به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 03 سال 2018 ( شماره 412)

سنگ آهن

فولاد ایران:  آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین هفته گذشته به 76.85 دلار هر تن خشک سی اف آر چین رسید که نسبت به هفته قبل حدود 3 دلار افت داشته است. البته قیمت اواسط هفته قبل به 75.6 دلار هم رسیده بود و آخر هفته کمی بهبود داشت. چون سنگ آهن اخیرا رشد قیمت زیادی داشته تصحیح قیمت دور از انتظار نبود ولی آخر هفته بهبود بازارهای فولاد به رشد قیمت آن کمک کرد.

هفته گذشته موجودی سنگ آهن 45 بندر اصلی چین 152 میلیون تن ثبت شد که حدود 2.74 میلیون تن رشد هفتگی داشته است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز 32.99 میلیون تن بالا رفت.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 60 درصد 44.5 دلار هر تن فوب ثبت شد که نسبت به هفته قبل تا 2 دلار افت داشت. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص 60 درصد ایران نیز  از 41.2 دلار به 39.1 دلار هر تن فوب رسید.

 

قراضه

فولاد ایران  قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 در ترکیه پایان هفته گذشته به 360 دلار هر تن سی اف آر رسید که تا 15 دلار افت قیمت داشت.

قیمت قراضه کانتینری وارداتی خلوص 20-80 امریکا در شرق آسیا 350 تا 355 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد ولی اغلب خریدارها مقاومت کردند و منتظر قیمت های پایین تر ماندند.

قراضه آ3 سی آی اس هفته گذشته 314 تا 315 دلار هر تن فوب معادل 350 دلار هر تن سیی اف آر ترکیه ثبت شد که افت قیمت داشت. ظاهرا کاهش کرایه حمل به افت قیمت قراضه سی آی اس در ترکیه کمک کرد. در کره جنوبی خریدارها به دنبال 379 دلار هر تن سی اف آر برای قراضه سی آی اس بودند ولی عرضه کننده ها بر 385 تا 388 دلار اصرار داشتند.

در آخرین مزایده صادراتی ماهانه ژاپن قیمت قراضه سنگین کلاس 2 تا 15 دلار رشد داشته قیمت برنده مزایده 340 دلار هر تن تحویل کنار کشتی بود.

 

بیلت

فولاد ایرانبیلت صادراتی چین هفته گذشته به 515 دلار هر تن فوب رسید که 10 دلار افت هفتگی داشت. در بازار داخلی چین بیلت آخر هفته گذشته تا  7 دلار نسبت به هفته قبل بالا رفت و 555 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.

بیلت صادراتی سی آی اس  با 5 دلار افت به 515 دلار هر تن فوب رسید. نسبت به یک ماه قبل نیز قیمت تا 11 دلار ارزان تر شده است. قیمت درخواستی خریداران نیز 500 تا 510 دلار هر تن فوب بود.

در خاور دور بیلت سی آی اس فعالیتی نداشت چون عرضه کم بود و  از طرفی معاملاتی برای بیلت چین نهایی گردید. شمش صادراتی ایران نیز بسته به کارخانه سازنده 485 تا 505 دلار هر تن فوب بندرعباس عرضه می شد.

به نظر فعالان بازار به زودی قیمت بیلت صادراتی سی آی اس تا 500 دلار هر تن فوب نیز کاهش خواهد یافت چرا که بازارهای قراضه نیز اخیرا نزولی شده است.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایرانقیمت شمش در هفته گذشته ثابت بود. سایز 150 میلیمتر 1960 تومان و سایز 125 میلیمتر 1940 تومان پیشنهاد میشد. روز چهارشنبه شمش خراسان در قیمت 2050 تومان عرضه شد در حالیکه خریدار نداشت. صحبت شمش وارداتی در انزلی هم بود ولی ترخیص  کالا هنوز تمام نشده است. شنیده شد که فولاد کاوه کیش 10 هزار تن شمش را در قیمت پایه 1840 تومان فروخته که با مالیات ارزش افزوده 2005 تومان میشود. با توجه به فاصله این کارخانه با مبادی مصرف، این قیمت با محصول فولاد خراسان تفاوت زیادی ندارد.

عرضه آهن اسفنجی به علت تعمیرات دو کارخانه در محدودیت شدید است قیمت قراضه هم به شدت بالا رفته ولی تقاضای شمش به علت رکود بازار مقاطع تغییر نکرده است. علت ثبات قیمت شمش همین مساله تقاضاست. از آنجا که تقاضا نیست قیمت شمش بالا نرفته ولی قیمت تمام شده آن بالا رفته است. از طرف دیگر شاهد آن هستیم که به علت نزدیک شدن سال نو در خاوردور تقاضای صادراتی کاهش یافته، شمش در بازار جهانی با 30 دلار کاهش روبرو شده است. کارخانجات ایرانی شمش را در قیمت 485 تا 500 دلار فوب عرضه می کنند. آنچه صادرات شمش را قوی نگه داشته مساله عدم تقاضا در بازار داخلی و اجبار برای صادرات آن است و مهمتر مساله نرخ ارز، با تعطیل شدن چین به مدت 15 روز نقل و انتقال وجوه با کندی صورت خواهد گرفت و همین امر می تواند بطور موقتی نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که دولت اصرار دارد قیمت آهن آلات را برای سال آینده تثبیت کند. رکود فعلی و عدم تقاضا به هدف دولت کمک می کند ولی این روش باعث تعطیلی کارخانه های شمش و افزایش بیکاری خواهد شد . از طرف دیگر تهاجم صادراتی باعث تخلیه بازار داخلی می شود و شکنندگی آنرا بالا می برد. در دهه هفتاد میلادی روس ها خرید بسیار سنگینی از گندم و جو و ذرت از امریکا کردند.

امریکائیها از این معامله بسیار خوشحال بودند ولی به فاصله یک ماه مواجه با کمبود نان و علوفه شدند در نتیجه دام ها را سر بریدند و روانه بازار کردند دامدارها دو زیان عمده کردند از یک طرف قیمت گوشت در بازار به شدت پائین آمد و از طرف دیگر به علت کشتار وسیع دامدارها با مشکل تامین دام برای سال بعد روبرو شدند البته اقتصاد ایران همزاد با عدم تعادل است و کمتر مسئولی حاضر به برنامه ریزی یا اجرای آن است.

 

مقاطع

فولاد ایراندر هفته ای که گذشت میلگرد صادراتی چین با 4 دلار بهبود نسبت به هفته قبل به 560 تا 580 دلار هر تن فوب رسید. ولی قیمت درخواستی خریداران 550 تا 555 دلار هر تن فوب شنیده شده و معامله مهمی نهایی نشده است. میلگرد صادراتی سی آی اس 10 دلار بهبود داشته 562 دلار هر تن فوب ثبت شد.

افزایش قیمت اخیر میلگرد و قراضه در بازار امریکا موجب شده تقاضای میلگرد ترکیه در این کشور بیشتر شود و در 635 دلار هر تن سی اف آر برای حمل فوریه فروش های خوبی داشته است. قیمت پیشنهادی جدید میلگرد ترکیه 575 تا 585 دلار هر تن فوب شنیده شده است. میلگرد صادراتی ایران نیز به طور متوسط 500 تا 510 دلار هر تن درب کارخانه پیشنهاد شد.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایرانقیمت میله گرد در هفته گذشته ثابت ماند. میانگین قیمت در اصفهان برای سایزهای 14 تا 32 میلیمتر 24760 ریال بود. روهینا در دزفول قیمت ها را ثابت نگه داشت ولی در آخر هفته میزان تخفیف را بالا برد که نشان دهنده کاهش 20 تومانی در آخر هفته نسبت به قیمت 2300 تومانی اول هفته بود. تیراهن کمی کاهش قیمت داشت. میانگین سایزهای 14-16 و 18 در اصفهان شنبه 27760 ریال بود که تا آخر هفته به 27700 ریال هم رسید. بازار مقاطع عملاً در ایران متوقف شده، ساختمان سازی نیست و از طرف دیگر بودجه های عمرانی هم به صفر رسیده دولت از محل پرداخت اوراق قرضه بعضی پروژه ها را جلو می برد ولی این در واقع وام گرفتن است. چشم انداز سال آینده هم به هیچ وجه خوش بینانه نیست، نتیجه این امر فشار روی صادرات است. امروز فقط کارخانه های درجه دو که کالای بدون کیفیت صادراتی تولید می کنند در بازار داخل فعال هستند محدودیت عرضه شمش ممکن است تنش هائی را در بازار ایجاد بنماید ولی چون تقاضا نیست این حرکت ها کم فروغ و ناپایدار است. آنچه در طول 20 سال گذشته در صنعت فولاد چین شاهدش بودیم در ایران تکرار میشود، کارخانه های کوچک از دور حذف می شوند و کارخانه های بزرگ تر برای بقا می جنگند، ساختار اقتصادی ایران این شرایط را تشدید می کند. این روند تا زمانی ادامه خواهد یافت که وضعیت بازار جهانی به همین شکل باشد. یک رکود یا یک تحریم می تواند به سرعت همه چیز را بهم بریزد.

 چشم انداز قیمت میله گرد برای هفته های آینده جذاب نیست از یک طرف شمش تمایل به افزایش قیمت دارد از طرف دیگر تقاضا برای میله گرد نیست، در نتیجه باید انتظار داشت که بعضی کارخانه ها از مدار تولید خارج شوند.

 

ورق

فولاد ایران ورق گرم صادراتی چین 570 دلار هر تن فوب ثبت شد که 5 دلار افت قیمت هفتگی داشت. در بازار داخلی چین ورق گرم افت بیشتری داشته 17 دلار ارزان تر شد.

از طرفی کارخانه بائو استیل چین در حالی که برای ژانویه قیمت انواع ورق خود را 18 دلار هر تن بالا برده بود اعلام کرد برای فوریه و مارس قیمت ها را ثابت نگه داشته است.

ورق گرم صادراتی روسیه 580 تا 590 دلار هر تن فوب بود که تا 20 دلار رشد قیمت نسبت به قبل از تعطیلات سال نو داشته است.  

قیمت در بازار داخلی ورق گرم ترکیه 630 تا 640 دلار هر تن درب کارخانه برای تولیدات ماه مارس ثبت شد که 20 دلار نسبت به دو هفته قبل بالا رفته است.  قیمت ورق گرم صادراتی ترکیه نیز 620 تا 630 دلار هر تن فوب شده و قیمت پیشنهادی وارداتی از سی آی اس 600 تا 620 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که 15 تا 20 دلار رشد داشت.

ورق در بازار ایران

فولاد ایران قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در هفته گذشته روند نزولی داشت. افزایش قیمت ارز این روند را کند کرد. روز شنبه قیمت این کالا در انزلی 27650 ریال هر کیلو بود در میانه هفته به 27700 ریال رسید ولی تا آخر هفته به 27500 ریال بازگشت. دو عامل برای روند نزولی این کالا تعریف می شود: اول ضعف تقاضا که چشم انداز آینده را تیره کرده است دوم عرضه محصولات داخلی بخصوص گیلان که با تفاوت قیمت فاحش در حد 200 تومان هر کیلو عرضه میشود به همین علت با توجه به رکود بازار، تولید کننده لوله و قوطی را به سمت کالای داخلی هدایت می کند.

ورق های ضخامت 2.5 و 3 میلیمتر با محدودیت عرضه روبرو بود ولی میانگین قیمت سایزهای 3 تا 15 میلیمتر تغییر جدی نداشت و در محدوده 25500 ریال هر کیلو در جا زد در حالیکه روز دوشنبه شایع شده بود مبارکه قیمت را 1000 ریال هر کیلو برای ضخامت زیر 6 میلیمتر افزایش خواهد داد و همین مطلب بازار را روز دوشنبه در انتظار نگه داشت.

ورق های ضخامت 10 تا 40 میلیمتر محصول اکسین تغییر قیمت نداشت و روی 24780 ریال ثابت ماند ضمن آنکه عرضه ورق های این کارخانه با کیفیت ST33 تا حد زیادی بازار فروش را در سایه برده است . صحبت هایی از به نظم در آمدن این کارخانه هست و همین امر به ثبات و بهبود بازار این کارخانه کمک می کند البته اگر به نتیجه برسد.

ورق های کاویان با ثبات قیمت روبرو بود و بازار آن تغییری نداشت که بیشتر ناشی از محدودیت تقاضاست.

ورق سرد با بازار رو به نزولی روبرو شد، محصولات مبارکه که مستقیم یا غیر مستقیم به بازار سرازیر شده است بخصوص ضخامت های 0.80 تا 1.5 میلیمتر به شدت به رکود معاملات دامن زده است بازار غیر رسمی این کالا هم بسیار وسیع است بنابراین مبارکه نمی تواند تاثیر جدی در نشیب و فراز این کالا داشته باشد، مصرف کننده های این کالا اکثراً از دور خارج شده اند مثل ارج یا آزمایش. در آینده شاهد ضعیف تر شدن بازار این کالا خواهیم بود.

ورق گالوانیزه با ثبات همراه بود. بازار این کالا همچنان در سر بسری عرضه و تقاضاست همین امر به ثبات قیمت این کالا انجامیده است.


بیلت
روغنی

سیاه 

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری فولاد ایران  

 


۳۰ دی ۱۳۹۶ ۱۱:۳۶
تعداد بازدید : ۱,۶۰۶
کد خبر : ۴۲,۵۶۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید