن تجارت مبنی بر ارتباط قیمت شمش با آهن اسفنجی و گندله به نتیجه میرسد چرا که آهن اسفنجی به قیمت هر کیلو هزار تومان پایه یا بیشتر میرسد ولی صادرات آهن اسفنجی و گندله لطمه میخورد چرا که تولیدکنندگان این کالا نمی توانند به نسبت افزایش قیمت داخلی ( حدود 15% شمش ) قیمت خود را در بازار جهانی افزایش دهند و با توجه به افزایش قیمت شمش سعی می کنند آن را در بازار داخل بفروشند.

روند بازار جهانی تابع تصمیم های خلق الساعه ما نیست و در آن عرضه و تقاضا حاکم است، گذشته از آن بازار داخلی کشش افزایش قیمت 15 درصد را برای مقاطع ندارد، هر چند که ذوب آهن با افزایش قیمت محصولات خود در بورس استارت این حرکت را زد و به بازار سیگنال داد که آماده بالا رفتن قیمت برای سه ماهه آخر سال باشد اما این امر با توجه به محدودیت تقاضا به دپو شدن کالا در انبارها منجر خواهد شد. یک بخش این سناریو که کسی به آن توجه نمی کند آن است که با ورود به ژانویه تقاضای شمش و به دنبال آن قیمت نزولی خواهد شد، سئوالی که مطرح است اینست که با پایین آمدن قیمت در بازار جهانی آیا قیمت شمش هم در ایران کاهش خواهد یافت ؟ و سئوال آخر اینکه آیا در شرایط تحریم وصل کردن بازار نیمه جان داخلی به بازار جهانی که در آن رقبای ما دسترسی به همه نوع سیستم های پولی و مالی را دارند درست است ؟ آنها که امروز این نقش را می بافند باید فردا جوابگوی تماشاچیان آن باشند .

مقاطع

فولاد ایران:  در هفته 50، میلگرد در بازار داخلی چین از 740 تا 748 دلار به 715 تا 725 دلار هر تن درب کارخانه برگشت. میلگرد صادراتی چین10 دلار ارزان تر شده 540 دلار هر تن فوب شد. البته کارخانه ها در قیمت های بالاتر عرضه داشتند.

میلگرد  صادراتی سی آی اس با توجه به رشد بازار بیلت صعودی بود و  530 دلار هر تن فوب ثبت شده که 20 دلار نسبت به نیمه دوم نوامبر بالا رفته است. میلگرد صادراتی ترکیه هم 15 دلار بالا رفته 550 تا 560 دلار هر تن فوب شد.

در بازار داخلی شمال اروپا میلگرد از  557 یورو هر تن درب کارخانه به 555 یورو رسید. در بازار امریکا میلگرد در 560 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایران:مقاطع روند صعودی داشت. ذوب آهن روز یکشنبه قیمت کالاهایش را افزایش داد بطور متوسط هر کیلو 50 تومان ولی انعکاس آن در بازار جدی نبود چون تقاضا ضعیف است. روهینا از اول هفته با متوسط 2160 تومان شروع کرد ولی تا آخر هفته سعی کرد تخفیف 40 تومانی اول هفته را حذف کند که کمابیش موفق بود. از روز سه شنبه روند صعودی قیمت شروع شد و تا پنج شنبه ادامه یافت. به نظر می رسد که روزهای آتی این روند تشدید شود، دو علت برای این افزایش قیمت هست.

اول افزایش قیمت شمش که شایعاتی مبنی بر بالا بردن آن در سطح جهانی است و محدودیت عرضه آن ناشی از پایین بودن تقاضا.

 دوم در هفته های گذشته شاهد بوده ایم که وزارت راه از طریق پرداخت اوراق خزانه بخشی از پروژه ها را فعال کرده است و قسمتی از بدهی های خود را از این طریق پرداخت کرده همین امر باعث شده تا تقاضا به جنب و جوش در بیاید.

اما بازار مقاطع مثل مهره های دومینو شده است ، اگر شمش بالا برود قیمت مقاطع بالا خواهد رفت در غیر اینصورت بازار مقاطع ساکت می ایستد. با بحث و سخن هایی که در مورد قیمت شمش هست امکان بالا رفتن قیمت مقاطع جدی است بخصوص آنکه انبارها هم خالی است. اگر روند تزریق اوراق خزانه از طرف وزارت راه ادامه یابد امکان افزایش قیمت مقاطع تا هر کیلو 200 تومان را هم دارد در غیر اینصورت شاهد بسته شدن و تعطیلی بعضی واحدها خواهیم بود.

میانگین قیمت تیرآهن سایز 14 تا 18 ذوب آهن روز شنبه 27167 ریال بود که تا آخر هفته به 27233 ریال رسید انتظار می رود قیمت تیرآهن به روند صعودی خود ادامه دهد علیرغم آنکه انواع تیرآهن در کارخانه های مختلف تولید میشود اما وابسته به شمش استاندارد است. با تغییر قیمت شمش در واحدهای رتبه اول کشور، بالا رفتن قیمت تیرآهن منطقی است.

 

ورق

فولاد ایران:  در هفته گذشته ورق گرم  در بازار داخلی چین از  648 تا 653 دلار به 638 تا 642 دلار هر تن درب کارخانه رسید. ورق گرم چین 20 تا 25 دلار هر تن رشد داشته 580 تا 600 دلار هر تن فوب شده است. البته فروش داخلی خوب است و کسی تمایلی به صادرات ندارد.

در جنوب شرق آسیا ورق گرم هند و روسیه 565 تا 570 دلار هر تن سی اف آر بود و چینی ها قدرت رقابت نداشتند.

در بازار داخلی ترکیه ورق گرم نسبت به اواسط نوامبر تا 25 دلار رشد داشته به 570 تا 580 دلار هر تن درب کارخانه رسید. ورق گرم صادراتی ترکیه هم 10 تا 15 دلار رشد داشته 570 تا 575 دلار هر تن فوب شده است.

دو هفته گذشته ورق گرم سی آی اس تا 20 دلار رشد قیمت داشته به 540 تا 555 دلار هر تن فوب رسید. قیمت پیشنهادی ورق گرم روسیه هم در ترکیه 565 تا 570 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

 ورق در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول روز شنبه 2780 تومان بود ولی با افزایش قیمت در بازار جهانی قیمت این کالا هم تا پایان هفته بهبود یافت و به 2800 تومان رسید. عرضه این کالا در بازار جهانی همراه با کرایه حمل آن حدود 40 دلار افزایش یافته است و با وجود تقاضا در خاوردور فعلاً احتمال پایین آمدن قیمت آن نیست، اگر قیمت اسلب تغییر نکند وضع محصولات داخلی ثابت می ماند در غیراینصورت قیمت ورق های داخلی هم بالا خواهد رفت.

ورق های گرم ضخامت 2.5 تا 15 میلیمتر مبارکه بازار ثابتی داشت که ناشی از ضعف تقاضای آنهاست. قیمت متوسط روز شنبه 25169 ریال بود که تا آخر هفته ثابت ماند. با این حال عرضه بعضی از ضخامت های زیر 6 میلیمتر با محدودیت روبروست که احتمالاً باعث بالا رفتن میانگین قیمت این کالاها در هفته بعد خواهد شد.

ورق های گرم ضخامت 15 میلیمتر به بالا محصول اکسین با موج روبرو شد. علیرغم ضعف تقاضا سه شنبه با عقب نشستن یک فروشنده بازار جو تصاعدی به خود گرفت. شنیده شد که بازار باید خودش را برای افزایش قیمت تا هر کیلو 100 تومان آماده کند ولی فروشنده های کوچک خلاء را پر کردند. در نتیجه میانگین قیمت ضخامت های 10 تا 40 میلیمتر این کارخانه که روز سه شنبه 23838 ریال بود روز چهارشنبه به 23646 ریال رسید، هنوز فضای بازار از شایعه افزایش قیمت پر است ولی تقاضای ضعیف اجازه این مانورها را نمی دهد . محصولات کاویان با محدودیت تقاضا روبرو بود و همین امر باعث کاهش قیمت آنها شد. میانگین قیمت روز شنبه 22832 ریال بود که تا آخر هفته به 22445 ریال سقوط کرد.

ورق سرد بازار بی رونقی داشت قیمت متوسط آن روز شنبه 31885 ریال بود ولی تا آخر هفته به 31770 ریال رسید . قیمت این کالا حدود 30 دلار در هفته های قبل افزایش داشته و به 630 دلار هر تن سی اف آر بندر انزلی برای ضخامت های 0.70 تا 1.5 میلیمتر رسیده است ولی تقاضای آن در بازار داخلی محدود است.

ورق گالوانیزه با کاهش قیمت روبرو شد آنچنان که پیش بینی میشد قیمت ها تا 200 ریال هر کیلو بطور متوسط کاهش یافت.


بیلت 50
سیاه 50
روغنی 50

 

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری فولاد ایران  

۲۵ آذر ۱۳۹۶ ۱۰:۴۶
تعداد بازدید : ۱,۲۲۷
کد خبر : ۴۲,۱۷۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید