به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اروپا بدون گاز روسیه تا کی دوام می آورد؟؟

پایگاه خبری فولاد ایران - اگر روسیه صادرات گاز طبیعی به ایتالیا را متوقف کند این کشور تنها 15 روز تا رسیدن به وضعیت هشدار دوام می آورد. در این راستا کارشناسان به بررسی میزان وابستگی اروپا به گاز روسیه پرداخته اند و این سوال را مطرح کرده اند که آیا امریکا می تواند در این زمینه جایگزین روسیه شود؟

به گزارش فولاد ایران، در ایتالیا سهم روسیه از بازار واردات گاز طبیعی 37 درصد و در آلمان 28 درصد است. آلمان بدون گاز روسیه یک هفته از ایتالیا بیشتر دوام می آورد. این سوال اولین بار هفته گذشته مطرح شد که انفجار مهیب در یک پالایشگاه گاز در اطریش اختلال شدید در عرضه گاز به اروپا ایجاد نمود.

کارشناسان معتقدند حتی سایر کشورهای اروپایی وابستگی شدیدتری نسبت به ایتالیا  و آلمان دارند و از دو هفته ایتالیا هم کمتر دوام می آورند. وابستگی به گاز روسیه در  اسلوونی، یونان و مجارستان 41 تا 45 درصد است و بدون گاز روسیه در کمتر از 10 روز دچار بحران می شوند. از طرفی کشورهایی چون اسلوواکی، فنلاند، لیتوانی و استونی وابستگی 100 درصد دارند.

اتحادیه اروپا تلاش نموده تا خطوط لوله اروپا، آسیا و افریقا را تحت شبکه سراسری اروپا ( TEN) یکی نماید تا عرضه مطمئن و امنی به این قاره داشته باشد. گازپروم روسیه نیز استراتژی مشابه ای را به کار برده است. گرچه گازپروم عرضه کننده سنتی خطوط انتقال گاز به اروپاست تجهیزات گاز طبیعی مایع ( LNG) خود را نیز توسعه داده است.

در زمینه روسیه، در اروپا موافقان و مخالفانی وجود دارند. حامیان گاز روسیه در اروپا شامل اطریش، مجارستان و آلمان می باشند و مخالفان کشورهای شمال اروپا، حوزه دریای بالتیک و برخی کشورهای مناطق جنوبی این قاره می باشند.

اگر گاز پروم همه پروژه های خطوط انتقال گاز خود را اجرا کند، انتقال گاز از روسیه در سیستم تامین انرژی اروپا جایگاه مقتدری خواهد گرفت. در این صورت می تواند با گاز طبیعی مایع امریکا و قطر رقابت کند. روسیه قادر است قیمت های بهتری را عرضه نماید.

به همین جهت است که بسته جدید تحریم های امریکا بر علیه ایران، کره شمالی و روسیه شامل عرضه گاز روسیه به اروپا نیز می باشد.

 اتحادیه اروپا می داند جایگزین کردن گاز روسیه با آمریکا نه ‌تنها امنیت انرژی این قاره را افزایش نمی‌دهد، بلکه در زمینه تامین انرژی با مشکل بیشتری روبرو خواهد شد. از این رو به احتمال زیاد اروپا از همکاری خود با گازپروم روسیه کنار نمی‌رود، اما شرکت گازپروم هم در آینده به دلیل تحریم های امریکا و فشارهای وارده با چالش های بیشتری روبرو خواهد بود.

اروپا به فکر گسترش روند گاز دریافتی از قطر یا امریکا می باشد ولی نه به عنوان جایگزین روسیه بلکه برای رفع مشکلات در موارد اضطراری همچون اختلال در عرضه اطریش.

گاز طبیعی مایع ( LNG) گران است و نسبت به گاز دریافتی از خطوط لوله انتقال گاز  50 تا 70 درصد هزینه بیشتری دارد و معمولا نیاز به خرید آن در حجم بالا نیست. از این رو امریکا نمی تواند روسیه را از بازار گاز اروپا حذف کند به همین خاطراست که فشارها را بر اروپا افزایش داده است.

با این که امریکا عرضه ال ان جی به اروپا را بالا برده تنها 6 درصد بازار واردات گاز طبیعی مایع اروپا را در دست دارد.

کارشناسان بر این باورند حداقل تا 2035 روسیه همچنان اولین عرضه کننده گاز به اروپا خواهد ماند. طبق آمار اعلامی گازپروم، سال گذشته سهم روسیه از بازار گاز اروپا به 34 درصد افزایش داشت.

منبع: rt.com

ترجمه: م. تابان شمال

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۲۹ آذر ۱۳۹۶ ۱۱:۴۴
تعداد بازدید : ۷۱۱
کد خبر : ۴۲,۲۵۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید