به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 06 سال 2018 ( شماره 415)

سنگ آهن

فولاد ایران:  هفته گذشته متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین از 72.5 دلار به حدود 76 دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. آخر هفته بازار دیگر در سکوت بود. البته در کل، هفته گذشته نزدیکی تعطیلات سال نو چینی تاثیری بر تقاضا نداشت و امید به رشد تقاضا در ماه مارس خرید ها را افزایش داد. بهبود تدریجی قیمت های فولاد و بازارهای فیوچرز چین هم به رشد بازار سنگ آهن کمک کرد.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 60 درصد از  43.1 دلار هر تن فوب به 44.6 دلار رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص 60 درصد ایران نیز  از  37.5 دلار به 38.1 دلار هر تن فوب  رسید.

 

قراضه

فولاد ایران  قراضه وارداتی سنگین کلاس 1 و 2 در ترکیه هفته گذشته نیز در رکود بود و کمی افت قیمت را تجربه نموده به 344 دلار هر تن سی اف آر رسید. قراضه اروپا نیز 341 تا 342 دلار  و  قراضه آ3 سی آی اس  در 327 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

در راستای روند نزولی بازارهای جهانی، هیوندایی استیل کره جنوبی قیمت خرید قراضه وارداتی سنگین کلاس 2 از ژاپن را 9 دلار پایین آورده به 326 دلار هر تن فوب رساند. در بازار داخلی ژاپن نیز قیمت خرید قراضه تا 5 دلار افت داشته 323 تا 346 دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد.

 

بیلت

فولاد ایران:  روند نزولی بازار بیلت سی آی اس هفته گذشته آرام شد و در 490 تا 492 دلار هر تن فوب پیشنهاد داده می شد. در ترکیه خریدارها به دنبال معامله بیلت س آی اس در 500 دلار هر تن سی اف آر معادل 480 تا 485 دلار هر تن فوب بودند.

در بازار داخلی ترکیه بیلت 520 تا 530 دلار هر تن درب کارخانه بود که 5 تا 10 دلار هر تن افت داشت.

 قابل ذکر است در جنوب شرق آسیا نیز متوسط قیمت بیلت وارداتی 535 تا 550 دلار هر تن سی اف آر  بود. رشد ارزش یوان باعث شد بیلت چین در این منطقه 545 تا 560 دلار هر تن سی اف آر پیشنهاد شود.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران:  در هفته قبل قیمت شمش روند صعودی داشت . سایز 150 میلیمتر به طور متوسط روز شنبه 20600 ریال معامله میشد و سایز 125 میلیمتر در قیمت 20400 ریال از روز یکشنبه که قیمت ارز بالا رفت قیمت شمش هم به طور پلکانی بالا رفت تا روز چهارشنبه قیمت سایز 150 میلیمتر به 21000 ریال و سایز 125 میلیمتر به 20800 ریال رسید ولی فارغ از آنکه قیمت شمش بالا رفت عرضه آن به شدت محدود شده است علت محدود شدن عرضه شمش دو عامل است

الف : بالا رفتن قیمت قراضه و نایابی آن، این مطلب باعث کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان شمش شده و برای بسیاری مقرون به صرفه نیست.

ب : محدود شدن عجیب آهن اسفنجی که تولید شمش را تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر حداقل قیمت آهن اسفنجی 10600 ریال است ولی با تناژهای زیر 5 هزار تن در نتیجه کارخانه های بزرگ در تنگنای مواد اولیه هستند و قدرت تولید ندارند.

بالا رفتن قیمت ارز جذابیت صادرات را بیشتر کرد تنها یک کارخانه در عرض سه روز 85 هزار تن شمش را بارگیری کرد این تخلیه انبارها از شمش باعث شد تا تولیدکنندگان شمش به خرید گندله و آهن اسفنجی روی بیاورند که عرضه آنها هم محدود بود در نتیجه فضای تولید شمش به شدت در تنگنا قرار گرفته است، با توجه به وابستگی مواد اولیه به یکدیگر و پراکندگی کارخانجات کنسانتره ، گندله و آهن اسفنجی به شدت محدودیت حمل و نقل وجود دارد. این محدودیت با افتتاح کارخانه های جدید اسفنجی تشدید خواهد شد.

ما در سال های آینده این عدم تعادل را بیشتر خواهیم دید. کاهش نرخ ارز در پایان هفته کمکی به کاهش نرخ شمش در هفته قبل نکرد علت این امر محدودیت شدید عرضه مواد اولیه است. با توقف بعضی کارخانه های کوچک شمش این مشکل جدی تر خواهد شد، فولاد خوزستان هفته قبل همه شمش عرضه شده خود را فروخت در حالیکه تقاضا وجود داشت، قیمت تمام شده شمش فولاد خوزستان با مالیات ارزش افزوده حدود 21800 ریال میگردد که بالاترین نرخ شمش است این رکورد شکنی احتمالاً تا آخر سال ادامه خواهد یافت، وابسته کردن قیمت مواد اولیه به قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در بورس، باعث محدود شدن صادرات این کارخانه میگردد ، این فرمول امروز کارایی ندارد چون تولیدکنندگان شمش در سطح کشور پراکنده اند، اگر بورس حمایت مالی از بخش خصوصی بنماید می توان امید داشت که کارخانه هائی مثل پاسارگاد، ویان و خزرهم به میدان بیایند در غیراینصورت حضور فولاد خوزستان در بورس عملاً اجباریست که به همه صنایع فرو دست و بالا دست اعمال می شود نتیجه آن بهم خوردن بازار و قحطی شمش است.

در هفته گذشته شاهد سقوط وال استریت و به دنبال آن بازارهای بورس اروپا و آسیا بودیم این سقوط پیش بینی میشد ولی نه به این شدت و نه در خلال 2 روز، اقتصاد امریکا دارد به دنبال بهره بانکی می رود همان بلائی که به سر ما آمد البته ساختار امریکا کاملاً متفاوت است ولی نکته اینجاست که ما داریم به اروپا و آسیا فولاد صادر می کنیم در صورتیکه بازارهای آنها به علت بحران بهم بخورد محققاً صادرات ما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و کاهش خواهد یافت با اولین نشانه های تکان در این بخش قیمت ها فرو خواهد ریخت و به علت کاهش صادرات باید شاهد بالا رفتن قیمت ارز بود این بالا رفتن قیمت ارز کمکی به افزایش صادرات نخواهد کرد چون کشورهای خریدار به علت بحران متقاضی شمش ما نخواهند بود. دولت نباید سرمست از این صادرات باشد باید تنگناها را شناسائی کند و برای بحران احتمالی از حالا چاره اندیشی نماید. اگر شمش مثل نفت با عرضه کنندگان زیاد و متقاضی محدود در دنیا روبرو بشود چه تصویری از صنعت فولاد در داخل شکل خواهد گرفت؟   

 

مقاطع

فولاد ایرانکاهش فعالیت بازارهای جهانی قیمت میلگرد صادراتی چین را هفته گذشته کاهش داده به 550 دلار هر تن فوب رساند . البته انتظار می رود قیمت میلگرد صادراتی چین بالا برود چون پس از تعطیلات سال نو چین میزان خرید ها بالا خواهد رفت.

متوسط قیمت میلگرد صادراتی ترکیه 550 تا 560 دلار هر تن فوب بود که 10 تا 20 دلار نسبت به اواسط ژانویه افت داشته و هفته گذشته در امریکای شمالی خریدار داشت.

در بازار اروپا میلگرد از 562.5 یورو هر تن درب کارخانه به 561 یورو رسید . در بازار داخلی امریکا نیز میلگرد حدود 608 دلار هر شورت تن و در ثبات بود.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایرانروز شنبه قیمت متوسط میله گرد سایز 14 تا 25 میلیمتر محصول ذوب آهن 24300 ریال و محصول روهینا 22900 ریال بود متوسط قیمت تیرآهن سایزهای 14 – 16 و 18 در اصفهان روز شنبه 28100 ریال بود از روز شنبه قیمت ها شروع به افزایش کرد روز یکشنبه کارخانه ها از بازار کنار کشیدند و روز سه شنبه بازار با روند صعودی آرام دنبال شد روز چهارشنبه بازار به ثبات رسید ولی میانگین قیمت میله گرد روهینا به 23600 ریال ، ذوب آهن به 24900 ریال و متوسط قیمت تیرآهن به 28367 ریال رسید. علت این سرگیجه بازار نوسان نرخ ارز بود، از آنجا که اکثر تولیدکنندگان شمش و کارخانه های بزرگ مقاطع آلوده به صادرات شده اند نرخ ارز مساله اصلی معادلات آنهاست چرا که با افزایش نرخ ارز فرصت مقایسه قیمت صادرات با بازار داخلی را پیدا می کنند، فارغ از اینکه افزایش نرخ ارز الزاماً به معنای بالا رفتن صادرات نیست. صادرات مقاطع تابع نرخ های بین المللی است بازارهای ما هم به شدت محدود است بنابراین با توجه به انکه عمده تولیدات ما متکی به مواد اولیه داخلی است ، با افزایش نرخ ارز نباید بازار داخل تحت تاثیر قرار گیرد. عامل دیگری که می تواند مطرح باشد فرصت سرمایه گذاری است یعنی مقایسه سودآوری سرمایه گذاری در ارز و یا آهن آلات. در شرایط فعلی بازار ارز به صورت واقعی وجود ندارد، خرید و فروش آن بسیار ساده است دوره بازگشت سود ان بسیار کوتاه است هر چه به شهریور ماه سال آینده نزدیک می شویم سپرده هائی که از بانک ها سود بالای 20 درصد می گرفتند بیشتر آزاد می شوند و مطمئن ترین بخش برای انها بازار ارز است ولی تاثیر نوسان آن روی بازار مقاطع که وابسته به اهن قراضه و اسفنجی داخلی است مشخص نیست بر فرض مثال فلان کارخانه خصوصی که در بخش بازار صادراتی و داخلی سرگرم است در صورتیکه نرخ ارز افزایش یابد آیا می تواند با کاهش فروش در بازار داخل به افزایش صادراتش کمک کند. جواب منفی است این دو همزمان عمل نمی کنند، صادرات تابع عرضه و تقاضای خود است و جریان های بین المللی، بازار داخل تابع تقاضای داخلی که تقریباً مرده است، بنابراین جایگزینی بازار صادرات به جای بازار داخلی گزینه ما نیست آنچه می تواند دلیل افزایش قیمت مقاطع در بازار داخلی باشد مقایسه قیمت شمش صادراتی با داخلی است این تا حدی منطقی است ، در هر حال بازار هفته گذشته شرایط هیجانی داشت و تحت تاثیر کمبود شمش بازار مقاطع با افزایش قیمت روبرو شد در هفته های آینده بازار مقاطع به ثبات خواهد رسید ولی روند کاهشی جدی نخواهد داشت چون قیمت شمش رو به بالاست و عرضه آن محدود، تنها امیدواری به تعطیلات چین است که از 28 بهمن ماه شروع می شود شاید آرامشی برای بازار مقاطع باشد ولی روند قیمت در کل صعودی همراه با رکود است و شب عید این رکود تشدید خواهد شد. در حال حاضر تولید مقاطع در بسیاری کارخانه ها با حاشیه سود پائین صورت می گیرد که روند فعلی باعث محدودیت بیشتر تولید مقاطع میگردد.     

ورق

فولاد ایران: ورق گرم صادراتی سی آی اس 15 تا 25 دلار نسبت به هفته قبل افت داشته 560 تا 570 دلار هر تن فوب شد. البته کارخانه ها انتظار دارند در 600 دلار هر تن فوب فروش داشته باشند ولی ظاهرا سطح قیمت بازار پایین تر است. در بازار داخلی ترکیه نیز  ورق گرم حدود 625 تا 635 دلار هر تن درب کارخانه بود.

قیمت ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا 10 تا 15 دلار هر تن بالا رفته ورق گرم چین در ویتنام 599 تا 605 دلار هر تن سی اف آر بود.

در چین قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی 5 دلار بالا رفته 585 تا 590 دلار هر تن فوب شد. در بازار داخلی چین ورق گرم 3 دلار رشد داشت و 631 تا 655 دلار هر تن با مالیات بر ارزش افزوده بود.

 

ورق در بازار ایران

فولاد ایرانورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول روز شنبه در انزلی 27800 ریال بود روز یکشنبه به 28200 ریال بالا رفت که به علت افزایش نرخ ارز بود ولی از روز دوشنبه قیمت به 28100 ریال رسید و بازار ثابت ماند. ورق های گرم ضخامت 2.5 تا 15 میلیمتر با افزایش قیمت روبرو شد علت اصلی این افزایش قیمت بالا رفتن قیمت ورق های ضخامت 6 میلیمتر به بالا بود که محصول افزایش قیمت هفته قبل مبارکه بود. فولاد هرمزگان در هفته قبل اسلب را در پایه قیمت 20018 ریال فروخت در حالیکه قیمت فروش قبلی این کارخانه 19400 ریال پایه ( بدون مالیات ارزش افزوده ) بود همین امر باعث بالا رفتن قیمت ورق گرم گردید . ورق های کاویان که هفته های قبل نایاب بود در طول هفته گذشته دوباره وارد بازار شد ولی قیمت آنها هر روز بالا رفت میانگین قیمت ورق کاویان ضخامت 12 تا 30 میلیمتر با عرض های مختلف اول هفته 24871 ریال بود که در پایان هفته به 26129 ریال رسید. ورق های اکسین هم روند صعودی داشت میانگین ضخامت 8 تا 40 میلیمتر روز شنبه 25906 ریال بود ولی تا آخر هفته به 26925 ریال رسید. دلیل این افزایش قیمت تنها بالا رفتن قیمت اسلب می تواند باشد ضمن انکه از سه ماه قبل این انتظار میرفت که قیمت تغییر کند و بالا برود پیش بینی میشود قیمت ورق گرم روند صعودی داشته باشد و این روند تا سقف حداقل هر کیلو 1000 ریال ادامه یابد.

ورق سرد بازار با ثباتی داشت و روند صعودی آرامی داشت از روز یکشنبه قیمت ها افزایشی شد روز شنبه میانگین قیمت 32105 ریال بود ولی تا چهارشنبه به 32742 ریال رسید علت این افزایش قیمت بالا رفتن نرخ ارز و خارج شدن محصولات وارداتی از دور عرضه بود این کالاها از روز یکشنبه تا سه شنبه عرضه نشد ولی روز چهارشنبه با کمی کاهش قیمت نسبت به روز سه شنبه روبرو شد.

ورق گالوانیزه به دنبال ورق سرد با افزایش قیمت روبرو بود و از روز یکشنبه روند صعودی گرفت از آنجا که تقاضای این کالا تغییری نکرده است افزایش قیمت تنها متاثر از بالا رفتن قیمت تمام شده بود  روز چهارشنبه قیمت این کالا به اوج رسید که 40026 ریال میانگین ضخامت 0.50 تا 2 میلیمتر آن بود در حالیکه اول هفته 38473 ریال قیمت میانگین این کالا بود.


بیلت06
سیاه06
روغنی06

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری فولاد ایران

۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۲۶۳
کد خبر : ۴۲,۸۵۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید