به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

با تحریم ایران فقط پترو- یوان قدرت می گیرد

پایگاه خبری فولاد ایران - چند روز دیگر ممکن است رییس جمهوری امریکا تصمیم بگیرد بر خلاف توافقات برجام، تحریم های علیه ایران را از سر بگیرد و چنین اقدامی می تواند تنش بین دو کشور را شدیدتر نماید.

به گزارش فولاد ایران، برخی از تحلیل گران معتقدند این اقدام ترامپ می تواند در سطح گسترده تر موجب انتقال قدرت اقتصادی دنیا از امریکا به چین گردد.

شاید در نگاه اول ارتباطی بین این دو مسئله دیده نشود ولی وقتی امریکا تلاش کند ایران را منزوی سازد، ایران هم به دنبال راه چاره در سایر کشورها خواهد بود. چون مبادلات جهانی نفت به دلار صورت می گیرد، خزانه داری امریکا توانست توانایی دسترسی ایران به سیستم های مالی دنیا را در گذشته محدود کند که قبل از برجام این کار مشکلات زیادی برای مبادلات نفتی ایران ایجاد نمود و میلیون ها بشکه نفت تولیدی روزانه آن را غیر قابل عرضه نمود.

ولی این بار امریکا تنهاست و دولت ترامپ حمایت جامعه جهانی را برای تکرار تحریم ها بر علیه ایران ندارد و بدین ترتیب منزوی ساختن ایران کار سخت تری برای امریکا خواهد بود. چند ماه قبل گلدمن ساکس پیش بینی کرد که تحریم های احتمالی امریکا تنها چند صد بشکه نفت صادراتی ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد  و بدون حمایت جهانی امریکا نمی تواند همچون قبل تجارت نفتی ایران را فلج کند.

حال تحلیل گران انتظار دارند فشارهای امریکا معاملات نفتی به یوان را برای ایران جذاب کند. بدین ترتیب ایراان می تواند با قراردادهای نفتی یوانی چین که از 18 ژانویه راه اندازی می شود نفت خود را صادر نماید آن هم نه به دلار. این امر می تواند زنگ خطری جدی برای اقتدار دلار در بازار جهانی نفت نیز باشد. می بینیم که در این بین چین برنده بازی خواهد بود و بیشترین نفع را خواهد برد. هرجه معاملات نفتی بیشتری به یوان چین صورت گیرد ، ارز چین به عنوان یک قدرت جهانی بیشتر مطرح خواهد شد.

اگر چه قطعا یک روزه هیچ ارزی نمی تواند جای دلار را در بازارهای جهانی بگیرد ولی در هر حال اثرات منفی بر دلار اجتناب ناپذیر است چرا که دیگر یکه تاز بازار جهانی نفت نخواهد بود. از طرفی افت ارزش دلار می تواند قیمت نفت را نیز بالا ببرد.

برای راه اندازی قراردادهای آتی نفت به یوان چین مشکلاتی داشته ولی حال به نظر می رسد تا راه اندازی آن چند روز بیشتر نمانده است. زمانی که معاملات بیشتری در بازار جهانی نفت بدین صورت بسته شود قدرت این قرارداد یوانی بیشتر خواهد شد. از طرفی روسیه اخیرا اعلا کرده سال 2018 یک میلیارد دلار اوراق قرضه بر پایه یوان خود را خواهد فروخت که می تواند اقدام دیگری برای قدرت دادن به یوان در بازار جهانی باشد.

البته قطعا سرمایه گذارها فورا جذب پترو- یوان نخواهند شد چرا که سیستم کنترلی بازار مالی چین خود یک مانع است. جایگزینی دلار با یوان سال ها زمان خواهد برد ولی بدون قطع، قرارداد مهمی چون قرارداد آتی نفت می تواند یکی از ستون های محکم چنین اقدامی باشد. در این بین امریکا با دست خود دارد قدرت گرفتن یوان و عقب افتادن دلار را قوت می بخشد. ترامپ می خواهد امریکا را دوباره بهترین کند ولی با منزوی کردن ایران، سومین صادرکننده نفت اوپک را به سمت چین و قراردادهای یوانی آن می برد تا شخصا به ضعیف شدن دلار کمک نماید. 

منبع: rt.com

ترجمه: م. تابان شمال

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

 

۲۱ دی ۱۳۹۶ ۱۰:۲۸
تعداد بازدید : ۷۰۲
کد خبر : ۴۲,۴۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید